أطراس

Atras

Description

“أطراس” مجلة أكاديمية نصف سنوية تصدر عن كلية الآداب واللغات والفنون بجامعة سعيدة بالجزائر. تعنى المجلة بنشر الدراسات اللغوية والادبية والنقدية باللغات العربية والفرنسية والانجليزية. صدر أول عدد للمجلة سنة 2019. وتخضع المقالات لتحكيم من طرف أساتذة ينتسبون إلى جامعات جزائرية. تعمل أطراس على تعزيز الدراسات العلمية في مجال مناهج تعليم و تعلم اللغات الأجنبية. تهدف المجلة الى إتاحة الفرص للباحثين من مختلف الجامعات الوطنية والدولية لنشر اعمالهم العلمية التي تتميز بالأصالة والتفكير. تدعو المجلة الى تقديم أوراق حول اللغويات والأدب وعلم اللغة الاجتماعي والترجمة والحضارة وعلم النفس وعلم التربية والفنون.

ATRAS is a peer-reviewed journal published twice yearly by the Faculty of Letters, Languages, and Arts at Dr Moulay Tahar University, Saida-Algeria. Professors and researchers with experience and knowledge in various disciplines review and evaluate the submitted papers. ATRAS promotes scientific studies in foreign language teaching and learning approaches, methodologies, and methods in different areas. The journal aims to offer opportunities for scholars and researchers from multiple national and international universities to publish their scientific productions characterized by originality and reflection. ATRAS calls for papers about applied linguistics, literature, sociolinguistics, translation, civilization, psychology, and pedagogy. 

Annonce

اشعار

تعلن المجلة عن توقفها مؤقتًا عن استقبال المقالات على الصعيد الوطني.

تستقبل المجلة حاليا المقالات على الصعيد الدوالي فقط. 
حاليًا، نقتصر على تحكيم المقالات المرسلة خلال الفترة الممتدة من 15 أفريل إلى 30 ديسمبر.
نشكركم على تفهمكم وتعاونكم.

The journal is currently not accepting submissions at the national level.
At this time, we are focusing on reviewing articles submitted between April 15 and December 30.

For International Contributors:
We continue to welcome article submissions from international authors. Please feel free to submit your manuscripts as per the journal's guidelines.

Deadline: June 15th, 2025

Thank you for your understanding and cooperation.

Email: atrasuniv2022@gmail.com

Website: https://atras-univ-saida.dz/en/

03-02-2025


7

Volumes

11

Numéros

202

Articles


الرواية النسوية الجزائرية المعاصرة بين الانكفاء والانفتاح -رواية "كاات" لإنصاف قومري اختيارًا- Algerian Female Contemporary Modern Novel between Regression and Openness - "CUT" by Insaf Goumri as s Choice

بلهاشمي أمينة,  بورحلة سليمة, 
2024-12-06

الملخص: ملخص استطاعت الرواية الجزائرية أن تفرض وجودها ضمن أهم الفنون الأدبية في العصر الحديث، وهذا راجع إلى استيعابها للأسس الفنية، وكذلك ارتباطها بالتحولات الاجتماعية والسياسية والثقافية في المجتمع. وقد اخترنا في هذا البحث رواية "كات" مثالاً للروائية الجزائرية المعاصرة "إنصاف قومري" مثالاً للرواية الجزائرية المعاصرة المنجزة في أواخر التسعينيات، والتي تميّزت على الساحة الرواية العربية والعالمية. وتهدف هذه الورقة البحثية إلى استنطاق مظاهر الانكفاء على الذات والانفتاح على الآخر في الرواية الجزائرية المعاصرة، وهو ما عكسته إنصاف قومري في رواية "كات" الواعدة بجلاء، وذلك بما يكفل رصد الاتجاهات السياسية والاجتماعية بين الانكفاء على الذّات والانفتاح في الرواية، وهو ما عمدنا إلى عرض نماذجه وتحليلها في مباحث تعكس أول تجربة لها في العمل الروائي، تجمع ما بين قوة الفكرة ورهافة الإحساس وصدق المعاني ودقة في تصوير الواقع. Abstract: The Algerian novel was able to impose itself among the most important literary arts in modern times due to its ability to assimilate the artistic fundamentals as well as its connections with social, political, and cultural transformations of society. We have chosen "Kaat" by the Algerian modern novelist Insaf Goumri as an example of the Algerian novel produced in the 1990's, which won distinction on the Arab and world scene. This paper aims at investigating regression aspects and openness on the other in the Algerian modern novel, which is reflected by Insaf Goumri in "Kaat", an evidently promising novel, in a way that guarantees the monitoring of social and political tendencies between regression on the self and openness on the other in this novel. We have sought to expose samples and analyze them in sections that reflect her first experience in novel writing. It combines both the power of the idea, delicacy, truthfulness of meanings, and precision in portraying reality.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الرواية الجزائرية، الانكفاء، الانفتاح، إنصاف قومري، كاات. ; Keywords: Algerian novel; regression; openness; Insaf Goumri; Cut.


Socio-cultural representation of clothes in Izz al-Dīn Jalāwijī’s novel: (Snakes’ Embrace)التّمثيل السوسيو ثقافي للباس في رواية (عناق الأفاعي) لـ(لعز الدّين جلاوجي)

بلقرون فاطمة زهرة, 
2025-01-01

الملخص: اشتغلت السلطة الكولونيالية الإمبريالية على تهميش الثقافات وإزاحتها إلى الهامش بدعوى التفوق السياسي والحضاري، ظهر السرد المضاد كرد فعل طبيعي لسياسات الإقصاء الممارسة، وحمل في طياته نقداً للمركزية الغربية من خلال التمثيل السردي للتاريخ ومعطيات البيئة المحلية، وتأتي رواية (عناق الأفاعي) لـ(عز الدين جلاوجي) ضمن الروايات الجزائرية المعاصرة التي تمثلت التاريخ والثقافة الشعبية سردياً، ومن هذا المنطلق تهدف هده الدراسة إلى الوقوف عند معطى ثقافي محدد وهو اللباس للكشف عن مختلف تمثيلاته السوسيو ثقافية، وفي الختام توصلت الدراسة إلى أنّ التمثيل السّردي للباس هو استراتيجية نصية سعى من خلالها النص من خلالها إلى إزاحة الآخر سردياً ونقد مركزيته. Colonial imperialist power operated which marginalized indigenous cultures under the pretext of political and civilizational superiority. Counter-narratives emerged as a potent form of resistance, interrogating and challenging Western hegemony through the narrative reclamation of history.In this vein, Izz al-Dīn Jalāwijī’s novel,stands as a salient example of contemporary Algerian literature that re-narrates history and folk culture through a post-colonial lens. The study examines the representation of clothing within the novel, positioning it as a complex symbol of socio-cultural identity and resistance. This narrative strategy not only subverts the colonial narrative but also critiques its central assumptions by re-centering local cultural symbols and practices.the analytical conclusion posits that the sartorial narrative within Izz al-Dīn Jalāwijī’s work serves as a strategic mechanism to displace the colonial "Other" and challenge the imposed narratives of cultural inferiority.

الكلمات المفتاحية: التمثيل ; السردي ; السوسيو ثقافي ; الرواية ; عناق الأفاعي ; عز الدين جلاوجي ; representation ; narrative ; socio-cultural ; the novel ; ‘ Snakes’ Embrace, Izz al-Dīn Jalāwijī’s


L'impact des connaissances culturelles sur la construction de la signification en langue étrangère : cas du FLE

Benkouider Lamine,  Gherbaoui Amar, 
2024-07-21

Résumé: Nous visons, à travers cet article qui s’inscrit dans le domaine de la linguistique appliquée, d’explorer le rôle des connaissances culturelles dans la construction de la signification en langue étrangère, et plus précisément en FLE. Pour ce faire, nous avons mené une étude qualitative auprès de quinze étudiants de FLE. Les résultats ont montré que la construction de la signification nécessite, en plus de l’appropriation du système linguistique, des connaissances sur les aspects culturels, les connotations des signes, les expressions idiomatiques et les normes sociales. Les étudiants, faute de savoir culturel, avaient du mal à dégager la signification des textes que nous leur avons proposés, ce qui confirme l’importance du savoir culturel dans l’accès à la signification en FLE.

Mots clés: connaissances culturelles ; langue étrangère ; signification


Measuring Teachers’ AI Literacy through ChatGPT Prompt Engineering

Dou Abdelbasset,  Rim Kelthoume, 
2024-08-14

Résumé: While the potential of generative AI in education is widely acknowledged, gaps in educators' AI-specific knowledge and skills pose significant challenges to successful integration. In an Algerian EFL teaching context, this research investigates the relationship between prompt engineering skills and the perceived effectiveness of AI-generated responses as a subjective measure of teachers’ AI literacy. Understanding this relationship is crucial for informing the development of effective professional development programs tailored to enhance EFL teachers’ AI literacy and, consequently, their ability to effectively utilize AI tools in their classrooms. Forty-two EFL teachers, recruited through convenience sampling, participated in a prompt engineering task using ChatGPT, followed by a questionnaire assessing their perceptions of AI tools and their AI literacy. A specifically designed rubric evaluated the quality of teachers' engineered prompts, while a rating scale measured their satisfaction with ChatGPT's responses. Results revealed a moderate positive correlation between prompt quality and the perceived effectiveness of AI-generated outputs. Teachers who crafted clearer, more specific, and strategically structured prompts were more likely to rate ChatGPT's responses as valuable for EFL instruction. Qualitative analysis of teacher reflections highlighted the comfort with general technology use but with the uncertainty and self-reported lack of AI-specific literacy. This gap manifested in difficulties optimizing prompts for desired outcomes and a reliance on more generalized prompts. The study underscores the need for targeted professional development initiatives to enhance EFL teachers' AI literacy, empowering them to unlock the transformative potential of generative AI technologies in language education.

Mots clés: ChatGPT ; Prompt Engineering ; EFL Teachers ; AI Literacy


Conte, littérature et musique : une lecture intermédiale de Le projet Andersen de Robert Lepage

Mfonzie Zacharie-blaise, 
2024-11-08

Résumé: Cet article démonte comment Robert Lepage dans sa pièce de théâtre Le projet Andersen, combine littérature de jeunesse et musique. La réflexion répond à la question importante : comment Robert Lepage met-il la musique au service de la littérature de jeunesse? L’hypothèse générale affirme que l’auteur canadien se sert du matériel de la musique, de ses effets et de son esthétique pour construire la littérature de jeunesse. A la lumière de la théorie intermédiale, trois axes sont abordés dans le texte : la présence matérielle de la musique dans la pièce, les effets de la musique dans l’œuvre, et les enjeux de cette coprésence.

Mots clés: littérature de jeunesse ; musique ; intermédialité ; arts ; enjeux



Les 10 articles les plus téléchargés

1 043 L’intelligence artificielle dans le contexte universitaire : un aperçu sur son usage dans la rédaction académique 955 The Impact of Artificial Intelligence on Students' Academic Performance from University Teachers’ Perspectives 630 The Role of Critical Thinking in ImprovingEnglish as a Foreign Language Students’ Academic Writing Skills 516 Using Artificial Intelligence in Algerian Higher Education: Opportunities and Challenges from Teachers` Perspectives 500 Implementing English as a Medium of Instruction in Algerian Higher Education: Facts and Challenges 495 الاتجاهات البحثية حول موضوع توظيف الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم: دراسة تحليلية لعينة من المقالات المنشورة على منصة ASJP الجزائرية Research trends on the topic of employing artificial intelligence in the field of education: An analytical study of a sample of articles published on the Algerian ASJP platform 468 Making Reading an Essential Step for a Successful Writing 427 Is Artificial Intelligence Making Us Smarter or Dumber? A Comprehensive Look at the Impact of AI on 21st Century Skills in Education 424 ميول أساتذة التعليم العالي في الجزائر نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتحقيق معايير الجودة في العملية التعليمية –دراسة ميدانية بجامعة 08 ماي 1945 قالمة- 416 L’Intelligence artificielle à l’université : Questions Pratiques et enjeux éthiques