اللسانيات التطبيقية

Linguistique appliquée

Description

Applied Linguistics” is a reviewed scientific journal issued biannually by the laboratory of “Applied linguistics and Language Teaching” in the University of Algiers 2. It publishes original scientific research papers specialized in applied linguistics bound to the following fields of knowledge: language didactics, cognitive psychology, phonetics, automatic language processing, terminology, lexicology, sociolinguistics, machine translation and the like. It is committed to publish in Arabic, French, English,Russian,Italian, Spanish and German. The journal aims at: - being among the upscale databases to gain a vast readability, - accessing international accredited classification, - and contributing in the publication of upscale researches approved in promoting researchers internationally.


8

Volumes

17

Numéros

275

Articles


الكفاءة الإقناعيّة في كتاب اللّغة العربيّة للسنة الخامسة من التّعليم الابتدائي - قراءة وصفيّة تحليليّة -

عثماني زينب,  لحمادي فطومة, 
2024-07-15

الملخص: الملخص: يروم هذا البحث رصد التّعليمات التي تركّز على الكفاءة الإقناعيّة في محتوى كتاب اللّغة العربيّة للسّنة الخامسة ابتدائي، من خلال قراءة فاحصة لمختلف معطيات وتعليمات الكتاب المدرسي، والكشف عن مدى اهتمام القائمين على بناء المناهج التعليميّة بتنمية هذه الكفاءة لدى متعلّمي السّنة الخامسة ابتدائي، وذلك بالاستعانة بالدراسة الوصفيّة التحليليّة. وقد توصّل البحث إلى نتائج عدّة أهمّها: تركيز تعليمات أنشطة الكتاب على بناء الكفاءة الإقناعيّة لدى المتعلّم وبخاصّة في نشاطي فهم المنطوق والتعبير الشفهي، بينما غيبت تقريبا في الأنشطة الكتابية؛ وهو ما تؤكّده صراحة عبارات كثيرة، منها:"أقنع زميلك..."، أو "ناقش زميلك.." وغيرها. وكذا ورود عديد الأدوات الحجاجيّة، مثل: لأنّ، بل، بما أنّ... وهو ما يكسب المتعلّم القدرة على المناقشة وتبادل الآراء وتدعيم رأيه باستعمال الأدوات الحجاجيّة اللّازمة لذلك. Abstract : This research aims to monitor the instructions that focus on persuasive competence in the content of the Arabic language textbook for the fifth year of primary school. It involves a through reading of the various data and instructions of the school textbook, revealing the extent to which curriculum developers are concerned with developing this competence fifth-year primary learners. This is done by employing descriptive and analytical studies. The research has led to several important findings, including: the instructions of the book’s activities focus on building the learner’s persuasive competence, especially in the activities of understanding spoken language and oral expression, while it is almost absent in written activities; this is explicitly confirmed by many phrases, such as:"Convince your colleague…", or "Discuss with your colleague…" and others. Additionally, the presence of numerous argumentative tools, such as : because, but, since… Endows the learner with the ability to discuss, exchange opinions, and support their viewpoint using the necessary argumentative tools.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الكفاءة الإقناعيّة، الكتاب المدرسي، السنة الخامسة ابتدائي. ; Keywords: Persuasive competence, textbook, fifth year of primary school.



Les 10 articles les plus téléchargés