مجلة البحوث التربوية والتعليمية

Revue des recherches éducatives et didactique

Description

Introducing the journal The Educational and Didactic Research Journal is a periodic and academic journal concerned with training, education and didactics along with clarifying some educational problems. The first volume was issued in 2012. This journal is bi-annual and issued by the educational didactic laboratory of teacher training school of Bouzareah. The Educational and Didactic Research Journal came in response to the needs of the education field and to contribute in the development of the national economy through giving importance to the training of both human resources and the trainers. It also attempts to answer many of the questions raised by the field of educational practices. The journal is framed by a group of members who are teachers researchers and who strive to provide a set of articles, research and field studies carried out for readers. These teachers researchers explore, describe and analyze what is happening in the field hoping to contribute in improving the educational conditions of the school. The Educational and Didactic Research Journal is intended for students and researchers interested in the education field. The journal publishes scientific research related to education and psychology that adheres to the established scientific research methodology and its internationally recognized steps. The journal publishes articles written in Arabic, French or English. The author (s) has to admit in writing that his article has not been previously published.

Annonce

بخصوص المقالات المرسلة

** Educational and Didactic Research Review "Class "C**

**Call for Publication December 2024**

** Educational and Didactic Research Review **

 

In preparation for issuing volume 13, number 03 for December 2024 (serial number 27), the editorial board of the journal is pleased to inform researchers and those interested in publishing in the Journal of Educational Research and Studies that the submission period for articles begins from August 27, 2024, to September 21, 2024.

Please adhere to the journal's formatting guidelines to facilitate the review process and to avoid initial rejection of your article.

All articles that comply with the publication conditions of the journal will be forwarded directly for review.

Best of luck to everyone.

On behalf of the Editorial Board,

Prof. Abdallah Kamel

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

Classe C

 

 

 

 

 

 

** Revue des recherches éducatives et didactique "Classe "C**

**Appel à Publication Décembre 2024**

** Revue des recherches éducatives et didactique**

 

En préparation de la publication du volume 13, numéro 03 pour décembre 2024 (numéro de série 27), le comité de rédaction de la revue a le plaisir d'informer les chercheurs et ceux intéressés par la publication dans la Revue de Recherches Éducatives que la période de soumission des articles commence du 27 août 2024 au 21 septembre 2024.

Veuillez respecter le modèle de sortie de la revue afin de faciliter le processus d'évaluation et d'éviter le refus initial de votre article.

Tous les articles conformes aux conditions de publication de la revue seront directement transmis pour évaluation.

Bonne chance à tous.

Au nom du comité de rédaction,

Prof. Abdallah Kamel

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

Classe C

مجلة البحوث التربوية والتعليمية "Classe "C

دعوة للنشر عدد ديسمبر 2024

مجلة البحوث التربوية والتعليمية

تحضيرا لإصدار المجلد رقم 13 العدد 03 لشهر ديسمبر 2024 (العدد التسلسلي 27).

يسعد هيئة تحرير المجلة أن تنهي إلى علم السادة الباحثين والمهتمين بالنشر في مجلة البحوث التربوية والتعليمية، أن فترة استقبال المقالات تبدأ من تاريخ 27 أوت 2024 إلى غاية 21 سبتمبر 2024.

الرجاء الالتزام بنموذج اخراج المجلة وحتى تسهل عملية تحويل المقالات للتحكيم ولا يقابل مقالكم بالرفض الأولي.

كل مقال ملتزم بشروط النشر في المجلة سيمرر مباشرة للتحكيم .

بالتوفيق للجميع.

ع/هيئة التحرير أ.د.عبدالله كمال

https://www.asjp.cerist.dz/en/revueStat/241

 

Classe C

15-08-2024


13

Volumes

29

Numéros

575

Articles


ضمان الجودة في التعليم العالي عند Marie – Françoise Fave-Bonnet – مقاربة نظرية لواقع الجامعة الجزائرية

لعريط وفاء, 
2025-01-07

الملخص: لا يزال موضوع ضمان الجودة في التعليم العالي يحظى باهتمام كبير من قبل الباحثين والمختصين ، كون التعليم العالي اليوم يعد من أهم مؤشرات تقدم وتطور الدول، وتعد الباحثة الفرنسية Marie – Françoise Fave-Bonnet من المختصين في مجال التعليم العالي التي تناولت موضوع ضمان الجودة في التعليم وحددت له مجموعة من المرتكزات هي: تقييم ،ضمان، إدارة، وعلى هذا الأساس يهدف هذا المقال الموسوم بـ ضمان الجودة في التعليم العالي عند Françoise Fave-Bonnet مقاربة نظرية لواقع الجامعة الجزائرية لاستنطاق جملة من المفاهيم والقضايا ذات الصلة بهذا القطاع الحيوي، حسب ما جاءت به الباحثة الفرنسية "Bonnet مع تقديم مقاربة نظرية تعكس نهج ضمان الجودة لواقع الجامعة الجزائرية في ظل ثلاثية التقييم، الضمان، الإدارة. Abstract : The issue of quality assurance in higher education is still of great interest by researchers and specialists in various fields, because higher education today is one of the most important indicators of the progress and development of countries, and the French researcher Françoise Fave-Bonnet is one of the specialists in the field of higher education who addressed the issue of quality assurance in higher education. A set of pillars were identified for it: Assurance assessment, management, and on this basis, this article which is titled “Quality Assurance in Higher Education according to Françoise Fave-Bonnet- a theoretical approach to the reality of the Algerian University” aims to explore a number of concepts and issues related to this vital sector according to the perspectives carried out by the French researcher Bonnet Fave-, then we will develop a theoretical approach to the reality of the Algerian university under the triple evaluation, guarantee, and management.

الكلمات المفتاحية: ضمان الجودة ; التعليم العالي ; تقييم الجودة ; إدارة الجودة


الواقع اللغوي في الجزائر وأثره على تعليمية اللّغة العربية لدى متعلّمي المرحلة الابتدائيّة والثّانويّة Linguistic reality in Algeria and its impact on Arabic language didactic among primary and secondary school learners

الونّاس نصيرة, 
2024-12-28

الملخص: تبحث هذه الدّراسة في طبيعة الواقع اللغوي في الجزائر وأثره على تعليمية اللّغة العربية، ويأتي الحديث عن هذا الموضوع نظرا لما يمتاز به ذاك الواقع من تعدّد لغويّ؛ تجاوزت تأثيراته الاستعمال اليوميّ إلى لغة التّعليم، ممّا يظهر عبر مختلف الأطوار التعليمية. وقد وقع اختيارنا في هذه الدّراسة على الطّورين الابتدائيّ والثانويّ تحديدا؛ باعتبار أنّ الأوّل يمثّل مرحلة تعليميّة أوليّة تبنى عليها التعلّمات، في حين يعكس الثاني مكتسبات المتعلّم خلال مرحلتين تعليميتين سابقتين. وبالتالي فإنّ الإشكالية المطروحة في هذه الدّراسة وثيقة الصّلة برصد واقع تعليميّة اللّغة العربيّة في المدرسة الجزائرية في ظلّ ظاهرة التعدّد اللّغويّ. ولبلوغ الهدف المنشود فقد قامت الدّراسة على مجموعة من العناصر اعتمدنا في عرضها على المنهج الوصفي التّحليلي، والمنهج المقارن. وقد خلصنا إلى أنّ الواقع اللّغوي في الطّورين التّعليميين مطبوع بسمة التّداخل اللّغوي، الذي تعدّدت مستوياته، بل تكرّرت عبر الطّورين معا، ممّا أثّر بشكل سلبيّ على تعليميّة اللّغة العربيّة ونظيرتها الفرنسيّة. This study examines the nature of Algeria's linguistic reality and its impact on Arabic language didactic, it is a reality characterized by multilingualism. In this study, we selected the primary and secondary levels in particular; on the ground that the first level is an initial educational stage on which all learning’s are based, while the second level reflects the learner's acquisitions during two previous educational stages. Therefore, the problem of the study relates to monitoring the reality of teaching the Arabic language in Algerian schools in light of the phenomenon of multilingualism. To answer this, the study was based on a group of elements, in which we relied on the descriptive, analytical and comparative approaches.We concluded that the linguistic reality of the two educational stages was characterized by the multiplicity of linguistic overlaps, which had been replicated across both stages, adversely affecting the teaching of Arabic and French. Keywords : linguistic reality; Arabic language didactic; The primary stage; The secondary stage; the multiplicity of linguistic.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الواقع اللّغويّ ؛ تعليميّة اللّغة العربيّة ؛ المرحلة الابتدائيّة ؛ المرحلة الثانويّة ؛ التّداخل اللّغويّ. ; Keywords : linguistic reality; Arabic language didactic; The primary stage; The secondary stage; the multiplicity of linguistic.


التعليم الرقمي ومتطلبات جودة التعليم رؤية ابستمولوجية

بوداني محمد, 
2024-12-30

الملخص: يهدف هذا العمل إلى مناقشة إشكالية التعليم الرقمي ومعايير جودة التعليم، من خلال أبراز خصائص هذا النوع من التعليم بالمقارنة بالتعليم الكلاسيكي. ثم التعرف على مفهوم جودة التعليم الرقمي ومتطلبات معايير الجودة في هذا النمط من التعليم، مرورا بالموقف الإبستمولوجي للمفكر وعالم الإجتماع البولندي زيجمونت باومان الذي يبرز من خلاله التعارض بين التعليم الرقمي ومتطلبات جودة التعليم. وفي الأخير عرض بعض الأفكار لإصلاح نقائص التعليم الرقمي. كل هذا وفق منهج تحليلي نقدي. وقدسمح هذا بالخروج ببعض الإستنتاجات مفادها وجود مجموعة من المعوّقات تحول دون تحقيق متطلبات جودة التعليم في هذا النمط من التعليم. بعضها تتعلق بالمتعلم نفسه، وبعضها الآخر تتعلق بالتعليم. ولكن هذه المعوّقات يمكن تطويعها بالبحث عن فلسفة تربوية تعمل على الحد من نقائص هذا النوع من التعليم والإستثمار فيه كي يكون خادما لما تتطلبه جودة التعليم. This work aims to discuss the problem of digital education and education quality standards by highlighting the characteristics of this type of education compared to classical education Then, identify the concept of digital education quality and the requirements of quality in this type of education. passing through the epistemological position of the Polish thinker Zygmunt Bauman,. Finally, some ideas for correct the shortcomings of digital education. All this according to a critical analytical method. This allowed for some conclusions: the existence of some obstacles that prevent the achievement of education quality requirements in this type of education. Some of them are related to the learner himself, and others are related to education. But, these obstacles can be adapted by searching for an educational philosophy that works to reduce the shortcomings of this type of education .

الكلمات المفتاحية: التعليم الكلاسيكي ; التعليم الرقمي ; جودة التعليم ; الوسائل التكنولوجية; رؤية ابستمولوجية جي ;