مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية

Tributaries journal For studies and scientific research in social and human sciences

Description

Tributaries journal for Studies and Scientific Research in Social and Human Sciences is a biannual international, double-blind peer-reviewed, and free of charge, open-access journal published by the university of Ain Temouchent in Algeria. The journal aims to be a junction link between researchers from different countries of the world to encourage studies in social and human sciences such as psychology, education, sociology, philosophy, history and Islamic studies. Its interested to publish original scientific articles for researchers in these disciplines in three languages: Arabic, French and English. After being reviewed by the editorial board, and arbitrated by specialists in the field. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and downloads. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the tow issues (June and December).

Annonce

إعلان بخصوص النشر وشهادات النشر والوعد بالنشر...

ننهي الى علم المهتمين بالنشر أنه تماشيا مع استراتيجية الوزارة الرامية إلى رقمنة القطاع وتعزيز سياسة 00 ورقة، فإن المجلة لا تمنح شهادات النشر ولا شهادات الوعد بالنشر وتكتفي فقط بنشر المقال ومستلة العدد الكترونيا. لذلك رجاءا عدم ارسال طلبات شهادات النشر.

تنهي هيئة تحرير مجلة روافد الى علم المهتمين بالنشر بالمجلة، أنه ونظرا للأعداد الكبيرة للمقالات التي وردت وترد الى المجلة فإنها ستكتفي بفتح الباب لاستقبال المقالات فقط لمدة محددة. الاسبوع الأول من شهر ديسمبر (بالنسبة لعدد جوان على أن تعالج بداية من 01 جانفي) والاسبوع الأول من شهر جوان (لعدد ديسمبرعلى أن تعالج بداية من 01 جويلية).  وكل مقال لا يحترم شروط النشر بالمجلة (وخاصة نموذج الكتابة - الخط - الشكل - اصالة البحث - آجال الارسال) فإنه سيرفض مباشرة دون المرور الى التحكيم.

 

المجلة حاليا لا تستقبل أي مقال

06-06-2023


8

Volumes

18

Numéros

527

Articles


دراسة سوسيو-بنيوية للتحليل السردي القصصي ــ " المملوك الشارد " لمحمود تيمور أنموذجا .

بن مومن مراد,  بوخاتم مولاي علي, 
2025-01-29

الملخص: الملخص: يعد النقد الاجتماعي إحدى المناهج الخارجية التي تعالج النص الأدبي ويكشف عن القضايا السوسيولوجية فيه، وعند ظهور محاضرات فردينارد دي سوسير، اتجه النقد الى داخل النص نحو البنيوية التي ألغت كل القضايا الخارجية للإبداع الأدبي، ثم جاء دور غولمان لرد لاعتبار للاتجاهات الخارجية بعد أن زاوج النقد الاجتماعي بالبنيوية وهو ما أسماه بالبنيوية التكوينية، مما فتح المجال واسعا للنقاد والدارسين ووفق رؤى نقدية حداثيةجديدة. Abstract: (Enter your abstract here. Do not exceed 150 words) Social criticism is one of the external curricula that addresses literary text and reveals sociological issues in it, while du Saucer appeared to criticize within the text towards structuralism that eliminated all external issues of literary creativity, and Gulman prepared for external trends after social criticism marred the structure he called formative structuralism, opening up new critical insights for critics and scholars.

الكلمات المفتاحية: النقد الاجتماعي؛ لوسيان غولدمان؛ البنيوية؛ دو سوسير؛ البنيوية التكوينية. ; Lucian Goldman ; Structural ; Du Socier ; Structural Composition


Libraries and Knowledge Management in the Digital Age

تتبيرت سعاد, 
2025-02-14

Résumé: This study looks at how knowledge management may improve library services and encourage information exchange. It highlights the advantages and difficulties of kM in libraries. The study concluded that while knowledge management can improve user experience and expedite information access, barriers such as tight finances and insufficient employee training prevent its widespread deployment. The study concludes that for libraries to remain relevant and improve their services in the digital age, they must follow a structured knowledge management strategy.

Mots clés: Digital age ; information technology ; knowledge management ; librarians ; libraries


Cognitive flexibility as a factor of academic resilience: A theoretical perspective

بدرالدين ليدية,  بوزيد باعه صليحة, 
2025-03-01

Résumé: This paper examines the relationship between cognitive flexibility and academic resilience. Cognitive flexibility is defined as the ability to adjust strategies and to adapt student’s thinking according to a changing environment. Academic resilience is the capacity of students to adapt and to overcome school challenges. This review aims to understand cognitive flexibility and academic resilience and to illustrate the importance of cognitive flexibility in academic resilience as a protective factor. Therefore, the results indicate a significant positive correlation between cognitive flexibility and academic resilience. Students with high cognitive flexibility cope better with academic challenges. In conclusion, Cognitive flexibility emerge as an important protective factor to promote academic resilience among students.

Mots clés: Cognitive flexibility ; Academic resilience ; school ; students


Algerian Journalists' Attitudes Towards Using Artificial Intelligence Programs in Journalism Writing : A Survey Study on a Sample of Journalists from Online News Websites

لرارة خالد, 
2025-03-26

Résumé: This field study was conducted on a purposive sample of 62 Algerian journalists working at echaab Online, Echorouk Online, and the Algerian International Channel AL24 website. An electronic questionnaire was distributed to them via the Messenger app. The study aims to explore the attitudes of these journalists toward the use of artificial intelligence programs in their professional activities. A survey method was employed for this purpose. The study concluded with several key findings, the most notable of which is that the majority of respondents view the use of artificial intelligence techniques positively in their professional work, especially in areas related to news gathering, verification, data analysis, and news story production. At the same time, they express concerns that artificial intelligence may lead to job losses in the future.

Mots clés: Artificial Intelligence, Journalism, Media, Online News Websites.


Impact of COVID-19 on Student Mental Health and AI Support

بوبكر شروق, 
2025-01-18

Résumé: This research explores the impact of the COVID-19 pandemic on students' mental health. It examines the psychological pressures, such as social isolation and changes in learning patterns. Additionally, the study highlights the use of artificial intelligence as a tool to support students' mental health during this challenging time. Several technological solutions, including chatbots and mental health apps, were discussed for their effectiveness in providing psychological support and counseling to students. The study concludes that these AI-driven solutions can play a vital role in improving students' mental well-being, underscoring the importance of integrating AI into future mental health support strategies

Mots clés: Artificial Intelligence ; Mental Health ; Covid19 pandemic


نظام السخرة بجيجل من خلال مراسلات ضباط المكاتب العربية 1860-1873

بهلول هشام,  بوسليماني عبد الرحمن, 
2025-01-25

الملخص: يتناول هذا البحث ظاهرة العمل القسري في الجزائر خلال الحقبة الاستعمارية من خلال تحليل تاريخي معمق. يعتمد البحث على دراسة المراسلات الرسمية لضباط المكاتب العربية، والتي تكشف عن الآليات التنظيمية التي استخدمتها السلطات الاستعمارية في استغلال العمالة المحلية بمنطقة جيجل. يعكس هذا التحليل الدور المحوري لهذه المراسلات في توثيق ممارسات السخرة. يركز البحث على تأثير العمل القسري على التركيبة الاجتماعية والاقتصادية لمنطقة جيجل، موضحًا العلاقة الوثيقة بين السخرة والضرائب المفروضة على السكان. يبرز البحث كيف أسهمت هذه الممارسات في إضعاف النسيج الاجتماعي وتعميق الفجوة الاقتصادية داخل المجتمع المحلي، مما عزز من تبعية السكان للسلطة الاستعمارية. وأخيرًا، يقدم البحث رؤى جديدة حول مفهوم السخرة وتبعاته، مشيرًا إلى كيفية استخدام السلطات الاستعمارية لهذا النظام لترسيخ السيطرة على المجتمع الجيجلي. يسهم هذا التحليل في إثراء الأدبيات التاريخية المتعلقة بالعمل القسري، مما يتيح فهمًا أعمق لأثر الاستعمار على المجتمعات المحلية. Abstract: This research delves into the phenomenon of forced labor in Algeria during the colonial era through an in-depth historical analysis. It relies on the study of official correspondence between Arab Bureau officers, shedding light on the organizational mechanisms used by colonial authorities to exploit local labor in the Jijel region. This analysis highlights the crucial role these correspondences played in documenting the practices of forced labor. The study focuses on the impact of forced labor on the social and economic structure of the Jijel region, emphasizing the close relationship between forced labor and the taxes imposed on the local population. It illustrates how these practices weakened the social fabric and deepened economic disparities, thereby reinforcing the population’s dependency on colonial authority. Finally, the research provides new insights into the concept of forced labor and its consequences, demonstrating how colonial authorities used this system to strengthen their control over Jijel society. This analysis enriches historical literature on forced labor, offering a deeper understanding of colonialism’s impact on local communities.

الكلمات المفتاحية: السخرة ; المكاتب العربية ; جيجل ; القياد ; التويزة


الخصائص السوسيو ديموغرافية للأطفال ذوي الصعوبات الوظيفية في الجزائر

بن عيسى أمال, 
2025-02-27

الملخص: تهدف هذه الدراسة الى التعرف على أهم الخصائص السوسيوديموغرافية للأطفال ذوي الصعوبات الوظيفية بالاعتماد على قاعدة بيانات المسح العنقودي المتعدد المؤشرات (Mics6) لسنة 2019 ،طبقت الدراسة على عينة مكونة من7350طفل من ذوي الصعوبات الوظيفية تتراوح أعمارهم بين 2-17سنة، بعد معالجة البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي (stata)، توصلت الدراسة الى النتائج التالية: - 16.79% من الأطفال الذين تتراوح أعمارهم بين 2 و17سنة يعانون من صعوبة وظيفية في مجال واحد على الأقل من المجالات التي تم قياسها. -ارتفاع نسبة الصعوبات الوظيفية لدى الذكور مقارنة بالإناث. -ارتفاع نسبة الأطفال الذين يعانون من صعوبات وظيفية وينتمون الى الأسر ذات المستوى المعيشي" متوسط فأقل". -الصعوبات النفسية–الاجتماعية هي أكثر أنواع الصعوبات الوظيفية التي يعاني منها الأطفال في الفئة العمرية 15-17سنة. -الأطفال ذوي الصعوبات الوظيفية أكثر الأطفال عرضة لـ " التأديب العنيف" من طرف الأولياء. Abstract: This study aims to identify the most important sociodemographic characteristics of children with functional difficulties; based on the database of the Multiple Indicator Cluster Survey(Mics6) for the year 2019, the study was applied on a sample of7350 children with functional difficulties aged2-17years old. After processing the data using the statistical program (stata), The results of the study showed: -16.79% of children aged 2 to 17 years have function difficulties in at least one of the measured domains. - A higher proportion of boys have functional difficulties than girls. -Concerning the family wealth status, Children from middle and low households have a higher proportion of functional difficulties than their richest counterparts. -Psycho-social difficulties are the most severe types of functional difficulties suffered by children in the age group15-17. - Children with functional difficulties are more likely to experience violent discipline than their peers without functional difficulties

الكلمات المفتاحية: الصعوبات الوظيفية ; الإعاقة ; الأطفال ; الخصائص السوسيوديموغرافية


علاقة المناخ المدرسي بالدافعية للتعلم لدى تلاميذ التعليم المتوسط :دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ بمتوسطة 17 أكتوبر 1961 عين تموشنت

زبيدة الحبيب,  مرنيز عفيف,  عثمان عز الدين, 
2025-02-27

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة بين المناخ المدرسي والدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم المتوسط، مع تحليل الفروق بين الجنسين في هذه العلاقة. اعتمد البحث على المنهج الوصفي لملاءمته لطبيعة الدراسة، حيث تم استخدام استبيان لقياس إدراك التلاميذ للمناخ المدرسي ومدى تأثيره على دافعيتهم للتعلم. تم اختيار عينة الدراسة من متوسطة "17 أكتوبر 1961" بولاية عين تموشنت نظرًا لتمثيلها لبيئة مدرسية نموذجية تعكس خصائص المناخ المدرسي في التعليم المتوسط الجزائري، بالإضافة إلى توفر الظروف المواتية لإجراء الدراسة من حيث تفاعل الطاقم الإداري والتربوي مع البحث. كما تم اختيار العينة بطريقة قصدية لضمان تمثيل متوازن للجنسين، مما يسمح بدراسة الفروق بين الذكور والإناث في علاقتهم بالمناخ المدرسي والدافعية للتعلم. شملت الدراسة عينة مكونة من 281 تلميذًا وتلميذة، موزعين على 130 ذكرًا و151 أنثى. أظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية إيجابية ضعيفة بين المناخ المدرسي ودافعية التعلم، حيث بلغ معامل الارتباط (r = 0.21) عند مستوى دلالة (α = 0.05). كما تبين أن العلاقة كانت أكثر قوة لدى الإناث (r = 0.28) مقارنة بالذكور (r = 0.15)، إلا أن الفرق بين الجنسين لم يكن دالًا إحصائيًا. توصي الدراسة بأهمية تحسين المناخ المدرسي كعامل داعم للدافعية للتعلم، مع مراعاة الفروق الفردية بين التلاميذ، مما قد يسهم في تعزيز الأداء الأكاديمي لديهم. كما تقترح إجراء دراسات مستقبلية لاستكشاف العوامل الوسيطة التي قد تؤثر على العلاقة بين المناخ المدرسي والدافعية للتعلم. This study aims to explore the relationship between school climate and learning motivation among fourth-year middle school students, while analyzing gender differences in this relationship. The research adopted a descriptive approach due to its suitability for the nature of the study, utilizing a questionnaire to measure students' perceptions of the school climate and its impact on their learning motivation. The study sample was selected from "17 October 1961" Middle School in Aïn Témouchent, as it represents a typical school environment that reflects the characteristics of the school climate in Algerian middle schools. Additionally, this school provided favorable conditions for conducting the study, with active cooperation from the administrative and teaching staff. The sample was deliberately chosen to ensure a balanced representation of both genders, allowing for a comparative analysis of gender differences in the relationship between school climate and learning motivation. The study sample consisted of 281 students, including 130 males and 151 females. The results indicated a weak but positive correlation between school climate and learning motivation, with a correlation coefficient of (r = 0.21) at a significance level of (α = 0.05). The relationship was found to be stronger among females (r = 0.28) compared to males (r = 0.15), although the gender difference was not statistically significant. The study recommends enhancing the school climate as a supportive factor for learning motivation while considering individual differences among students, which may contribute to improving their academic performance. Additionally, it suggests conducting further research to explore potential mediating factors affecting the relationship between school climate and learning motivation

الكلمات المفتاحية: : المناخ المدرسي ; دافعية التعلم ; تلاميذ السنة الرابعة متوسط.


السعادة الافتراضية الرقمية بين التضخم والتشظي Virtual Digital Happiness Between Inflation and Fragmentation

واحك مراد, 
2025-04-01

الملخص: يهدف هذا البحث الى التعرف على طبيعة السعادة الافتراضية التي ظهرت في عصر الرقمنة واظهار الفرق بين السعادة الحقيقية والسعادة الخيالية الوهمية ومن أجل ذلك استخدمنا المنهج التحليلي والمنهج المقارن وقد تم التوصل الى النتائج التالية: أنّ عجز الإنسان في تحقيق أهدافه في الواقع الفعلي يجعله يؤسس لذات افتراضية على مواقع التواصل الاجتماعي ليحصل من خلالها على سعادة افتراضية ولكن هذه السعادة الافتراضية تقوم على التضخم وتقوم في أساسها على تزييف الواقع، كما أنّ هذه السعادة لا تقوم إلا بتفاعلات الغير. وفي ضوء هذه النتائج تقترح الدراسة أن يتم التركيز في التعليم والملتقيات والبحوث على ضرورة وجود اخلاقيات لاستخدام الذكاء الاصطناعي وعالم الشبكة حيث تصبح هذه التقنية في خدمة الانسان وليس سببا في زيادة الوهم والاغتراب عن الواقع. This research aims to identify the nature of virtual happiness that has emerged in the digital age and to show the difference between real happiness and imaginary, illusory happiness. For this purpose, we used the analytical and comparative approach, and reached the following results: The inability of a person to achieve his goals in reality makes him create a virtual self on social networking sites to obtain virtual happiness, but this virtual happiness is based on inflation and depends primarily on falsifying reality, and this happiness only occurs through the interactions of others. In light of these results, the study suggests that education, forums and research focus on the necessity of having ethics for using artificial intelligence and the Internet, as this technology becomes in the service of man and not a reason for increasing illusion and alienation from reality.

الكلمات المفتاحية: السعادة ؛ الافتراضية ؛ الذات ؛ الواقع ؛ الرقمنة


Integrating Artificial Intelligence in EFL Culture Teaching Classes: Exploring University Teachers’ Practices and Challenges

أوشن نور الهدى,  بلمكي أسماء, 
2025-03-22

الملخص: Teaching culture in EFL classes is not a new topic; many studies strongly recommended the integration of culture as an important component in FL curriculum. Besides, they still interested in discovering effective methods to incorporate culture in foreign language classrooms. EFL teaching seeks to promote students’ linguistic and cultural awareness to develop their communication skills. Artificial Intelligence (AI) has positively changed EFL education. Thus, this descriptive study aims to investigate teachers’ practices towards the application of Artificial Intelligence in EFL classes for teaching culture. The descriptive design, mixed method was applied. A web based questionnaire was administered to the EFL university teachers across the country of Algeria. Both qualitative and quantitative data was obtained from 89 teachers. The finding revealed that the majority of the teachers agreed on the power of AI tools in prompting students’ cultural competence. إن تدريس الثقافة في فصول اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ليس موضوعًا جديدًا؛ أوصت العديد من الدراسات بشدة بدمج الثقافة كعنصر مهم في مناهج اللغة الأجنبية. علاوة على ذلك، ما زالوا مهتمين باكتشاف طرق فعالة لدمج الثقافة في فصول اللغة الأجنبية. يسعى تدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية إلى تعزيز الوعي اللغوي والثقافي لدى الطلاب لتطوير مهارات الاتصال لديهم. لقد أحدث الذكاء الاصطناعي (AI) تغييرًا إيجابيًا في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. وبالتالي، تهدف هذه الدراسة الوصفية إلى التحقق من ممارسات المعلمين تجاه تطبيق الذكاء الاصطناعي في فصول اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية لتدريس الثقافة. وتم تطبيق التصميم الوصفي بالطريقة المختلطة. تم إجراء استبيان على شبكة الإنترنت لأساتذة جامعة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في جميع أنحاء الجزائر. تم الحصول على البيانات النوعية والكمية من 89 معلمًا. وكشفت النتائج أن غالبية المعلمين متفقون على قوة أدوات الذكاء الاصطناعي في تعزيز الكفاءة الثقافية لدى الطلاب.

الكلمات المفتاحية: Artificial Intelligence ; EFL ; Challenges ; Culture ; Practices ; Teachers


أثر بعض العوامل الديمغرافية على اليقظة الذهنية لدى أولياء الاطفال ذوي طيف التوحد

حماريد حياة,  مرنيز عفيف, 
2025-01-30

الملخص: تهدف الدراسة الحالية إلى كشف الفروق بين متوسطات درجات أولياء أطفال طيف التوحد في اليقظة الذهنية والتي تعزى لبعض المتغيرات الديمغرافية كالجنس والمستوى التعليمي والحالة الاقتصادية لدى عينة من 100 وليا من الجنسين، باستخدام المنهج الوصفي ومقياس اليقظة الذهنية لإيلين لانجر المترجم إلى العربية من قبل أحلام عبد الله (2012)، وبعد إعادة التأكد من خصائصه السيكومترية وصلاحيته من قبل الباحثين جاءت نتائج الدراسة الحالية كما يلي: • مستوى اليقظة الذهنية لدى أولياء أطفال طيف التوحد مرتفع. • بعد التمييز اليقظ من أبعاد اليقظة الذهنية الأكثر شيوعًا لدى أولياء أطفال طيف التوحد. • لا توجد فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات اليقظة الذهنية لأولياء أطفال طيف التوحد تعزى لمتغيرات الديمغرافية (الجنس، المستوى العلمي، الحالة الاقتصادية). • توجد فروق دالة إحصائيا في متوسطات درجات اليقظة الذهنية لأولياء أطفال طيف التوحد تعزى لمتغير السن لصالح من تتراوح أعمارهم ما بين 46 و 55 سنة. توصي الدراسة بضرورة الاهتمام بالإرشاد الوالدي لتنمية اليقظة الذهنية لدى أولياء أطفال ذوي الاحتياجات الخاصة عامة ذوي طيف التوحد خاصة. وبناء برامج تدريبية لتنميتها. The current study aims to reveal the differences between the average scores of parents of children with autism spectrum disorder in mindfulness, which are due to some demographic variables such as gender, educational level, and economic status among a sample of 100 parents of both genders, using the descriptive approach and the mental alertness scale by Eileen Langer, translated into Arabic by Ahlam Abdullah. (2012), and after re-confirming its psychometric properties and validity by researchers, the results of the current study came as follows: • The level of mindfulness among parents of children on the autism spectrum is high. •Mindful discrimination is one of the most common dimensions of mindfulness among parents of children on the autism spectrum. •There are no statistically significant differences in the average mindfulness scores of parents of children on the autism spectrum due to demographic variables (sex, educational level, economic status). •There are statistically significant differences in the average mindfulness scores of parents of children on the autism spectrum due to the age variable, in favor of those between the ages of 46 and 55 years. The study recommends the need to pay attention to parental guidance to mindfulness among parents of children with special needs in general and those on the autism spectrum in particular. And building training programs for its development

الكلمات المفتاحية: اليقظة الذهنية ; طيف التوحد ; عوامل ديمغرافية


تقييم وفهم النفاذ الى المعجم والتحكم المثبط عند المصاب بالحبسة مزدوج اللغة. Assessment and Understanding Lexical Access and Inhibitory control in Bilingual Aphasia.

عياط ريان,  صام نادية, 
2025-02-27

الملخص: هدفت هذه الدراسة الى تقييم وفهم النفاذ المعجمي والتحكم المثبط عند المصاب بالحبسة الجزائري مزدوج اللغة، حيث تم استخدام المنهج العيادي باسلوب دراسة الحالة. و تكونت مجموعة الدراسة من 4 حبسيين جزائريين مزدوجي اللغة يتراوح سنهم ما بين 30 و 75 سنة، تم اختيارهم بطريقة قصدية من مستشفى راس الماء سطيف، ومن اجل تحقيق غرض الدراسة تم الاستعانة باختبارين و نموذجين وهما: اختبار تقييم القدرات اللغوية عند الحبسي ECLA)) جزء تسمية الصور من اعداد د.حسيان محمد وتم تفسير نتائجه بنموذج Hillis et Caramazza ، واختبار (Stroop) لتقييم قدرات الكف والذي تم تفسير نتائجه بنموذج التحكم المثبط ICM. وقد تم التوصل الى أن عجز النفاذ الى المعجم واضطراب الكف عند المصاب بالحبسة مزدوج اللغة يظهر في أعراض مختلفة مثل: البارافازيا، اختراع الكلمات، الخرس، الوصف، التبديل اللغوي.. كل عرض يظهر جراء اختلال مرحلة معينة. وفي ضوء هذه النتائج تقترح الدراسة توصيات أهمها: ضرورة تكييف اختبارات وبرامج علاجية تتناسب وخصوصية المصاب الجزائري مزدوج اللغة.The aim of this study was to assess and comprehend lexical access and inhibition mechanisms in bilingual Algerian aphasic individuals. A clinical case study approach was employed. The study group consisted of 4 bilingual Algerian aphasic participants aged between 30 and 75 years, purposively selected from Ras El Ma Hospital in Setif. To achieve the study's objectives, two tests and two models were utilized: the ECLA (Evaluation of Linguistic Capacities in Aphasics) test, specifically the picture naming subtest developed by Dr. Hesian Mohamed, and the Stroop test for assessing inhibition abilities. The results were interpreted using the Hillis and Caramazza model and the Inhibitory Control Model (ICM), respectively. Findings indicated that lexical access impairments and inhibition disorders in bilingual aphasic individuals manifest in various symptoms such as paraphasia, neologisms, mutism, circumlocutions, and language switching. Each symptom arises from a disruption at a specific stage. Based on these results, the study recommends the adaptation of assessment tools and therapeutic programs tailored to the unique characteristics of bilingual Algerians.

الكلمات المفتاحية: التحكم المثبط ; النفاذ الى المعجم ; الحبسة ; ازدواجية اللغة ; lexical access ; Inhibitory control ; aphasia ; Bilingualism


المعاش النفسي لأمهات الأطفال المصابين بطيف التوحد -دراسة ميدانية على مجموعة من الأمهات-

زروالي لطيفة, 
2025-02-22

الملخص: يهدف هذا البحث الى وصف المعاش النفسي والتجربة الذاتية والاجتماعية المرتبطة بالإعاقة لأمهات أطفال المصابين بطيف التوحد وذلك باستخدام المنهج الكيفي القائم على تقنية سرد الحياة والمقابلة السردية. تمت الاستعانة بدليل مقابلة نصف موجهة وتطبيقها على مجموعة متكونة من ستة أمهات أطفال التوحد . وقد تم التوصل الى النتائج التالية: - حدوث مشاعر حزن وجرح نرجسي خلال الإعلان عن التشخيص - الشعور بالعجز وعدم الكفاءة الوالدية ومشاعر التعب - الشعور بالعزلة وغياب السند الاجتماعي والوصم الاجتماعي وعلى أساس هذه النتائج خرجت الدراسة بتوصيات مفادها ضرورة خلق فضاء استماع ومرافقة لهؤلاء الأمهات وضرورة التكوين الجيد للمختصين خاصة فيما يرتبط بالإعلان عن التشخيص. This research aims to describe the psychological and social experience of mothers of children with autism spectrum disorder (ASD) associated with disability, specifically using a qualitative methodology based on the life story technique and narrative interviews. A semi-structured interview guide was applied to a group of six mothers of children with autism. The following results were obtained: - Feelings of sadness and narcissistic injury following the diagnosis announcement - Feeling of helplessness, parental incompetence, and exhaustion - Feeling of isolation, lack of social support, and social stigma Based on these results, the study concluded with recommendations emphasizing the need to create a listening and support space for these mothers, and the importance of providing adequate training for professionals, especially regarding the announcement of the diagnosis

الكلمات المفتاحية: اضطراب طيف التوحد ; أمهات أطفال طيف التوحد ; المعاش النفسي ; ؛ التجربة الذاتية ; الوصم الاجتماعي


المسرح والعلوم الإنسانية: تداخل الفن مع دراسة الإنسان والمجتمع Theater and the human sciences: the interference of art with the human and society studies

بوشيخ عبدالرحمان, 
2025-02-17

الملخص: يهدف هذا البحث إلى استكشاف دور المسرح كوسيلة فنية تعكس التفاعلات الاجتماعية والنفسية، وتتناول قضايا اجتماعية وفلسفية. يتم ذلك من خلال تحليل كيفية معالجة المسرح لمواضيع مثل الطبقات الاجتماعية، السلطة، والعدالة. كما يسعى البحث إلى فهم كيف يعكس المسرح التحولات التاريخية والاجتماعية، ويطرح تساؤلات فلسفية حول الوجود والمعنى. باستخدام المنهج الوصفي التحليلي و"المنهج النقدي الثقافي"، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أظهرت النتائج أن المسرح لا يعمل فقط كمرآة للمجتمع، بل يعكس أيضًا الصراعات الاجتماعية والنفسية التي يواجهها الأفراد والمجتمعات. كما تبين أن المسرح يعزز القيم الإنسانية ويعتبر أداة فعالة لتنمية التفكير النقدي من خلال طرح قضايا مثل العدالة والمساواة. بالإضافة إلى ذلك، أظهرت النتائج أن المسرح يسهم بشكل كبير في تحقيق فهم أعمق للإنسان والمجتمع، ويعكس التحديات والظروف الاجتماعية من خلال تناول موضوعات متجددة تتماشى مع التحولات الاجتماعية والثقافية في المجتمع. Abstract: This paper aims at discovering the role of theater as an artistic tool that reflects the social and psychological interactions, and tackles social and philosophical issues. In so doing, we analyze how the theater handles topics such as the social strata, the authority, and the justice. In addition, the study aims at understanding how the theater reflects the social and historical transformations and raises philosophical questions about existence and meaning, using the analytical descriptive method and the cultural criticism method. Findings show that the theater does not only mirror the society; rather, it reflects the social and psychological struggles faced by the individuals and societies. Besides, the theater fosters the human values and develops the critical thinking, as it raises questions such as justice and equality. In addition, it highly helps achieve a better understanding of the human and the society, and reflects the social circumstances and challenges though adopting innovative topics that go with the socio-cultural changes.

الكلمات المفتاحية: المسرح ; العلوم الإنسانية ; التفاعلات الاجتماعية ; الفهم الانساني


تطبيق تقنيات التوقعات الديموغرافية في الجزائر: دراسة إحصائية تحليلية

قليل هجيرة, 
2025-01-08

الملخص: تهدف هذه الدراسة الي التعريف بالتوقعات الديمغرافية وإبراز أهميتها في الدراسات السكانية وبالتحديد في تحليل البيانات السكانية، معتمدين في ذلك علي القوانين والتطبيقات المناسبة لذلك باتباع المنهج الاحصائي التحليلي، وقد توصلنا الي اهمية التوقعات الديمغرافية في تحليل السكان والظواهر الديمغرافية وضرورة الاستعانة بالبرامج الإحصائية والديمغرافية المناسبة للقيام بالعملية وهي Excel ، Spectrum، Mortpak. وعليه تقترح الدراسة اهمية القيام بدورات تكوينية خاصة بالبرامج السابقة الذكر للطلبة والباحثين من اجل اثراء البحث العلمي وكذلك مختلف المستخدمين في الإدارات ومؤسسات الدولة، بعدما اصبح مجال التوقعات السكانية السبيل الاساسي لمعرفة مختلف الاحتياجات المستقبلية للسكان الاقتصادية والاجتماعية بمختلف تركيباتهم العمرية والنوعية. وهكذا تسهل على صانعي القرار اتخاذ الاجراءات المناسبة من اجل تحقيق تنمية عادلة ومتوازنة علي الأمد البعيد لجميع السكان.

الكلمات المفتاحية: التوقعات الديمغرافية ؛ Excel ؛ Spectrum ؛ Mortpak


مستوى أبعاد الولاء التنظيمي لدى موظفي مؤسسات التكوين المهني المعهد الوطني المتخصص في التكوين المهني قمامة إيلو تمنراست- أنموذجا- Level of organizational loyalty of staff of vocational training institutions National Institute Specializing in Vocational Training Gemmama Illo in the city of Tamanrasset - Models.

المجدوب سعاد,  ملوكي جميلة, 
2025-03-12

الملخص: الملخص: يهدف هذا البحث الى التعرف على مستوى أبعاد الولاء التنظيمي ومدى وجود فروق بينها وبين متغيري الجنس والخبرة المهنية لدى عينة قوامها 36 فردا من موظفي المعهد الوطني المتخصص في التكوين المهني قمامة إيلو بمدينة تمنراست، حيث تم استخدام المنهج الوصفي، والاعتماد في جمع البيانات على مقياس الولاء التنظيمي المعد من طرف "ماير، آلن وسمث Meyer, Allen et Smeth,1993". أسفرت النتائج على وجود مستوى مرتفع لبعد الولاء العاطفي بينما هنا مستوى متوسط لبعدي الولاء الأخلاقي والولاء المستمر، بالإضافة الى عدم وجود فروق دالة في مستوى الولاء العاطفي تعزى لمتغير الجنس، في حين أنها كانت دالة بالنسبة لمتغير الخبرة المهنية، بينما هناك فروق دالة في مستوى بعدي الولاء الأخلاقي والولاء المستمر تعزى لمتغير الجنس، في حين لا توجد فروق دالة لهذين البعدين بالنسبة لمتغير الخبرة المهنية. لهذا توصي الدراسة على ضرورة الاهتمام باحتياجات الموظف من اجل الرفع من مستوى ولائه للمؤسسة التكوينية نظرا لأهميتها في تكوين يد عاملة ذات كفاءة وفعالية. Abstract: The study therefore recommends that attention should be paid to the staff member's needs in order to raise his or her loyalty to the formative institution because of its importance in creating an efficient and effective workforce. This study examined organizational loyalty among 36 staff members at the National Institute for Vocational Training in Tamanrasset, Algeria. The researchers used a descriptive research design and the Organizational Commitment Questionnaire developed by Meyer, Allen, and Smith (1993). The findings revealed a high level of emotional loyalty but moderate levels of moral and continuance loyalty. Gender was found to influence moral and continuance loyalty, but not emotional loyalty. Professional experience, however, did not significantly impact any of the three loyalty dimensions. Based on these results, the study recommends prioritizing staff needs to enhance organizational loyalty, ultimately leading to a more efficient and effective workforce.

الكلمات المفتاحية: الولاء العاطفي؛ الولاء الأخلاقي؛ الولاء المستمر؛ المؤسسة التكوينية


السكان والتنمية المستدامة في الجزائر

العربي عزوز,  بتش لخميسي, 
2025-01-29

الملخص: الملخص: يهدف هذا البحث إلى معرفة تطور أهم مؤشرات التنمية المستدامة المرتبطة بالسكان في الجزائر، على غرار أمل الحياة، الصحة، التكوين والتعليم، ومعدل النمو السكاني استنادا إلى تحليل إحصائيات وأرقام الديوان الوطني للإحصاء عبر مختلف نشرياته وتقاريره، واعتمدنا على المنهج الوصفي لقراءة والتعليق على الأرقام والمنهج المقارن لرصد التغيرات في المؤشرات المدروسة منذ الاستقلال إلى يومنا هذا. وقد أظهرت النتائج تطورات هامة في هذه المؤشرات من سنة لأخرى حيث انتقل مؤشر أمل الحياة من 51.14 سنة لكلا الجنسين سنة 1965 إلى 76.3 سنة سنة 2020، أما المعدل الخام للولادات فقد انخفض من 50.12‰ سنة 1967 إلى 22.42‰ سنة 2020، كما انخفض المعدل الخام للوفيات من 15.87‰ سنة 1967 إلى 5.33‰ سنة 2020، كما عرفت نسب التغطية الصحية، التمدرس، التشغيل، والبطالة هي الأخرى تحسنا ملحوظا. وعلى ضوء هذه النتائج توصي الدراسة بمواصلة تحسين نظام الرعاية الصحية من خلال تعزيز البنية التحتية وضمان الوصول العادل للخدمات، ودعم البحوث والتنمية، وتشجيع المشاركة المجتمعية لتحقيق تنمية شاملة ومستدامة. Abstract: This research aim to identify the evolution of mains indicators of sustainable development related tot he population in Algeria, such as life exapectancy, health, formation and learning, and population growth rates. Is based on analysis of statistics and figures from the national statistics office across various publications and repots, we have used the descriptive method in reading and commenting en numbers, besides we have used the comperative parabl method to monitor changes in the studied indicators since independence till day. The findings have shown remarcable changes in such indicator from a year to another that life expectancy increased from 51.4 years for both sexs in 1965 to 76.3 years in 2020. However The crude birth rate had decreased from 50.12% in 1967 to 22.42% in 2020. Simalarly the crude death rate decreased from 15.87% in1967 to 5.33% in 2020. Morewever health coverage, schooling, employment, and unemployment rates also witnessed a noticeable improvement.Relying such results, the study urges and recommend to curry improving health care sestem by strengthening infrastrecture, reassuring service, supporting researches and development, encouraging the societable participation in order to achieve thorough sustainable development.

الكلمات المفتاحية: التنمية المستدامة ; النمو السكاني ; الصحة ; التمدرس ; أمل الحياة ; Sustainable development ; Population growth ; Health ; Studying ; Life expectancy


الهيمنة الجندريّة في الدّراسات ما بعد الكولونيالية- مُقاربة ثقافيّة نّسويّة-

شيهب أسماء, 
2025-03-02

الملخص: تسعى هذه الدراسة للوقوف عند أهم القضايا التي برزت من ثنائية الذكورة والأنوثة في علاقتها بمفهوم الجندر من خلال ما قدمته الدراسات ما بعد الكولونيالية من إضافات وما سعى إليه النّقد النّسوي إليه في إماطة اللثام عن الكثير من المركزيات أو البديهيات التي حكمت المجتمع برهة من الزمن. عبر المقاربة الثقافية النسوية حاولنا أن نبيّن عقدة تبعية المرأة للرجل وهي أهم ما سعى النقد النسوي إلى تذويبه في مسعى منه إلى التأسيس للجندر ومحاولة الدعوة الى إزالة كل الفروقات الاجتماعية بين الرجل والمرأة، اخترنا مجموعة من النّصوص الروائية العربية التي كانت النّموذج في استخراج مظاهر الهيمنة وأهم ما انتجته من قضايا االعنف والهيمنة الأبوية على المرأة، كرواية تاء الخجل لفضيلة الفاروق، بغايا وصبايا لهدى عيد، ثم عرجنا للحديث عن الأخلاق والحجاب كأسّاسين في المجتمع العربي والطريقة التي أُخذ بها مفهوم الأخلاق في نظر نوال السعداوي وليؤسّس ويكفل للرجل هيمنته على المرأة وتكريس السيطرة، وهذا أهم ما توصي به الدراسة في مواصلة البحث عن تمثّلاته في المجتمع العربي. Abstract: This study aims to examine the key issues that have emerged from the male-female binary in relation to the concept of gender, through the contributions of postcolonial studies and the efforts of feminist criticism to uncover many of the centralities or assumptions that have governed society for a period of time. Through a feminist cultural approach, we sought to highlight the issue of women's subordination to men—one of the central concerns of feminist criticism, which aims to dissolve this hierarchy in order to establish the concept of gender and advocate for the elimination of all social differences between men and women. To achieve this, we selected a collection of Arabic novels that serve as models for examining manifestations of dominance, particularly issues of violence and patriarchal authority over women. These include Taa’ Al-Khajal by Fadila Al-Farouk and Baghaya wa Sabaya by Huda Eid. We then delved into the themes of morality and the veil as fundamental pillars of Arab society, analyzing how the concept of morality, as perceived by Nawal El Saadawi, has been used to reinforce male dominance and institutionalize control over women. This study ultimately recommends further exploration of these representations in Arab society Keywords.; gender,feminist critique; hegemony; paternal violence

الكلمات المفتاحية: جندر، نقد نسوي، هيمنة، عنف أبوي.


استخدامات الوسائط الرقمية في مجال التحرير الصحفي. The Uses of Digital Media in Journalism Editing

بوعكاز فريدة, 
2025-02-09

الملخص: تهدف هذه الدراسة لمعرفة التأثير الذي تحدثه الوسائط الرقمية في عملية التحرير الصحفي لدى صحفي القطاع الخاص في الجزائر، وذلك من خلال معرفة كيف وظف المحرر الصحفي التكنولوجيات الحديثة في تحسين وجودة العملية التحريرية والتعرف على المهارات الجديدة التي تفرض على الصحفي المحرر. واستخدمنا المنهج المسحي، واستمارة الاستبيان، على عينة قوامها 52 مفردة من الصحفيون بالمجلات المحلية بعنابة، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: * ساعدت التطبيقات التكنولوجية الحديثة الصحفي اليوم على أداء الكثير من المهام الصحفية التي كانت تتطلب الكثير من الوقت والجهد في وقت سابق وكان لها التأثير الإيجابي على إنجاز أعمالهم الصحفية بسرعة ودقة. * تحولت قاعات التحرير إلى قاعات رقمية مجهزة بأجهزة الكمبيوتر الموصولة بشبكة الانترنت فأصبح الصحفي رقميا، فهو يستخدم تطبيقات التكنولوجيا الحديثة في مختلف مستويات العمل الإعلامي، فالصحفي اليوم متعدد المهام والمهارات. This study aims to explore the impact of digital media on the journalistic editing process among private sector journalists in Algeria. It seeks to understand how journalists have utilized these new technologies to enhance the quality of the editorial process and to identify the new skills required of editorial journalists. The study employed a survey methodology and a questionnaire, targeting a sample of 52 journalists working in local magazines in Annaba. The research yielded several key findings, including : Modern digital media has significantly helped journalists perform many tasks that previously required considerable time and effort. It has positively impacted their ability to complete journalistic work quickly and accurately. Newsrooms have transformed into digital spaces equipped with computers connected to the internet. Consequently, journalists have become digital professionals, utilizing new applications across various levels of media work. Today’s journalist is a multi-skilled and multi-tasking professional

الكلمات المفتاحية: الاستخدام؛ الوسائط الرقمية؛ التحرير الصحفي؛ الصحفي.


دور خلية الإصغاء ووقاية صحة الشباب في الحد من العنف -العنف المدرسي نموذجا-

مشتم زواوية ياسمين,  فقيه العيد, 
2025-01-31

الملخص: تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على الدور الذي تلعبه خلية الإصغاء ووقاية صحة الشباب ومختلف نقاطها المتواجدة عبر مؤسسات الشباب، في الحد من العنف المدرسي، من خلال التنسيق مع قطاع التربية، بغرض مد يد العون للمدرسة لمحاربة هذه الظاهرة. تتضمن هذه العملية برمجة قوافل توعوية داخل المؤسسات التعليمية في إطار عملية الاتصال الجواري، وكذلك تنظيم أيام تحسيسية وإعلامية داخل المؤسسات الشبانية. من بين أهداف الدراسة كذلك إلقاء الضوء على الخدمات الوقائية التي تقدمها خلية الإصغاء للمنخرطين وغير المنخرطين، والتي من أهمها القيام بتوجيههم إلى مختلف الأنشطة التي تحتضنها دور الشباب. لتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي النظري لتحليل مختلف جوانب الموضوع. اختتمت الدراسة بجملة من التوصيات أهمها: تسهيل عملية التنسيق ما بين مختلف القطاعات المعنية، تكثيف العمليات التحسيسية والاهتمام بالتلاميذ خارج المدرسة من خلال تشجيعهم على استثمار أوقات فراغهم في ممارسة أنشطة تجمع بين الفائدة والترفيه. This research paper aims to shed light on the role played by the cells of listening and prevention of youth health and its various points located within youth institutions in reducing school violence, through coordination with the education sector, with the aim of helping the school to combat this phenomenon. This process includes programming awareness caravans within educational institutions as part of the process of the communication of proximity, as well as organizing awareness and information days within youth institutions. Among the objectives of the study is also shed light the preventive services provided by the cells of listening youths for members and non-members, one of the most important of which is guiding them to various activities hosted by youth centers. To achieve the objectives of the study descriptive approach was relied to analyse various aspects of the subject. The study concluded with a number of recommendations, the most important of which are: facilitating coordination between the various sectors concerned, intensifying awareness campaigns, and paying attention to students outside of school by encouraging them to invest their free time in activities that combine interest and entertainment.

الكلمات المفتاحية: العنف المدرسي ; مؤسسات الشباب ; خلية الإصغاء ووقاية صحة الشباب ; School Violence ;the Youth Institutions; the Cells of Prevention of youth health


نيلسون غودمان وتعددية العوالم

بوعروري كريمة,  مهنانة سماعيل, 
2025-03-18

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على إحدى النظريات التي نالت شهرة كبيرة في الوقت المعاصر ألا وهي"تعددية العوالم"، وإن كان لها وجود في الفلسفات السابقة، إلا أنها عادت من جديد إلى ساحة النقاش الفلسفي، وسنحاول تحليلها بعمق من خلال وجهة نظر الفيلسوف الأمريكي نيلسون غودمان Nelson Goodman أين سنبرز تصوره حول فكرة تعددية العوالم في ضوء نظريته الرمزية، وأثر هذه النظرية على فهم الواقع والمعرفة، كل هذا بالتحليل والمقارنة، فهل توجد عوالم متعددة، أم أن هناك عالما واحدا يتجلى بطرق مختلفة؟ Abstract: This study aims to shed light on one of the theories that has gained great fame in the contemporary era, namely “the plurality of worlds”. Although it has existed in previous philosophies, it has returned again to the arena of philosophical debate. We will try to analyze it in depth through the point of view of the American philosopher Nelson Goodman, where we will highlight his vision of the idea of the plurality of worlds in light of his symbolic theory, and the impact of this theory on understanding reality and knowledge, all through analysis and ? comparison. there multiple worlds, or is there one world that manifests itself in different ways

الكلمات المفتاحية: نيلسون غودمان ; الرمز ; صناعة العوالم ; تعددية العوالم ; Nelson Goodman ; symbol ; world-making ; the multiplicity of worlds


Skills of the Anthropologist in Exploring Intangible Cultural Heritage -An Analytical Study

بابا جمال الدين,  عميرات محمد أمين, 
2025-04-06

Résumé: Heritage constitutes a comprehensive body of knowledge encompassing all aspects of human life. As a rich and abundant resource, it encapsulates the sum total of human experiences and achievements. Moreover, it reflects the continuity of cultural practices across time and space. Heritage serves as a historical record of past generations' activities, manifested in various forms such as folk costumes, songs, traditions, customs, religious texts, literary works, and historical events. This contribution seeks to provide researchers in folklore studies with a set of contemporary methodological tools to facilitate the collection of intangible cultural heritage. It highlights the importance of specific skills and provides guidance for training and education in anthropological fieldwork, The aim is to preserve this heritage before it is irrevocably lost due to the rapid pace of cultural change.

Mots clés: anthropology; Intangible Cultural Heritage; skills; methodology; culture


وحدة دراسية مقترحة لمبحث اللغة العربية للصف الثامن الأساسي في فلسطين وفق نموذج تايلر

الشرحة أشرف, 
2025-04-13

الملخص: يهدف المقال إلى عرض تصور مقترح لتصميم وحدة دراسية مقترحة للصف الثامن الأساسي في فلسطين وفق نموذج تايلر، من حيث مبررات التصميم وفلسفته ونظريته وخطوات بنائه وفق نموذج تايلر وتبيان الشمول والتوزان والعمق ومصفوفة المدى والتتابع والعمق والتناغم بين مكونات الوحدة والتحديات التي تواجه تنفيذها في البيئة الفلسطينية، وقد عرض المقال نموذج حصة صفية مقترحة وفق طريقة تنال القمر. الكلمات المفتاحية: نموذج تايلر؛ تنال القمر؛ المدى؛ التتابع؛ العمق. Abstract: This article proposes a conceptual design for a study unit tailored to the eighth-grade curriculum in Palestine, based on Tyler’s Model. It explores the rationale, underlying philosophy, and theoretical framework of the design, as well as the steps for constructing the unit in alignment with Tyler’s principles. The article also addresses key elements such as inclusivity, balance, depth, and the matrix of scope and sequence, highlighting the coherence among the unit’s components and the challenges faced in implementing it within the Palestinian educational context. Additionally, it presents a sample classroom lesson based on the “POSSE” approach. Keywords: Unit of Study; The Eighth Grade; POSSE; Taylor Model.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية:وحدة دراسية؛ الصف الثامن؛ تنال القمر؛ نموذج تايلر.


فاعلية التدخلات القائمة على اليقظة العقلية في تعزيز المرونة المعرفية لدى أعضاء هيئة التدريس الجدد في الجامعات المصرية

حسن مروان, 
2025-03-27

الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة فاعلية التدخلات القائمة على اليقظة العقلية في تعزيز المرونة المعرفية لدى أعضاء هيئة التدريس الجدد في الجامعات المصرية؛ من خلال تطبيق برنامج تدريبي متخصص. تم استخدام المنهج التجريبي في صورته شبه التجريبية ذات المجموعة الواحدة لقياس مدى تأثير التدخلات قبل وبعد التطبيق. ولجمع البيانات، تم الاستعانة بـ مقياس اليقظة العقلية، مقياس المرونة المعرفية، واستبيان الرضا عن التدخلات التدريبية. طُبِّقت الأدوات على عينة مكونة من (23) مشاركًا من المعيدين والمدرسين المساعدين بكلية التربية – الجامعة العربية المفتوحة، تم اختيارهم بطريقة العينة القصدية. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: (1) تحسن دال إحصائيًا في مستوى اليقظة العقلية بعد التدخلات، مما يشير إلى فاعلية البرنامج في تعزيز وعي المشاركين بذواتهم وأفكارهم. (2) ارتفاع مستوى المرونة المعرفية لدى أفراد العينة، مما يعكس تطور قدرتهم على التفكير بطرق متعددة والتكيف مع التحديات الأكاديمية. (3) رضا مرتفع عن التدخلات التدريبية؛ مما يؤكد أهمية تصميم البرامج التدريبية التي تلبي احتياجات أعضاء هيئة التدريس الجدد. (4) وجود علاقة ارتباط قوية بين الرضا عن التدخلات والتحسن في كل من اليقظة العقلية والمرونة المعرفية؛ مما يعزز أهمية التجربة الإيجابية في تحقيق نتائج معرفية فعالة. وفي ضوء هذه النتائج، يقترح البحث دمج برامج اليقظة العقلية في خطط تنمية أعضاء هيئة التدريس، وتوفير ورش عمل تطبيقية لتعزيز استدامة التأثيرات الإيجابية لهذه التدخلات، إضافة إلى التوسع في الدراسات التي تستهدف فئات مختلفة من أعضاء هيئة التدريس. This study aims to examine the effectiveness of mindfulness-based interventions in enhancing cognitive flexibility among newly appointed university faculty members in Egypt through the implementation of a specialized training program. The study employed a quasi-experimental one-group pretest-post-test design to measure the impact of the interventions. To collect data, the Mindfulness Scale, Cognitive Flexibility Scale, and Training Intervention Satisfaction Questionnaire were utilized. The study sample consisted of 23 participants, including teaching assistants and assistant lecturers at the Faculty of Education – Arab Open University, selected through purposive sampling. The findings revealed the following: (1) A statistically significant improvement in mindfulness levels after the interventions, indicating the program's effectiveness in enhancing participants' awareness of their thoughts and behaviors. (2) An increase in cognitive flexibility, reflecting participants' improved ability to think diversely and adapt to academic challenges. (3) High satisfaction with the training interventions, highlighting the importance of well-designed programs that meet the needs of newly appointed faculty members. (4) A strong correlation between satisfaction with the interventions and improvements in both mindfulness and cognitive flexibility, emphasizing the role of a positive training experience in achieving cognitive development. Based on these findings, the study suggests integrating mindfulness-based training programs into faculty development plans, providing practical workshops to sustain the positive effects of these interventions, and expanding research to include different faculty groups.

الكلمات المفتاحية: اليقظة العقلية ; المرونة المعرفية ; التدخلات التدريبية ; أعضاء هيئة التدريس الجدد ; التعليم العالي ; Mindfulness ; Cognitive Flexibility ; Training Interventions ; Newly Appointed Faculty Members ; Higher Education



Les 10 articles les plus téléchargés

11 963 التجريب على الظواهر البيولوجية عند كلود برنار دراسة ابستيمولوجية 10 487 الإدمان على الانترنيت لدى الطلبة الجامعيين 9 428 الصحة والمرض بمنظار علم النفس الصحة 9 251 الإجراءات المتبعة أمام القضاء الجزائري لإثبات النسب و فيه بالطرق البيولوجية الحديثة 8 863 تشخيص صعوبات تعلم الرياضيات عند تلاميذ السنة الرابعة متوسط (دراسة ميدانية بولاية سيدي بلعباس). 8 841 دور الخدمة الاجتماعية في رعاية المسنين، دراسة ميدانية بدار العجزة لولاية عين تموشنت. الجزائر 6 855 جودة الحياة النفسية 5 678 اضطرابات المعالجة الحسية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد دراسة ميدانية بالمؤسسة الاستشفائية للأمراض العقلية سيدي بلعباس" " Sensory processing disorders in children with autism spectrum disorder A field study at the psychiatric Hospital in Sidi Bel Abbes. 5 502 نقص الكلمة عند حبسي بروكا حسب نموذج هيليس وكارامازا ( Hillis et Caramazza ) 4 940 الاتصال التنظيمي ودوره في تحسين الأداء الوظيفي -دراسة ميدانية بمؤسسة الخزف بتافنة - مغنية -