المعيار

المعيار

Description

AL-MIEYAR is an international journal which publishes research articles in the fields of Humanities and social sciences. It is open to a wide range of issues, theoretical and empirical, related to human and social, political, economic and legal aspects. In addition to Literature and languages, psychology and other scientific fields such as anthropology, theology and environmental science, AL-MIEYAR was founded in 2010 to further the development of scientific production by Tissemsilt university, Algeria. AL-MIEYAR communicates new ideas and research findings to scientists, scholars, and students. Opinions, findings, or conclusions expressed in the journal are those of the authors and do not necessarily reflect the views of the editors or the Tissemsilt university . AL-MIEYAR is an academic, peer-reviewed open non-profit journal indexed, published quarterly, accepting Arabic, English, and French research papers All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time.


15

Volumes

38

Numéros

1389

Articles


علماؤنا ودورهم في تطوير الدرس اللساني بين المعترفين بفضلهم والمنكرين له

قسوم يوسف, 
2024-11-28

الملخص: يعالج هذا المقال مسائل مهمة حول الدرس اللساني العربي الحديث وربطها بالقديم وتضع استراتيجيات استشرافية للرقي به، كما تطرح انقسام الباحثين في هذا الشأن حول رؤيتهِم للدرس اللساني الحديث من حيث الموضوع والمنهج والغاية إلى ثلاثة أصناف، أمّا الصنف الأول فيرى أنّ دروسنا اللغوية عربية أصيلة يعود الفضل فيها إلى جهود علمائنا من اللغويين والفلاسفة والنقاد من أبناء الجيل الأول ثم طورها من جاء من بعدهم بما استفادوا من نظريات العلوم الحديثة والصنف الثاني ينكر تماما ويرى أنّ العرب لا علاقة لهم بالدرس الحديث. أمّا الصنف الثالث فيحاول التوفيق بين الرأيين وهو ما تبناه المقال.

الكلمات المفتاحية: العلاقة، الغاية، المنهج، الموضوع، الدرس اللساني الحديث


Suprasegmental phonemes in linguistic analysis.

مسعودي فضيلة, 
2024-11-27

Résumé: This research paper aims to shed light on certain significant linguistic phenomena in the field of phonetics. We addressed suprasegmental phonemes: the syllable, stress, and intonation. We started with a core issue: What is the importance of suprasegmental phonemes in linguistic analysis? To answer this question, we followed a specific methodology, which included an introduction that provided a general idea about the topic. Then, we elaborated on the syllable, stress, and intonation in detail, with a reference to rhythm due to its close relationship with intonation. Finally, we concluded with a summary of the findings and recommendations. Throughout the work, we relied on the descriptive method as it was the most suitable for the study, using analysis and representation techniques. As a conclusion of our research paper, the most important findings can be summarized as follows: Phonemes beyond the morpheme level are secondary phonemes, as outlined by phoneme theory. However, they are fundamental to language. Various studies have demonstrated that Arabic is a segmented, stressed language that relies on intonation. It is a rhythmic language, with Arabs naturally inclined towards rhythm, which serves as a point of convergence for most phonetic phenomena. From this standpoint, we recommend placing greater emphasis on the practical aspects of phonetics, using artificial intelligence advancements to advance Arabic linguistic studies. This involves encouraging researchers, including professors and students, to delve into the field of computational studies that rely on computing and automatic analysis of spoken Arabic. Such an approach is expected to prove linguistic heritage with scientific accuracy across various levels of linguistic study.

Mots clés: Intonation; Language; Rhythm; Syllable


أُسس البناء الحضاري في منهج مالك بن نبي بناء النّهضة - أُنموذجا- -Building the Renaissance as a Model- The Foundations of Civilizational Building in the Methodology of Malek Ben Nabi

حمديدي بوعلام,  طيبون فريال, 
2025-04-10

الملخص: ملخص: تهدفُ الورقة البحثية نحو مكاشفة الأسس الابستيمولوجية لبناء نهضة حقيقيّة تقوم على بنيانٍ علميّ ،وفق منهج حضاري ، يتخطى الطرح الإيديولوجي، دون تناقضات على مستوى التاريخ الإنساني من جهة و لا تضعف أمام تحديات الزمان من جهة أخرى،و يكونُ تأسيسها على العلمية و المنطق، فارتأينا مساءلته في ضوء الإشكالية الآتية:ما أُسس البناء الحضاري في تصورات مالك بن نبي؟ كيف تصمدُ أمام تحديات العصر و حتميّة الواقع ؟ ما الحلول المقترحة في منهج مالك بن نبي؟ ما موقعها في ضوء الطرح المعاصر؟ الكلمات المفتاحية: اُسس،الحضارة،النهضة، بناء،مالك بن نبي. Abstract: This paper aims to explore the epistemological foundations of building a genuine renaissance based on a scientific structure, following a civilizational methodology. This methodology transcends ideological discourse, avoids contradictions in human history, and remains resilient in the face of the challenges of time. Its foundation is scientific and logical. We sought to address it through the following questions: What are the foundations of civilizational building in the ideas of Malek Ben Nabi? How do these foundations withstand the challenges of modern times and the inevitability of reality? What solutions are proposed in Malek Ben Nabi's methodology? And what is their relevance in the context of contemporary discourse? Key words:Foundations, Civilization, Renaissance, Building, Malek Ben Nabi.

الكلمات المفتاحية: اُسس،الحضارة،النهضة، بناء،مالك بن نبي. ; Foundations, Civilization, Renaissance, Building, Malek Ben Nabi.


أعلام النزعة الأخلاقية للشعر الزياني وموضوعاته

مولاي البودخيلي سيدي عبد الرحيم, 
2025-04-15

الملخص: منه‍م من لم نذكره في هذه الدراسة لكونه مغمورا بذكره بالاسم فقط أو لأن شعره قليل ضاع أغلبه، بعضهم يحي بن عاصم ومحمد بن البناء وأحمد بن أبي حجلة ومحمد بن صالح بن شقرون ومحمد بن علي المرسي ومحمد بن محمد المشذالي ومحمد بن محمد يوسف السنوسي ومحمد بن عبد الله التنسي ومحمد بن عبد الرحمن الحوضي وأحمد بن يحي الونشريسي ومحمد بن جابر الوادي آشي ومحمد بن مرزوق بن الخطيب ومحمد بن أحمد العقباني ومحمد بن الخطاب الغافقي وغيرهم، وصل شعرهم القيم الخلقية في العهد الزياني، فعرضنا إليهم في هذه الدراسة موضوعا ما تم السبق إليه إلى الفينة ذاته‍ا. Abstract: Among them are those whom we did not mention in this study because he is not mentioned by name only or because his poetry is sparse and most of it has been lost. Some of them are Yahya ibn Asim, Muhammad ibn al-Banna, Ahmad ibn Abi Hijla, Muhammad ibn Saleh ibn Shaqroun, Muhammad ibn Ali al-Mursi, Muhammad ibn Muhammad al-Mishdhali, and Muhammad. Bin Muhammad Yusuf Al-Sanusi, Muhammad bin Abdullah Al-Tansi, Muhammad bin Abdul-Rahman Al-Hawdi, Ahmed bin Yahya Al-Wansharisi, Muhammad bin Jaber Al-Wadi Ashi, Muhammad bin Marzouk bin Al-Khatib, Muhammad bin Ahmed Al-Aqbani, Muhammad bin Al-Khattab Al-Ghafiqi and others. Their poetry reached moral values in the Zayani era. We presented them in this study.

الكلمات المفتاحية: عصر؛ حضارة؛ شعراء، شعر؛ أخلاق؛ مدونة؛ إبداع؛ تراث؛ فن؛ جمال. ; Era; Civilization; Poets; Poetry; Morals; Blog; Creativity; Heritage; Art; Beauty.


The Aesthetics of Time and Place in the Novel The Scent of a Woman by Amin Zaoui

عريوة منير, 
2025-03-26

Résumé: The novel The Scent of a Woman begins with the arrangement of its thirteen chapters, narrated by Ibn Battuta as he recounts the story of Hamama and her memories of her deceased mother. The narrative then shifts to the personal journeys of Tashkandi across several cities, recalling his circumcision and the emergence of the character Lufa, who travels with forged passports. This is followed by the introduction of Yamna, Hamama's sister, who eventually dies and remains a tale to be told. The events proceed until the appearance of Doucci, who kept Yamna and Ibn Battuta company on the house's rooftop. The story then touches on the assassination of Zahar, a political figure considered a traitor, who was executed at the cemetery while visiting his mother’s grave. The novel traverses several countries, including Malta, which sheltered Zahar before his death, where he resided at the Star Hotel. The events return to Hamama’s visit to her sister Yamna’s grave and the rooftop stories. Hamama recalls her origins in Ain El Fouara and her encounter with Ibn Battuta at the hotel, along with the preparations for Zahar's funeral. The narrative mentions cities where Hamama preferred to settle. Toward the end of the novel, the events return to the city of Oran during the Black Decade, where Abd El Kader—a theatrical figure—conducted his rehearsals with Ibn Battuta, who documented all the events. The novel concludes on a sorrowful note with the news of the assassination of Tahar Djaout, marking the first and final scene of the novel.

Mots clés: Aesthetics, time, place, novel, Amin Zaoui.


مساهمة سي محمد ولد سي حمــــــزة في مواجهة الاستعمار الفرنسي بالجنوب الغربي الجزائري (1864ـ1865)

قايد عزالدين,  مايدي كمال, 
2025-04-06

الملخص: ملخص: تكشف هذه الورقة البحثية عن مساهمة شخصية سي محمد ولد سي حمزة، إذ ينتمي إلى أسرة بارزة وهي أسرة أولاد سيدي الشيخ، والتي وقفت ضد التوسع الفرنسي في الجنوب الغربي. تولى سي محمد الحكم في سن صغيرة، حيث استطاع كسب مؤيدين كثر في مدة قصيرة، قاد معارك طاحنة، ليكتب اسمه واسم أسرته الضاربة جذورها في أعماق التاريخ، بحروف من ذهب. ، وليلقن المستعمر الفرنسي دروسا في الوطنية والصمود والنضال والتمسّك بالأرض والتطلّع للحرية الكلمات المفتاحية : أولاد سيدي الشيخ ؛ سي محمد؛ سي الأعلى؛ فليتة؛ ستيتن Abstract: This research paper reveals the contribution of Si Mohammed Ould Si Hamza, a member of the prominent Ouled Sidi Sheikh family, which stood against French expansion in southwestern Algeria. Si Mohammed assumed leadership at a young age and quickly gained numerous supporters. He led fierce battles, engraving his name and that of his deeply rooted family in history with golden letters. Through his resistance, he taught the French colonizer lessons in patriotism, resilience, struggle, attachment to the land, and the aspiration for freedom.

الكلمات المفتاحية: أولاد سيدي الشيخ ; سي محمد ; سي لعلا ; فليتة ; ستيتن ; Ouled Sidi Sheikh ; Si Mohamed ; Si Lalla ; Fleta ; Seteetn


الدرس الفلسفي وإمكانية التعليم الرقمي

بوحسين جلول,  بن ناصر حاجة, 
2025-03-27

الملخص: إن محاولة الحديث عن مقاربة بيداغوجية بين الدرس الفلسفي والتعليم الرقمي الذي ظهر كنتيجة حتمية للتقانة وإفرازاتها على مختلف مجالات الحياة. جعل من المشتغلين بالدرس الفلسفي يسعون لإيجاد إمكانية لهذه المقاربة، نظرا للخصوصية الديداكتيكية في تدريس الفلسفة عن باقي المواد التدريسية، ليس لتعالٍ فيها وانما لطرق تفاعل الذات (المتعلم) مع الموضوع (المعارف الفلسفية) وفق بعد تواصلي يضمن نقاشا معرفيا خاصا بجوهر المواضيع التي تتناولها المادة وطبيعة التعاطي معها حواريا، كما تصوره الفلاسفة في كتابتهم كسبيل للوصول الى معرفة الحقائق وصدق القضايا. الهدف منه تحقيق كفاءات تعليم الفلسفة التي ترمي الى تدريب المتعلمين على التفلسف الذي يعنى بالأشكلة والتحليل والنقد والتركيب ...الخ، لتتوج في نهاية المرحلة التعلمية بالتمكن من كفاءات إنتاج الكتابة الفلسفية سواء كانت مقالا أو تحليل نص فلسفي. وهذا قد يقع كتحد في وجه تحقيق كفاءات تدريس الفلسفة في سياق التعليم الرقمي. إلا إذا كان هناك تصور تربوي مبني على أساس بيداغوجي، وفق براديغم واضح يضمن الرفع من مكانة الدرس الفلسفي في عصر استهوت فيه التكنولوجيا والتقنية الرقمية الطلاب واستحوذت على ميولهم ورغباتهم التعلمية. The attempt to address a pedagogical approach between the philosophy lesson and digital education, which emerged as an inevitable consequence of technology and its ramifications across various fields of life, has led those involved in philosophy education to seek ways to establish such an approach. This is due to the didactic specificity of teaching philosophy compared to other subjects—not because of any inherent superiority, but because of the unique ways in which the self (the learner) interacts with the subject (philosophical knowledge) within a communicative framework. This framework ensures an intellectual dialogue that delves into the essence of the topics addressed by the subject and the dialogical manner in which they are approached, as envisioned by philosophers in their writings as a path to uncovering truths and verifying propositions. The aim of teaching philosophy is to develop learners' competencies in philosophizing, which involves problematization, analysis, critique, synthesis, and so forth. This process culminates at the end of the educational stage in the mastery of producing philosophical writings, whether in the form of essays or the analysis of philosophical texts. However, this poses a challenge to achieving the competencies required for teaching philosophy in the context of digital education—unless there exists an educational framework based on a clear pedagogical paradigm. Such a paradigm would elevate the status of the philosophy lesson in an era where technology and digital tools have captivated students and dominated their learning preferences and interests.

الكلمات المفتاحية: الدرس الفلسفي ; التعليم الرقمي ; العملية التعليمية ; تكنولوجيا التعليم ; Philosophical lesson ; Digital education ; Educational process ; Educational technology.


التماسك الاجتماعي سيرورة مفاهمية وتعدد تصوراتي.

معزوزي ناصر,  بكاي رشيد, 
2025-04-01

الملخص: تواجه المجتمعات تحديات متنوعة تمس أبعادها الاجتماعية والاقتصادية والسياسية، إضافة إلى الظروف السياقية الحالية والتهديدات غير التقليدية سواء على المستوى المحلي أو العابر للحدود، والتي تعد من نتائج الحداثة والعولمة. في ظل هذه التحديات، بات من الضروري التركيز على مفهوم التماسك الاجتماعي باعتباره عنصراً محورياً للحفاظ على استقرار المجتمعات وقدرتها على التكيف مع التغيرات التدريجية، فضلاً عن دوره في تسهيل الانتقال من الحاضر إلى المستقبل. حظي المفهوم باهتمام متزايد من طرف المجتمعات والهيئات الدولية والمتخصصين بمختلف مجالاتهم الفكريّة والأكاديمية. تهدف ورقتنا البحثية إلى استعراض التطور المفاهيمي والتوجهات الفكرية المختلفة المرتبطة بالتماسك الاجتماعي، مع تسليط الضوء على أبعاده الأساسية وتحديد العناصر التي تساهم في تفعيل آليات اشتغاله وتعزيز دوره، خصوصاً في سياق متطلبات التنمية والتحديث الراهنة. Communities face diverse challenges that affect their social, economic, and political dimensions, in addition to current contextual conditions and unconventional threats, whether at the local or transnational level, which are considered results of modernity and globalization. In light of these challenges, it has become essential to focus on the concept of social cohesion as a pivotal element for maintaining the stability of communities and their ability to adapt to gradual changes, as well as its role in facilitating the transition from the present to the future. This concept has received increasing attention from communities, international bodies, and specialists in various intellectual and academic fields. Our research paper aims to review the conceptual development and different intellectual trends related to social cohesion, highlighting its fundamental dimensions and identifying the elements that contribute to activating its mechanisms and enhancing its role, especially in the context of current development and modernization requirements.

الكلمات المفتاحية: التماسك الاجتماعي، التعددية الثقافية، مجتمع الشبكات، الحداثة، العولمة، النظم الاجتماعية.


التأويل النحوي عند علماء العربية القدامى Grammatical Interpretation Among Ancient Arabic Scholars

حاج مدني خديجة, 
2025-04-13

الملخص: يحاول هذا البحث تقديم إبانة منهجية عن الاستراتيجية الحجاجية التي اعتمدها علماء العربية القدامى في إصدار الحكم النحوي حول المسائل المخالفة للصّحة النّحوية؛ إذ تُعدّ الضرورة الشعرية عند سيبويه (ت188هـ) واختلاف لغات العربية مع صعوبة الإحاطة بها لابن فارس (ت395هـ)، والعمل بالمسوغ القياسي لابن مضّاء القرطبي (ت595هـ)، والأصل والفرع والقياس عند ابن جني من النماذج التي لجأ فيها النحاة إلى التأويل النحوي كحجّة برهانية في عمليتي القياس والاستنباط، حيث كانت حجاحية الـتأويل النحوي مدعّمة بالعِلل التّرجيحية والمسوّغات البرهانية وفق مقتضيات الضرورة اللغوية والسياقية، وهو ما جعل عملية وصف وتفسير ظاهرة التأويل النحوي تكشف أنّ التأويل ضربٌ من القياس يلجأ إليه النحوي لردّ الفرع ومواضع العدول إلى أحكام النحو وأصوله دون إخلال بالقاعدة النّحوية وضوابطها. Abstract: This study aims to provide a methodical elucidation of the rhetorical strategy employed by classical Arabic grammarians in issuing grammatical rulings on matters that deviate from normative grammatical correctness. Among the key examples are Sibawayh’s (d. 188 AH) concept of necessity in poetry, Ibn Faris’s (d. 395 AH) notion of linguistic diversity and the difficulty of encompassing it, Ibn Madda’ al-Qurtubi’s (d. 595 AH) use of analogical reasoning, and the theories of origin and branch and analogy according to Ibn Jinni. These represent instances where grammarians resorted to grammatical interpretation as a legitimate argumentative tool in the processes of analogy and deduction. The rhetorical power of grammatical interpretation was supported by probabilistic reasons and logical justifications according to the necessities of linguistic and contextual conditions. Consequently, the process of describing and explaining the phenomenon of grammatical interpretation reveals that it serves as a form of analogy that grammarians use to align exceptional cases and deviations with the foundational rules of grammar, without violating the established norms and constraints of the grammatical system.

الكلمات المفتاحية: التأويل النحوي؛ العِلل؛ القياس؛ الحجاجية؛ القاعدة النحوية. ; Grammatical interpretation; causal reasoning; analogy; argumentative; grammatical rules.


جهود عبد الكريم الفكون الصرفية من خلال كتابه: فتح اللطيف

بلحسين محمد, 
2025-03-25

الملخص: لم يكن الدرس الصرفي الجزائري القديم، بمعزل عما يحيط به مشرقاً و مغرباً، و لم يقتف علماؤه من سبقهم اقتفاء الأعمى بالمبصر، بل استطاعوا أن يستحدثوا لأنفسهم في طريق البحث ما أمكنهم أن يضاهوا به أقرانهم في باقي الأقطار، فجاءت بحوثهم مزدهية بحلل التجديد و الإبداع و الابتكار، و مما وصلنا منها، كتاب فتح اللطيف في شرح أرجوزة المكودي في التصريف. و في هذه الورقة البحثية أردت أن أكشف اللثام عما يميز هذا السّفر مما جعله متفردا في النّظر و الطّرح L’étude morphologique algérienne ancienne n’était pas isolée de ce qui l’entourait à l’Est comme à l’Ouest. Les savants algériens ne se contentaient pas de suivre aveuglément leurs prédécesseurs, mais ils ont su développer des méthodes de recherche qui leur permettaient de rivaliser avec leurs pairs dans d’autres régions. Ainsi, leurs travaux se sont distingués par un esprit de renouvellement, de créativité et d’innovation. Parmi ces travaux, on trouve le livre: Fath Al-Latif fi Sharh Al-Makoudi fi At-Tasrif) ,Fath Al-Latif qui est un commentaire de l’ouvrage en vers d’Al-Makoudi sur la morphologie(. Dans cet article de recherche, j’ai voulu mettre en lumière les particularités de cette œuvre, qui la rendent unique par son approche et son contenu.

الكلمات المفتاحية: الفكون؛ فتح اللطيف؛ الصرف ; Al-Fakun; Fatah Al-Latif; pilgrims; morphologie


تحوّلات الكتابة الشّعريّة و محاولة التّخطّي دائِمًا. بدر شاكر السّيّاب أُنموذجًا.

عيادي خالد, 
2025-04-06

الملخص: إذا كان من الصّعب تحديد نقطة زمنيّة يحال إليها عند الحديث عن تحوّل الكتابة في النّصّ الشعريّ العربيّ، فإنّ اهتمامنا بشعر السّيّاب، وتأمّل قدرته في التّعامل مع مكوّناته ودلالاته، يمكن أن يكون نقطة تحوّل بارزة في تاريخ القصيدة الحديثة. لكنّ المؤكّد أنّ التّوظيف المفارق للكتابة الشّعريّة لديه بمختلف التّجلّيات الّتي تّتّخذها قد جنح مع السّيّاب إلى مجال رحب، ومع الشّعراء بعده إلى مجال أرحب. If it is difficult to pinpoint a specific moment in time when discussing the transformation of writing in Arabic poetic texts, then our focus on the poetry of Badr Shakir al-Sayyab and our contemplation of his ability to engage with its components and meanings can serve as a significant turning point in the history of modern poetry. However, it is certain that his paradoxical use of poetic writing, in its various manifestations, led him into a vast realm and, after him, opened an even broader horizon for poets.

الكلمات المفتاحية: اللّحظة التّاريخيّة - تجربة الشّاعر- الشّكل الجديد. ; Historical moment - Poet’s experience - New form


The Deconstructive Method in Philosophy and Its Applications in the Arab-Islamic Heritage: Mohamed Arkoun as a Model.

حمدي لكحل, 
2025-04-06

Résumé: This study, entitled "The Deconstructive Method in Philosophy and Its Applications in the Arab-Islamic Heritage: Mohamed Arkoun as a Model," aims to reveal the fact that the deconstructive method, based on critique and deconstruction of concepts and the structures that form phenomena, which was pioneered by Jacques Derrida as a method for study and research in the field of human and social sciences, has been practically applied in the study of Arab-Islamic heritage by Mohamed Arkoun. The purpose was to uncover the weaknesses, contradictions, and flaws surrounding this heritage in order to rescue it from its backwardness and work towards its renewal. Arkoun aimed to build upon this heritage and use it as a foundation for achieving the renaissance of the Arab and Islamic world. Therefore, Mohamed Arkoun is considered the first thinker to apply Western methodologies (such as the deconstructive method) to the study of heritage.

Mots clés: Deconstructive Method; Arab Islamic Heritage; Mohamed Arkoun.


معوقات البحث العلمي في الجزائر والحلول الناجعة

العيمش محمد, 
2025-04-06

الملخص: يُعدُّ البحث العلمي أساس التطور في المجتمعات الحديثة، حيث تستثمر الدول المتقدمة في تطويره لتحقيق التقدم في مختلف المجالات. إلا أننا في المقابل، نلحظ أن الجزائر -تُعاني مثل العديد من الدول العربية- من تحديات عديدة تُعيقُ البحث العلمي، أبرزها ضعف التمويل، والبيروقراطية الإدارية وغياب استراتيجيات واضحة تُدعِّمُ الباحثين. يهدف هذا البحث إلى تسليط الضوء على أهم معوقات البحث العلمي في الجزائر واقتراح حلول فعالة لتجاوزها ،أما النتيجة التي يُمكنُ تسجيلها في ثنايا هذا البحث هي أنَّ البحث العلمي في الجزائر لازال في بداية الطريق ؛وللرقي به والالتحاق بمصاف الدول الرائدة في هذا المجال لابد من تظافر جهود الجميع من مبدعين ومسؤولين عن هذا القطاع. Abstract: Scientific research is the cornerstone of progress in modern societies, with developed nations investing heavily in its advancement to drive breakthroughs across multiple fields. Conversely, Algeria—like many Arab countries—faces numerous challenges that impede scientific research, chief among them insufficient funding, administrative bureaucracy, and the lack of clear strategies to support researchers. This article aims to highlight the primary obstacles to scientific research in Algeria and propose effective solutions to overcome them. The main conclusion drawn from this study is that scientific research in Algeria remains in its infancy. To enable it to flourish and join the ranks of leading nations in this field, it is imperative that innovators and policymakers unite their efforts.

الكلمات المفتاحية: البحث العلمي ; الجزائر ; معوقات ; الحلول ; استراتيجيات ; التطور