مجلة المقدمة للدراسات الانسانية و الاجتماعية

(Almuqadimah of human and social studies journal (AHSSJ

Description

Almuqadimah of Human and Social Studies Journal (AHSSJ) is a bi-annual peer-reviewed non-profit scientific journal published and edited by the Faculty of Humanities and Social Sciences - University of Batna1. The journal aims to spread science within the scope of its specialization. AHSSJ is an open access, specialized journal that publishes original theoretical and empirical research, which has not been previously published or addressed in documented scientific papers. It is open to a wide range of theoretical and empirical issues including social, psychological, philosophical, historical, archaeological and information-communication aspects. The articles, published in the journal, are selected according to rigorous blind peer-reviews to guarantee their originality, timeliness and relevance. The staff of reviewers and peer-reviewers is made up of highly qualified experts from different academic backgrounds and international institutions. The AHSSJ publishes articles written in Arabic, English and French which are characterized by their absolute academic and scientific standards.

Annonce

دعوة للنشر في المجلة

وزارة التعليم العالي والبحث العلمي

جامعة باتنة1- الحاج لخضر

مجلة المقدمة للدراسات الانسانية والاجتماعية (AHSSJ)

مجلة علمية دولية دورية محكمة تصدرها كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية مصنفة على المنصة الجزائرية للمجلات العلمية

ISSN: 2602-5566----EISSN: 2716-8999

دعوة للنشر في المجلة

 

يطيب لهيئة تحرير مجلة: (المقدمة للدراسات الانسانية والاجتماعية (AHSSJ) )، الصادرة عن كلية العلوم الانسانية والاجتماعية - جامعة باتنة1- الجزائر، أن توجه دعوة للباحثين من داخل الجزائر وخارجها الراغبين في نشر مقالاتهم بالمجلة، إلى إرسال مقالاتهم عبر حساب المجلة في منصة المجلات العلمية الجزائرية (ASJP) وذلك حسب قالب المجلة المحين والمتاح تحميله مباشرة عبر المنصة لكي لا يتم رفضه مع الزامية ارسال المقال عبر المنصة بالبريد المهني للباحث.

كما نعلمكم أن فترة استقبال المقالات الخاصة بالعدد القادم حدد من 20 أوت الى غاية 05 سبتمبر 2024.

رابط المجلة عبر المنصة: https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/662

رئيس تحرير مجلة المقدمة للدراسات الانسانية والاجتماعية. أ.د/ عبد الحميد بعيطيش

لجميع الاستفسارات يرجى الاتصال بنا فقط عبر البريد الإلكتروني للمجلة

almuqadimah.review@univ-batna.dz

 

Call for publication in the journal

The editorial board of (Almuqadimah of Human and Social Studies Journal (AHSSJ)), Faculty of Humanities and Social Sciences - University of Batna1, Algeria, is pleased to invite researchers from inside and outside Algeria who wish to publish their articles in the journal, to send their articles through the Algerian scientific journals platform (ASJP), according to the journal template that can be downloaded directly through the platform so as not to be rejected.

Authors are obliged to send the article by professional mail.

We also inform you that the period for receiving articles for the next issue is from August 20th to September 5th, 2024.

The journal link on the platform: https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/662

Editor-in-chief: Almuqadimah of Human and Social Studies Journal /Pr. Abdelhamid BAITICHE

For all inquiries, please contact us only via the e-mail

almuqadimah.review@univ-batna.dz

 

Appel à publication dans la revue:

Le comité de rédaction de la Revue (Almuqadimah des études Humaines et Sociales (AHSSJ)), Faculté des sciences humaines et sociales, Université de Batna1, Algérie, a le plaisir d'inviter les chercheurs de l'intérieur et de l'extérieur de l'Algérie qui souhaitent publier leurs articles dans la revue, à envoyer leurs articles via la plateforme Algérienne des revues scientifiques (ASJP), selon le Template de la revue téléchargeable directement via la plateforme pour éviter le rejet. Il est obligatoire d'envoyer l'article par e-mail professionnel.

Nous vous informons également que la période de réception des articles pour le prochain numéro est du 20 août au 5 septembre 2024.

Le lien de la revue sur la plateforme https://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/662

Editeur en Chef: la revue Almuqadimah des études Humaines et Sociales/ Pr. Abdelhamid BAITICHE

Pour toutes des renseignements, veuillez nous contacter uniquement par e-mail
almuqadimah.review@univ-batna.dz

 

19-08-2024


9

Volumes

16

Numéros

389

Articles


قياس مهارات التربية الإعلامية الرقمية لدى الطلبة الجامعيين مهارة نقد المحتوى الرقمي على مواقع التواصل الاجتماعي نموذجا Measuring the Skills of Digital Media Education Among University Students The Skill of Criticizing Digital content on Social media as a model

جميلي زينب,  صيد عادل, 
2024-04-18

الملخص: تملخص: يهدف هذا البحث إلى تقييم مهارة نقد المحتوى الرقمي كجزء أساسي من عملية التحليل النقدي وتقييم الدقة عبر منصات التواصل الاجتماعي. تم استخدام مقياس مهارات نقد المحتوى الرقمي، بالاعتماد على مقياس ليكرت، وتطبيقه على عينة من طلاب السنة الأولى في كلية العلوم الإنسانية بجامعة عربي بن مهيدي في أم البواقي، وبلغت العينة 298 طالباً. أظهرت النتائج تبايناً وعدم استقراراً في استجابات الطلاب، حيث تبين أنهم يظهرون توجهاً متقلباً نحو فهم وتقييم المحتوى الرقمي، ويرتبط اهتمامهم بمصداقيته وتأثيره على الآراء بشكل متوسط، إلى جانب اتجاه غير كافٍ نحو التحليل النقدي وفهم الأغراض والدوافع والمؤثرات بشكل عميق ومهاري. كلمات مفتاحية: تربية إعلامية رقمية؛ محتوى إعلامي رقمي؛ مهارة؛ مواقع تواصل اجتماعي؛ نقد. Abstract This study evaluates digital content criticism skills among first-year students at Arabi Bin Mahdi University, using a Likert-scale-based assessment. Findings show fluctuating tendencies in understanding and evaluating digital content, with moderate interest in credibility and impact on opinions, and insufficient inclination towards critical analysis and deep comprehension of purposes, motives, and influences. Keywords: digital media education; media content; skill; social media platforms; critique.

الكلمات المفتاحية: تربية إعلامية رقمية ; محتوى إعلامي رقمي ; مهارة ; مواقع تواصل اجتماعي ; نقد ; digital media education ; media content ; skill ; social media platforms ; critique


استعمال التكنولوجيات الحديثة في التعليم العالي دراسة على عينة من أساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة باتنة1

فدول محمد, 
2024-05-11

الملخص: تاريخ الإرسال: .../../..20 تاريخ القبول:..../../..20 ملخص: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الأساليب ووسائل التكنولوجيا الحديثة التي يعتمد عليها الأستاذ الجامعي في التدريس والتواصل مع الطلبة. وتم إجراء دراسة ميدانية على مجموعة من الأساتذة الذين ينتمون إلى كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية لجامعة باتنة1، وذلك للتعرف على طريقة استخدامهم وتوظيفهم لهذه التقنيات وكيفية توظيفها في مجال التعليم في مجال العلوم الانسانية والاجتماعية، خاصة وأن توظيف الوسائل التكنولوجية في الميدان التعليمي تحول إلى حتمية في الوقت الحالي. وقد اعتمدنا على الأسلوب القصدي في اختيار مفردات عينة الدراسة وذلك تماشيا مع رغبات الأساتذة في المشاركة أو عدم المشاركة في الدراسة. أما فيما يخص جمع البيانات فقد تم الاعتماد على أداة الاستبيان الالكتروني لأنه الأنسب في مثل هاته الدراسة للحصول على المعلومات بطريق سريعة. وخلُصت الدراسة إلى أن الأساتذة –بصفة عامة- يتأقلمون مع وسائل الاتصال الحديثة في مجال التعليم مقارنة بالانطلاقة الأولى للدروس عن بعد أثناء جائحة كوفيد19. كلمات مفتاحية: الأستاذ الجامعي؛ التعليم؛ التعليم عن بعد؛ وسائل الاتصال الحديثة. Abstract This study aims to identify the modern methods and means of technology that university professors rely on in teaching and communicating with students. A field study was conducted on a group of professors who belong to the Faculty of Humanities and Social Sciences of the University of Batna 1, in order to identify the way they use and employ these technologies and how to employ them in the field of education in the field of humanities and social sciences, especially since the use of technological means in the educational field has become inevitable in present time.We relied on the intentional method in selecting the items for the study sample, in line with the professors’ desires to participate or not participate in the study. As for data collection, the electronic questionnaire tool was relied upon because it is the most appropriate in such a study to obtain information quickly. The study concluded that teachers - in general - are adapting to modern means of communication in the field of education compared to the first launch of distance learning during the Covid-19 pandemic. Keywords: University professor; education; distance education; modern communication technologies.

الكلمات المفتاحية: الأستاذ الجامعي ; التعليم؛ ; التعليم عن بعد ; وسائل الاتصال الحديثة