مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع

Al-Sirraj Journal in Education and Community Issues

Description

An International refereed academic journal Issued by Social Sciences and Humanities College – university of Hama Lakhdar - El-Oued. Al-Sirraj Journal of Education and Community Issues aims to spread and enrich knowledge in a way that contributes to the development of academic scientific research in general. The journal also aims to the following; 1- Contributing to the development of research and studies in the fields of education, psychology, sociology and philosophy by publishing theoretical and applied research in various fields of these discipline, With an emphasis on the high quality of this research and its relevance to reality. 2- Provide the opportunity for thinkers and researchers in educational, psychological and social sciences to publish the results of their scientific and research activities, especially those related to societal problems. 3- Encouraging research that emphasizes diversity, intellectual openness, methodological discipline, and making use of all the data of educational, psychological and social thought, old and recent, whether foreign or national. 4- Keeping up with global developments in various scientific fields. 5- Creating communication channels between specialists in the fields of educational, psychological, social sciences and philosophy, with the corresponding institutions of common interest. 6- Participating in building a knowledge society by publishing research related to educational, psychological, social sciences and philosophy, Which helps the development and progress of society. 7- Scientific cooperation between the journal, researchers, and Arab scholars in the journal’s fields of interest. 8- Publication of the distinguished work of seminars and study days that are held in the college in a special issue.

Annonce

إغلاق الاستقبال

تعملكم المجلة أنها أغلقت آجال الاستقبال 

22-01-2025


9

Volumes

34

Numéros

470

Articles


تحديات التعليم الالكتروني في ظل وما بعد جائحة كورونا -عرض تجارب دولية-

غربي خالد,  حفوضة الامير عبد القادر, 
2023-04-14

الملخص: ألقت أزمة فيروس كورونا (COVID-19) بظلالها على قطاع التعليم إذ دفعت المدارسَ والجامعات والمؤسسات التعليمية لإغلاق أبوابها تقليلا من انتشاره بحيث دفع بالمؤسسات التعليمية للتحول إلى التعلم الإلكتروني كبديل طال الحديث عنه والجدل حول ضرورة دمجه في العملية التعليمية، اذ يعد التعلم الإلكتروني أحد النماذج الحديثة نسبيًا للتعليم، وبدأ ينتشر استخدامه سريعًا في مختلف الجامعات والكليات، حتى أضحت بعض الجامعات والمعاهد تقدم برامج متكاملة بطريقة إلكترونية. وهذا ما تحاول هذه الوقة مناقشته، من خلال الوقوف على تداعيات جائحة كورونا على الانشطة الاقتصادية والتعليمية في دول العالم والتحديات التي تنتظر التعليم الإلكتروني والرؤية المستقبلية له ما بعد كورونا من خلال التعرف على اهم التجارب الدولية في هذا المجال وتوضيح المراحل والأساليب والفرص والتحديات التي تواجه عملية التحول الإلكتروني وكيف تم التغلب عليها وتجاوزها.

الكلمات المفتاحية: تعليم، تعليم الالكتروني، جائحة كورونا، تجارب الدول.


Potentiel du numérique en formation à distance et développement de la Compétence interactionnelle en FLE d’apprenants algériens

بورديم لخضر, 
2024-02-25

Résumé: l’article interroge le développement de la compétence interactionnelle à l’oral en FLE chez des apprenants algériens avec l'aide des potentialités de l’usage numérique. L’approche à adopter pour constituer un corpus oral médiatisé par visioconférence (skype) par lequel on évalue le développement de cette compétence consiste à concevoir et expérimenter une séquence didactique. Ce corpus est un débat d’opinions. L’analyse des savoir-faire interactionnels mobilisés par les participants lors de ce débat va nous permettre de mesurer le développement de la compétence d’interaction des étudiants et juger l’efficacité de la séquence didactique ainsi que le potentiel de l’environnement numérique sur de la production orale à distance chez les étudiants participants.

Mots clés: environnement numérique ; ; apprentissage à distance ; compétence d’interaction ; FLE ; savoir-faire interactionnel. ; apprentissage à distance ; . ; FLE ; ; compétence d'interaction ; savoir-faire interactionnels



Les 10 articles les plus téléchargés

58 769 الخطوات الاجرائيّة في بناء الوضعيّة التّقويميّة وفق المقاربة بالكفاءات 10 432 الغش في الامتحانات المدرسية ـ دراسة تحليلية بَعْدية لمجموعة من الدراسات في المفاهيم والإجراءات المنهجية والنتائج 6 613 العنف في المدرسة الجزائرية : عوامله و سبل الوقاية منه 6 563 مفاهيم أساسية في التعامل مع الخصائص السيكومترية لأدوات القياس في البحوث النفسية والتربوية 6 331 العادات والتقاليد بين سلطة الممارسة واعتباطية المعتقد سحر التصفاح أو التصفيح نموذجا 6 023 التربية على المواطنة الرقمية وتطبيقاتها في المناهج الدراسية 4 658 معايير الجودة في بناء الاختبارات التحصيلية الجيدة 4 568 نموذج الانحدار اللوجستي: مفهومه، خصائصه، تطبيقاته "مع مثال تطبيقي للانحدار اللوجستي ثنائي الحدين على برنامج spss " 3 926 مرحلة التربية التحضيرية في المدرسة الجزائرية لمحة تاريخية، تعريفها، وظائفها، مهامها، طفل مرحلة التربية التحضيرية وخصائصه النمائية 3 492 التعلم بالاكتشاف في ضوء نظرية برونر للنمو المعرفي ودوره في اكتساب المفاهيم الرياضية في مرحلة التعليم المتوسط