أطراس

Atras

Description

“أطراس” مجلة أكاديمية نصف سنوية تصدر عن كلية الآداب واللغات والفنون بجامعة سعيدة بالجزائر. تعنى المجلة بنشر الدراسات اللغوية والادبية والنقدية باللغات العربية والفرنسية والانجليزية. صدر أول عدد للمجلة سنة 2019. وتخضع المقالات لتحكيم من طرف أساتذة ينتسبون إلى جامعات جزائرية. تعمل أطراس على تعزيز الدراسات العلمية في مجال مناهج تعليم و تعلم اللغات الأجنبية. تهدف المجلة الى إتاحة الفرص للباحثين من مختلف الجامعات الوطنية والدولية لنشر اعمالهم العلمية التي تتميز بالأصالة والتفكير. تدعو المجلة الى تقديم أوراق حول اللغويات والأدب وعلم اللغة الاجتماعي والترجمة والحضارة وعلم النفس وعلم التربية والفنون.

ATRAS is a peer-reviewed journal published twice yearly by the Faculty of Letters, Languages, and Arts at Dr Moulay Tahar University, Saida-Algeria. Professors and researchers with experience and knowledge in various disciplines review and evaluate the submitted papers. ATRAS promotes scientific studies in foreign language teaching and learning approaches, methodologies, and methods in different areas. The journal aims to offer opportunities for scholars and researchers from multiple national and international universities to publish their scientific productions characterized by originality and reflection. ATRAS calls for papers about applied linguistics, literature, sociolinguistics, translation, civilization, psychology, and pedagogy. 

Annonce

اشعار

تعلن المجلة عن توقفها مؤقتًا عن استقبال المقالات على الصعيد الوطني.
حاليًا، نقتصر على تحكيم المقالات المرسلة خلال الفترة الممتدة من 15 أفريل إلى 30 ديسمبر. سيتم النظر في المقالات المتبقية بعد إصدار عدد جانفي 2025.
نشكركم على تفهمكم وتعاونكم.

The journal is currently not accepting submissions at the national level.
At this time, we are focusing on reviewing articles submitted between April 15 and December 30.
The remaining articles will be reviewed after the release of the January 2025 issue.

For International Contributors:
We continue to welcome article submissions from international authors. Please feel free to submit your manuscripts as per the journal's guidelines.

Thank you for your understanding and cooperation.

Email: atrasuniv2022@gmail.com

Website: https://atras-univ-saida.dz/en/

02-01-2025


6

Volumes

10

Numéros

152

Articles


الأنساق الثقافية في الرواية الصحراوية الطرحان لعبد الله كروم نموذجا The Cultural Patterns in the Desert Novel: "Al-Tarhan" by Abdullah Kroum as a Model

Brahmi Abd Elmoutaleb,  حركات خولة, 
2024-11-23

الملخص: تعتبر الرواية جنسا أدبيا نثريا له خصوصية كتابية تميزه عن غيره، يسعى الكاتب من خلاله إلى بث رؤية للعالم ومعالجة أزمات الواقع الاجتماعي، من طريق الكتابة في الموضوعات التي تؤرق الإنسان وتتصل بحياته وعلاقاته وتاريخيه ومستقبله، فالرواية اليوم جنس مفتوح تحمل في تشكيلاتها البنائية العديد من التأويلات والقراءات المسكوت عنها وراء اللغة، وهو ما تسعى الدراسة الكشف عنه (الأنساق الثقافية في الرواية الصحرواية الطرحان لعبد الله كروم نموذجا)، من خلال البحث واستدعاء آليات النقد الثقافي، فمقاربة النقد الثقافي تتغيا الإجابة عن تساؤلات جذرية وعميقة في المتن المدروس، وللاجابة عنها جاءت صيغة التساؤلات كالآتي كيف تجلت الأنساق الثقافية في رواية الطرحان؟ ماهي الأنساق المشكلة لبنية الرواية الدلالية؟The novel is considered a literary prose genre with a distinctive writing style that sets it apart from others. Through this genre, the author aims to project a vision of the world and address social realities and crises by writing about topics that concern human life, relationships, history, and future. Today, the novel is an open genre that carries within its structural formations various interpretations and readings that lie beneath the language. This study aims to uncover these cultural patterns in the desert novel "Al-Tarhan" by Abdullah Kroum, employing the tools of cultural criticism. The approach of cultural criticism seeks to answer fundamental and profound questions within the studied text. The formulated questions to address these inquiries are as follows: How are the cultural patterns manifested in the novel "Al-Tarhan"? What are the patterns that constitute the semantic structure of the novel?

الكلمات المفتاحية: نسق، ثقافة، رواية، تصوف، رؤية ; Pattern; culture; novel; mysticism; vision


The Phonetic Miracle in the Quran

مسعودي فضيلة,  منصوري مريم,  رباحي حنان, 
2024-06-20

الملخص: The Holy Qur'an, regarded as the divine word of God Almighty, manifests itself as an unblemished text of utmost eloquence, bearing the inimitability that transcends the grasp of human scientific scrutiny. This divine scripture embodies its inimitable essence not only within its words and structures but also within its semantic nuances and legal directives. This scholarly exposition endeavors to investigate the Qur'an's inimitable nature at the level of its smallest linguistic unit, namely, sound. Employing a descriptive approach as its primary methodology and utilizing analysis as a means to attain its objectives, this research seeks to elucidate the assertion that the Holy Qur'an exhibits inimitable qualities through its careful selection of linguistic sounds, with due consideration to various contextual factors. It posits that linguistic sound constitutes one facet of the Qur'anic inimitability and anticipates that this exploration will contribute novel insights to the realm of artificial intelligence and its application. القرآن الكريم كلام الله سبحانه وتعالى، كتاب صادق يمثّل أعلى رتب الفصاحة حيث جاء معجزا بأوجه لا يكاد العلم البشري يحصيها. تضمن الإعجاز في لفظه وفي تراكيبه، وفي دلالاته وأحكامه، وسنتناول في هذا المقال الإعجاز القرآني في أصغر وحدة لغوية وهي الصوت. وتروم هذه الورقة البحثية كشف حقيقة كون القرآن الكريم معجزا بأصواته وفق انتقاءاتها مع مراعاة الأسيقة المختلفة، بانتهاج المنهج الوصفي بالدرجة الأولى والاستعانة بالتحليل كأداة من شأنها تحقيق النتائج المرجوة والمتمثلة في أن الصوت اللغوي يعدّ أحد أوجه الإعجاز القرآني، ومن شأنه أن يرسي العديد من الأفكار في مجال الذكاء الاصطناعي وتحقيقها ميدانيا.

الكلمات المفتاحية: Arabic, language, inimitability, linguistic sound, Qur'an


الفعل الكلامي وما ينطوي عليه من الأفعال في الخطاب الشعري مقاربة تداولية في لامية أبي الطيب المتنبي في رثاء والدة سيف الدولة الحمداني.

مشتة مهدي,  دحماني عبد الرحمن, 
2024-12-05

الملخص: ملخص إذا كانت التداولية ترتكز على التفاعل والتبادل اللفظي بين الأفراد ،فالفعل الكلامي بما يتضمنه من أفعال يشكل جانبا هاما فيها حيث يسهم في تبادل الأفكار والمعلومات بين الأشخاص . لذا قدّرنا أن يجيب المقال عن عدة تساؤلات تتعلق بـ"الفعل الكلامي" وما ينضوي تحته من أفعال في الخطاب الشعري مستندين في ذلك إلى لامية أبي الطيب المتنبي في رثاء والدة سيف الدولة، أنموذجا. وقد اقتضت مقاربة هذه القصيدة من جهة "الفعل الكلامي" الوقوفَ على جملة من الأفعال الإنجازية في القصيدة (الفعل الإخباري، الفعل التعبيري، فعل الرثاء، فعل المدح، فعل التعزية) If pragmatics is based on interaction and verbal exchange between individuals, then the speech act, including the actions it contains, constitutes an important aspect of it, as it contributes to the exchange of ideas and information between people. Therefore, we decided that the article would answer several questions related to the “speech act” and the actions that it entails in speech. Al-Sha’ari based this on Abu al-Tayyib al-Mutanabbi’s lament in the eulogy for Saif al-Dawla’s mother as an example. Approaching this poem from the point of view of the “speech act” necessitated examining a number of accomplished acts in the poem (the informative act, the expressive act, the act of lamentation, the act of praise, the act of condolence).

الكلمات المفتاحية: الفعل الكلامي ، الخطاب الشعري ، المقاربة التداولية ، لامية أبو الطيب المتنبي. ; speech act, poetic discourse, pragmatic approach, Umayyad Abu al-Tayyib al-Mutanabbi.


البنية التصويرية للاستعارة المكنية وإشكاليتها عند البلاغيين The figurative structure of the implicit metaphor and its problem with Rhetoric scholars

شعيب يحيى, 
2024-08-09

الملخص: يتحدَّثُ هذا البحثُ عن اختلافِ البلاغيين في مفهوم الاستعارة المكنية، ويحاولُ أنْ يحلِّلَ كلَّ مفهومٍ منها ورؤيَتَهُ في تحديدِ عناصِرِهَا المساهِمَةِ في بنيتها التصويرية، كالتخييل الذي يلازمُ قَرِينَتَها. ثم يطرُقُ البحثُ ظاهرة التزاحم أو التعدُّد في التحليل البياني، بين الاستعارة المكنية وغيرها من الصور. وقد اعتمَدَ في ذلك المنهجَ الوصفيّ التحليليّ، ومقاربة بعض التمثيلات اليسيرة. Abstract: This research talks about the difference between Rhetoric scholars in the concept of implicit metaphor, and tries to analyze each concept alone, and identifies its elements that contribute to its pictorial structure, such as the imagination that accompanies it. Then the research deals with the phenomenon of plurality in figurative analysis, between implicit metaphor and other images, and it relied on the descriptive analytical method, and some simple representations.

الكلمات المفتاحية: الاستعارة المكنية، الصورة، التخييل، البنية، المجاز، البلاغة. ; implicit metaphor, Figure, imagination, structure, trope, rhetoric


السخرية وخطاب الألغاز في الشعر العربي المعاصر لافتة (أوصاف ناقصة) لـ (لحمد مطر) نموذجا Satire and Enigma Discourse in Contemporary Arabic Poetry: The (Incomplete Descrition) Sign by Ahmed Mater as a Model

قروي سميرة, 
2024-09-06

الملخص: يتلمّس الشاعر (أحمد مطر) المباينة والتنويع في معمار قصائده التي نعتها بـ (اللافتات)، وبفنيات عالية يؤثث لكل قصيدة تأثيثا فنيا مفارقا، على أن يؤطر كل نص خطابٌ تهكميٌ ساخرٌ، ولما كان كلّ خطاب مؤدلجٌ، فإن هدفنا الرئيسي في هذه الدراسة هو تبيين حدود أدلجة خطابِه في قصيدة (أوصاف ناقصة)، وتحديد الآليات التي استخدمها في السخرية من الواقع العربي المزري، وحدود المحاجة والشعرية التي كانت تؤطرها. وقد استعنا بأدوات المنهج البنيوي في تتبع بنيات (الخطاب الملغز الساخر)، وبيان بلاغة الحجج المستعملة، والاستراتيجية الحوارية التي أطرت اللافتة. وقد بينت نتيجة الدراسة أن الارتهان إلى السخرية السوداء التي وقعها بتلك المفارقات والمراوغات اللغوية، إنما كان نوعا من التجاوب مع إيقاعه النفسي والشعوري وانعطافات مشاعره الساخطة، التي أٍرهقها الواقع العربي المزري ولعبة السياسة القائمة على الدوغمائية والاستغباء. Abstract Ahmed Matar, the poet, delves into the realm of contrast and diversity within the architectural framework of his poems, aptly termed (signs). He adorns each poem with a refined artistic touch, crafting a unique artistic identity for each, while framing them within a satirical discourse. Recognizing the nuanced nature of every discourse, our study aims to Explaining the limits of the ideologization of his speech in the poem (Incomplete Descriptions), and identifying the mechanisms he used to ridicule the miserable Arab reality and the limits of argumentation and poeticism that framed it. Leveraging structural analysis methodologies, we unravel the intricacies of the satirical enigmatic discourse, elucidating the rhetorical finesse of the arguments employed and revealing the dialogical strategy that structured the sign. The findings of our study illuminate that the embrace of dark satire manifested through linguistic paradoxes and evasive manoeuvres, served as a responsive avenue to the poet's emotional and psychological cadence, encapsulating the twists of his discontented sentiments amidst the burdensome Arab reality and the political theatre entrenched in deceit and hubris.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الحجج، الاستراتيجية الحوارية، اللافتة، السخرية، الشعرية، خطاب الإلغاز. Keywords: Arguments, The Dialogical Strategy, The Sign, The Satire, The Poetics, The Enigma Discourse.


الرواية النسوية الجزائرية المعاصرة بين الانكفاء والانفتاح -رواية "كاات" لإنصاف قومري اختيارًا- Algerian Female Contemporary Modern Novel between Regression and Openness - "CUT" by Insaf Goumri as s Choice

بلهاشمي أمينة,  بورحلة سليمة, 
2024-12-06

الملخص: ملخص استطاعت الرواية الجزائرية أن تفرض وجودها ضمن أهم الفنون الأدبية في العصر الحديث، وهذا راجع إلى استيعابها للأسس الفنية، وكذلك ارتباطها بالتحولات الاجتماعية والسياسية والثقافية في المجتمع. وقد اخترنا في هذا البحث رواية "كات" مثالاً للروائية الجزائرية المعاصرة "إنصاف قومري" مثالاً للرواية الجزائرية المعاصرة المنجزة في أواخر التسعينيات، والتي تميّزت على الساحة الرواية العربية والعالمية. وتهدف هذه الورقة البحثية إلى استنطاق مظاهر الانكفاء على الذات والانفتاح على الآخر في الرواية الجزائرية المعاصرة، وهو ما عكسته إنصاف قومري في رواية "كات" الواعدة بجلاء، وذلك بما يكفل رصد الاتجاهات السياسية والاجتماعية بين الانكفاء على الذّات والانفتاح في الرواية، وهو ما عمدنا إلى عرض نماذجه وتحليلها في مباحث تعكس أول تجربة لها في العمل الروائي، تجمع ما بين قوة الفكرة ورهافة الإحساس وصدق المعاني ودقة في تصوير الواقع. Abstract: The Algerian novel was able to impose itself among the most important literary arts in modern times due to its ability to assimilate the artistic fundamentals as well as its connections with social, political, and cultural transformations of society. We have chosen "Kaat" by the Algerian modern novelist Insaf Goumri as an example of the Algerian novel produced in the 1990's, which won distinction on the Arab and world scene. This paper aims at investigating regression aspects and openness on the other in the Algerian modern novel, which is reflected by Insaf Goumri in "Kaat", an evidently promising novel, in a way that guarantees the monitoring of social and political tendencies between regression on the self and openness on the other in this novel. We have sought to expose samples and analyze them in sections that reflect her first experience in novel writing. It combines both the power of the idea, delicacy, truthfulness of meanings, and precision in portraying reality.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الرواية الجزائرية، الانكفاء، الانفتاح، إنصاف قومري، كاات. ; Keywords: Algerian novel; regression; openness; Insaf Goumri; Cut.


Implementing English as a Medium of Instruction in Algerian Higher Education: Facts and Challenges

Amara Naimi, 
2025-01-08

Résumé: This article explores the implementation of English as a Medium of Instruction in Algerian higher education and its role in enhancing both content learning and English language proficiency. English Medium Instruction posits that using English as the medium of instruction can provide a robust framework for effectively delivering academic subjects. The article highlights the historical significance of integrating English across the curriculum and underscores the importance of content faculties in teaching subjects in English. This approach aims to align with global academic standards and elevate the visibility of Algerian higher education institutions internationally. The focus is on reviewing the implementation of EMI in different countries around the world and the challenges faced after adopting such a policy. Finally, the practicalities and prerequisites of implementing English Medium Instruction in Algeria are examined, considering the potential challenges and benefits.

Mots clés: Content-based Instruction, Content Faculty, English Medium Instrcution ,Implementing Challenges ,Language Across Curriculum.


ألفاظ القرآن الكريم بين المعنى المعجمي والقصدية الإلاهية

بويش نورية, 
2024-12-19

الملخص: اهتم علماء العربية بالدّرس اللغوي منذ القدم بجعله محطة وقوف لمعرفة أسرار القرآن ومعرفة الإعجاز اللغوي فيه زيادة على الإعجاز العلمي، فراحوا يغوصون فيه ويفتشون بغية اكتشاف أسراره وخباياه التي تحصرها دراسة فانكبّ العديد من العلماء في تقصي حقائقه بالتأليف حتى شهدت مكتباتنا العربية زخما معرفيا وعلميا محضا في هذا المجال، ودراسته لفظا وأسلوبا وإعجازا، توظيف الله تعالى لمصطلحات وألفاظ يعجز اللسان ذكرها وصوغها واستيعاب معانيها كان لابدّ من العودة للوقوف عند معانيها بما قصده القدير تعالى واسقاطه على المعنى المعجمي لنستدل بإعجاز ألفاظه قبل أحداثه والمعاني فيه والسرد، فنجد خَتَم اللَّه عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِم وَعَلَى أَبْصَارِهِهْم غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ توظيف لفظة ختم خارج النص لها معنى معجمي بينما أخذت اللفظة معنى استعمالي آخر سنشرحه في ثنايا الورقة البحثية هذه، لبين في نتائجها أن الله تعالى أعجز الخلق بتوظيف ألفاظ في مكانها بمعان لا يمكن لبشري أن يتفطن لها، مركزة على إبراز جانب غفل عنه الكثير وهو إعجاز اللفظ قبل الإعجاز العلمي والقصصي وغيره فم الإعجاز القرآني الخفي بين ألفاظ القرآن من خلال ما قصده العلي القدير؟

الكلمات المفتاحية: الألفاظ – المعجم -المعنى - الإعجاز القرآني- القصدية-


قلق الانفصال وعلاقته بالإدمان على الألعاب الالكترونية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية

عمروش مريم,  معوش عبد الحميد, 
2024-12-06

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين قلق الانفصال والادمان على الألعاب الالكترونية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، باتباع المنهج الوصفي الارتباطي والتّحليلي على عينة تقدربـ (30) تلميذاً يزاولون دراستهم في السنة الثالثة والرابعة ابتدائي للعام الدراسي (2023/2024) بطريقة قصدية ممن لديهم درجات مرتفعة على مقياس قلق الانفصال المعدّ من قبل "صالح والسميري"(2009) ومقياس الإدمان على الألعاب الالكترونية (2017 Eyüp Yilmaz, et, al, ). تمّ الاستعانة بالبرنامج الاحصائي SPSS, V 26) ) في تحليل النتائج. الّتي توصلت عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين قلق الانفصال والإدمان على الألعاب الالكترونية. ويسهم قلق الانفصال في التنبؤ بالإدمان على الألعاب الالكترونية، وكذا وجود مستوى انتشار مرتفع لقلق الانفصال لدى التلاميذ ووجود مستوى منخفض للإدمان على الألعاب على الالكترونية. وأظهرت الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا لقلق الانفصال لصالح الإناث ووجود فروق دالة إحصائيا للإدمان على الألعاب الالكترونية لصالح الذكور. الكلمات المفتاحية: قلق الانفصال؛ الإدمان على الألعاب الالكترونية؛ تلميذ المرحلة الابتدائية. Abstract: This study aims to reveal the correlation between separation anxiety and addiction to e-games in elementary pupils by following the correlative and analytical descriptive curriculum on a progressive sample. (30) pupils undergoing their studies in the third and fourth years of primary school (2023/2024) in a deliberate manner those with high scores on the separation anxiety scale prepared by Saleh and Samiri (2009) and the addiction scale on electronic games (2017 Eyüp Yilmaz, et, al.) and for the analysis of the results (SPSS, V 26). The findings found a positive correlation between separation anxiety and addiction to electronic games. Separation anxiety contributes to predicting addiction to electronic games, as well as a high prevalence level of separation anxiety among pupils and a low level of addiction to electronic games. The study showed statistical differences of separation anxiety in favour of females and statistical differences of addiction to electronic games in favour of males. Keywords: Separation anxiety; Addiction to electronic games; Primary pupil.

الكلمات المفتاحية: قلق الانفصال ; الادمان على الالعاب الالكتر ; نية ; تلميذ المرحلة الابتدائية


Télécollaboration et enseignement des langues étrangères : réflexion sur son application en contexte universitaire algérien

Saidi Imane, 
2024-11-23

Résumé: Cette contribution se veut une réflexion sur la télécollaboration en contexte universitaire algérien. Elle a pour objectif de voir à quel point la télécollaboration peut fournir un espace d’échange authentique permettant de mettre en relation des apprenants de langues étrangères issus de différentes cultures et de sphères géographiques éloignées. Nous visons à travers cette étude par questionnaire à identifier des particularités de la situation de communication réelle qui ne peuvent pas être fournies dans une communication numérique en ligne. Pour ce faire, nous avons recouru à Google Forms pour l’administration du questionnaire en ligne sur les réseaux sociaux en l’occurrence les groupes Facebook des étudiants. Ce questionnaire s’adresse aux étudiants de langues étrangères (tous niveaux confondus) de deux universités : l’université Lounici Ali –Blida2- (Algérie) et l’université de Saida Dr. Moulay Tahar (Algérie).

Mots clés: contexte universitaire ; échange virtuel ; pratique de langue ; situation de communication réelle ; télécollaboration


Socio-cultural representation of clothes in Izz al-Dīn Jalāwijī’s novel: (Snakes’ Embrace)التّمثيل السوسيو ثقافي للباس في رواية (عناق الأفاعي) لـ(لعز الدّين جلاوجي)

بلقرون فاطمة زهرة, 
2025-01-01

الملخص: اشتغلت السلطة الكولونيالية الإمبريالية على تهميش الثقافات وإزاحتها إلى الهامش بدعوى التفوق السياسي والحضاري، ظهر السرد المضاد كرد فعل طبيعي لسياسات الإقصاء الممارسة، وحمل في طياته نقداً للمركزية الغربية من خلال التمثيل السردي للتاريخ ومعطيات البيئة المحلية، وتأتي رواية (عناق الأفاعي) لـ(عز الدين جلاوجي) ضمن الروايات الجزائرية المعاصرة التي تمثلت التاريخ والثقافة الشعبية سردياً، ومن هذا المنطلق تهدف هده الدراسة إلى الوقوف عند معطى ثقافي محدد وهو اللباس للكشف عن مختلف تمثيلاته السوسيو ثقافية، وفي الختام توصلت الدراسة إلى أنّ التمثيل السّردي للباس هو استراتيجية نصية سعى من خلالها النص من خلالها إلى إزاحة الآخر سردياً ونقد مركزيته. Colonial imperialist power operated which marginalized indigenous cultures under the pretext of political and civilizational superiority. Counter-narratives emerged as a potent form of resistance, interrogating and challenging Western hegemony through the narrative reclamation of history.In this vein, Izz al-Dīn Jalāwijī’s novel,stands as a salient example of contemporary Algerian literature that re-narrates history and folk culture through a post-colonial lens. The study examines the representation of clothing within the novel, positioning it as a complex symbol of socio-cultural identity and resistance. This narrative strategy not only subverts the colonial narrative but also critiques its central assumptions by re-centering local cultural symbols and practices.the analytical conclusion posits that the sartorial narrative within Izz al-Dīn Jalāwijī’s work serves as a strategic mechanism to displace the colonial "Other" and challenge the imposed narratives of cultural inferiority.

الكلمات المفتاحية: التمثيل ; السردي ; السوسيو ثقافي ; الرواية ; عناق الأفاعي ; عز الدين جلاوجي ; representation ; narrative ; socio-cultural ; the novel ; ‘ Snakes’ Embrace, Izz al-Dīn Jalāwijī’s


‘Put Your Hands in the Air! And Keep them there’: A Critical Discourse Analysis of Anti-racism in Black Standup Comedy as Illustrated in the Work of Trevor Noah

عربات محمد أكرم, 
2024-11-27

Résumé: The present article investigates the use of anti-racist humor as a form of resistance. More specifically, it looks into the workings of anti-racism to challenge the prejudice that is held against black people. The focus is on the linguistic aspect of anti-racist resistance. The study analyses two shows of Trevor Noah, a black standup comedian, in light of the forty-five techniques used by comedians. The successful incorporation of many humor techniques in tackling and reversing the sensitive issues of racism and prejudice explain why such a genre of comedy is popular among audiences. Noah, according to the findings, has indeed incorporated many of those techniques to give his jokes the intended impact on the audience. These techniques, giving prominence to the jokes, can help better understand the racial stereotypes within societies marked by racism, thus, leading to more efficient approaches to addressing it.

Mots clés: Anti-racism ; Black Standup Comedy ; Humor Techniques ; Humor Discourse ; Resistance ; Racism ; Stereotypes


دور المنصات العلمية الالكترونية لطلبة ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية

عزالي خليفه, 
2024-11-12

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور المنصات العلمية الالكترونية بالنسبة للطلبة ، وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، واشتملت عينة البحث 50 طالب يدرسون سنة أولى بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بتبسة ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم اعداد استبيان الكتروني للكشف عن توجهات الطلبة حول فاعلية منصة التعليم الالكتروني (موودل) ، بعد جمع البيانات تم تحليلها بواسطة مجموعة من الاساليب الاحصائية تمثلت في التكرارات، النسب المئوية، المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، بعد التحليل توصلت الدراسة إلى أن توجهات الطلبة نحو منصة التعليم الالكتروني كانت إيجابية، وتوصي الدراسة بجملة من التوصيات أهمها ضرورة الاستفادة من الوسائط والخيارات المتعددة التي تتيحها هاته المنصات في تحسين جودة المحتوى التعليمي الرقمي الذي ينقل للطلبة بقصد تحسين دافعية التعلم وتنمية الاتجاهات الإيجابية نحو هذا النمط من التعليم.

الكلمات المفتاحية: منصة الكترونية، تعليم الكتروني، منصة تعليمية الكترونية، ذكاء اصطناعي، ميدان.


دراسة مقارنة لمهارات التعلّم الموجّه ذاتيًا في ضوء استخدام شبكة الإنترنت لدى طلبة جامعة الجزائر 2 A Comparative Study of Self-directed Learning Skills in Light of Internet Usage Among Algiers 2 University Students

طهيري وفاء, 
2024-10-31

الملخص: ملخص هدفتِ الدّراسةُ إلى الكشفِ عنْ مستوَى مهاراتِ التعلمِ الموجهِ ذاتيًا لدى عينةٍ منْ طلابِ جامعةِ الجزائرِ 2 في ضوءِ استخدامِ شبكةِ الإنترنت. ولتحقيقِ أهدافِ الدراسةِ، تمَّ حسابُ الخصائصِ السيكو متريَّةَ منْ صدقِ وثباتٍ لمقياسَ مهاراتِ التعلّمِ الموجّهِ ذاتيًا. تكوّنَ مجتمعُ الدراسةِ منْ جميعِ طلبةِ السنةِ الثالثةِ قسمَ علومِ التربيةِ بجامعةِ الجزائرِ 2، تخصّصي إرشادَ وتوجيهَ، وتربيةَ خاصةٍ، والبالغَ عددهمْ (101) طالباً وطالبةً. وقدِ استخرجتِ النتائجُ باستخدامِ برنامجِ الحُزْمةِ الإحصائيّةِ للعلومَ الاجتماعيَّةَ (spss) بواسطةَ الأساليبِ الإحصائيةِ التاليةِ: المتوسّطُ الحسابيُّ، الانحرافَ المعياريَّ، اختبار "ت". والتِي أظهرتْ أنّ أفرادَ العينةَ يمتلكونَ مستوَى مرتفعاً منْ مهاراتِ التعلمِ الموجّهِ ذاتيًا. جاءَ في الترتيبِ الأوّلِ مهارةَ البينشخصية، وفي التّرتيبِ الأخيرِ مهارةَ تقييمِ الذات وكلاهمَا بمستوَى مرتفعِ. كمَا أشارتِ النتائجُ أيضًا إلى أنّه توجّدُ فروقُ دالةٍ إحصائيًا عندَ (α≥ 0.01) بينَ الطّلبةِ ذوِي الاستخدامِ الكبيرِ وذوِي الاستخدامِ المتوسّطِ لشبكةَ الإنترنت في مهاراتِ التعلّمِ الموجّهِ ذاتيًا ترجعُ لمتغيّرِ استخدامِ الإنترنت، باستثناءِ مجالاتِ مهّارةَ الوعي بالذات، مهارةَ تقييمِ الذات، مهارةَ البينشخصية. ونوقشتْ نتائجُ الدراسةِ في ضوءِ علاقتهَا بإطارهَا النظريَّ والدّراساتِ السابقةِ ذاتُ العَلاقةِ، وتمّ اقتراحُ بعض التوصياتِ في ضوء ذلكَ. الكلمات المفتاحيّة: مهارات، تعلّم موجه ذاتيًا، طلبة، إنترنت، استخدام. Abstract: This study aimed to evaluate the level of self-directed learning skills among a sample of students from the University of Algiers 2, with a focus on their internet usage patterns. The psychometric properties of the self-directed learning skills scale were meticulously assessed for validity and reliability to support the objectives of the study. The research encompassed all third-year students from the Department of Education Sciences at the University of Algiers 2, specializing in Guidance and Counseling and Special Education, with a total of 101 participants. Results were derived using statistical analysis programs, specifically the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Methods employed included computing means, standard deviations, and T-tests. The findings revealed that the participants demonstrated a high level of self-directed learning skills. Interpersonal skills were the most prominent, whereas self-assessment skills were the least developed, yet both were classified at a high level. Furthermore, the study identified statistically significant differences (at α ≤ 0.01) in self-directed learning skills between students with high and medium internet usage, excluding the domains of self-awareness, self-assessment, and interpersonal skills. The findings of the study were thoroughly analyzed in the context of their alignment with the theoretical framework and relevant previous research. Based on this comprehensive examination, a series of informed recommendations were proposed. Keywords: Skills, Self-Directed Learning, Students, Internet, Usage.

الكلمات المفتاحية: مهارات، تعلّم موجه ذاتيًا، طلبة، إنترنت، استخدام.Skills, Self-Directed Learning, Students, Internet, Usage


دور التكنولوجيا في تسهيل التعليم المدمج والتعلم الشخصي والتعلم عبر الإنترنت

زروط علي, 
2024-12-01

الملخص: يهدف هذا المقال لتناول مفهوم التعلم المدمج، من حيث أنه نهج تربوي حديث يجمع بين التعليم التقليدي في الفصول الدراسية والتعلم الإلكتروني عبر الإنترنت. يبدأ المقال بتقديم تعريف شامل للتعلم المدمج ويسلط الضوء على أهميته في تعزيز التجربة التعليمية. كما يستعرض الاتجاهات الراهنة والتوجهات المستقبلية لهذا النوع من التعلم. علاوة على ذلك، يقدم المقال مراجعة لعدد من الدراسات التجريبية التي تناولت مدى فعالية التعلم المدمج في مؤسسات التعليم العالي. وأخيرًا، يناقش التحديات والفرص المرتبطة بتطبيق التعلم المدمج في الجامعات والكليات.

الكلمات المفتاحية: التعلم المدمج ; التعليم الإلكتروني ; التعليم العالي ; تكنولوجيا التعليم ; التعلم الهجين


D’une collaboration interprofessionnelle à une interdisciplinarité. L’interdépendance au carrefour de la formation professionnalisante qatarienne.

خضور سعاد,  قباص عبلة, 
2024-08-08

Résumé: Bien qu’il soit indéniable que la formation contribue à la consolidation des acquis, elle semble, à bien des égards, s’imprégner d’une perspective pourvue de cloisonnement disciplinaire. Dès lors, les enseignants issus de disciplines analogues sont conviés à se concerter afin qu’en résulte une efficience pédagogique. Une injonction à la collaboration interprofessionnelle peu en adéquation avec la mouvance de la sphère pédagogique. Lors d’un stage de courte durée au Qatar, il nous a été possible de percevoir l’intérêt accru porté à la formation professionnalisante interdisciplinaire. Des actants pédagogiques tant des sciences formelles, sociales, naturelles que techniques se réunissent afin que le partage qui en résulte contribue à l’efficience de l’acte pédagogique. D’une injonction à la collaboration interprofessionnelle s’ensuit une collaboration interdisciplinaire. Ainsi, outillés de deux grilles d’observation, nous avons souhaité rendre compte de cette expérience de formation afin de mettre en relief, en premier lieu, les spécificités de cette approche tout en analysant le degré de dépendance. Puis, en second lieu, déterminer l’apport qui résulte d’un tel décloisonnement.

Mots clés: Collaboration ; Interdisciplinarité ; interprofessionnelle ; interdépendance ; Formation ; Qatar


Théâtre et Architecture : Deux Arts de la Mise en Scène

مذكور برزوق, 
2025-01-02

Résumé: Cette étude se consacre à explorer les dynamiques de la scénographie, en adoptant une double perspective : théâtrale et urbaine. La scénographie, en tant qu’art de concevoir et de structurer les espaces, revêt une importance cruciale dans la représentation spatiale au sein du théâtre, tout en exerçant une influence significative sur la configuration visuelle et spatiale des environnements urbains. L’étude vise à transcender les frontières disciplinaires traditionnelles, pour explorer les intersections et les échanges entre ces deux domaines artistiques. À travers une approche interdisciplinaire, la recherche présente l'aspect historique et épistémologique du contextes théâtraux et urbains. Elle cherche à éclairer les interactions et les influences réciproques entre la scénographie théâtrale et celle de l’espace urbain, contribuant ainsi à une meilleure compréhension de l’espace et de l’identité urbaine. En mettant en lumière les similitudes et les différences dans les pratiques scénographiques entre ces deux domaines, l’étude explore les synergies créatives ainsi que les tensions potentielles qui peuvent émerger de cette interaction dynamique, tout en soulignant les implications esthétiques, sociales et culturelles de la scénographie dans la création et la transformation des espaces théâtraux et urbains. En somme, cette exploration de la scénographie dans les contextes théâtraux et urbains enrichit notre compréhension des correspondances entre l’art, l’architecture et l’environnement urbain, ouvrant ainsi de nouvelles perspectives pour la recherche et la pratique dans ces domaines interconnectés.

Mots clés: architecture ; arts ; correspondance ; théâtre ; scénographie ; urbanisme


La (co) construction des représentations de l’altérité des harragas sur les médias socionumériques algériens

خالدي نسرين,  دمبري كوثر, 
2024-08-23

Résumé: Dans le présent travail, il s’agit d’identifier les différentes représentations de l’altérité que les internautes algériens (CO) construisent au sujet des harragas en nous focalisant sur la manière dont ces représentations se sont manifestées dans un contexte socionumérique. Nous nous basons sur la distinction des moyens linguistiques permettant aux scripteurs de représenter l’autre-migrant en tant qu’objet de leurs discours. Le focus sera ainsi mis sur le procédé de la désignation ainsi que les différentes modalités qui contribuent à la mise en discours sur l’altérité des harragas en tant que groupe en soi faisant partie de la société algérienne. L’étude a recommandé que les internautes constituant notre échantillon fassent recours à de nombreux processus discursifs, à savoir le discours de victimation, le discours de haine, le pathos, etc. afin de mettre en lumière leurs représentations envers les harragas. L’emploi des diverses formes de phrases ainsi que le recours aux outils lexicaux contribuent également à la mise en discours des représentations de l’altérité.

Mots clés: Altérité ; représentations ; harragas ; désignation ; modalité


Assessing the Training of Translation Students on Translation Technologies in the Algerian University

دريعي حياة,  بكوش محمد الصالح, 
2024-12-05

Résumé: In the 21st century, technology has become deeply embedded in every field, including translation, where its influence is now indispensable. Therefore, translation tools became a fundamental aspect and an integral part of both professional practice and academic instruction, thus, the need for training future translators to properly master technological tools gained momentum. In this regard, the present paper purports to assess the training in translation technology in the Algerian university, by examining teaching methodologies, tools, and modes of delivery through a designed survey addressed to translation teachers. Findings reveal a significant chasm between the demands of the translation industry and the Algerian students’ training, and were followed by proposed ways to optimize translation teaching in an attempt to bridge the gap between translation market and academia, ultimately improving graduates’ employability and aligning their skills with market needs.

Mots clés: teaching, technology, training, translation, market demands


L'impact des connaissances culturelles sur la construction de la signification en langue étrangère : cas du FLE

Benkouider Lamine,  Gherbaoui Amar, 
2024-07-21

Résumé: Nous visons, à travers cet article qui s’inscrit dans le domaine de la linguistique appliquée, d’explorer le rôle des connaissances culturelles dans la construction de la signification en langue étrangère, et plus précisément en FLE. Pour ce faire, nous avons mené une étude qualitative auprès de quinze étudiants de FLE. Les résultats ont montré que la construction de la signification nécessite, en plus de l’appropriation du système linguistique, des connaissances sur les aspects culturels, les connotations des signes, les expressions idiomatiques et les normes sociales. Les étudiants, faute de savoir culturel, avaient du mal à dégager la signification des textes que nous leur avons proposés, ce qui confirme l’importance du savoir culturel dans l’accès à la signification en FLE.

Mots clés: connaissances culturelles ; langue étrangère ; signification


المعالجة الآليّة لتعليميّة اللّغة العربيّة بين ازدواجيّة التّصور العرفانيّ والذّكاء الاصطناعيّ.

مويسي مخطار,  لرجاني خديجة أسماء,  هاشمي موفق, 
2024-11-22

الملخص: يهدف هذا المقال إلى توضيح تجلّيات تعليم اللّغة العربيّة بطريقة حديثة؛ من خلال الإفادة من اللّسانيّات العرفانيّة باعتبارها توجّها ذهنّيا يشتغل على ميكانزمات الإدراك والدّور الإبداعيّ الّذي يؤدّيه العقل البشريّ من جهة، وتطبيقات الذّكاء الاصطناعيّ من جهة أخرى. تتناول هذه الدّراسة رؤية العرفانيّين المستجدّة للّغة وانفتاح العالم على مجال الذّكاء الاصطناعيّ باستثمار فعاليّة التّحوّل المعرفيّ وربط اللّغة بالدّماغ البشريّ، وقد أفادت الدّراسة من المنهج الوصفيّ المناسب لعرض معطيات العمل وتحليلها. This article aims to clarify the manifestations of teaching the Arabic language in a modern way. By benefiting from cognitive linguistics as a mentalThis article aims to clarify the aspects of teaching Arabic language in a modern way. By benefiting from cognitive linguistics as a mental approach that works on the mechanisms of perception and the creative role played by the human mind on one hand, and the applications of artificial intelligence on the other hand. This study deals with the new vision of the cognitive linguistic approach to language and the world’s openness to the field of artificial intelligence by investing in effectiveness- cognitive transformation and linking language to the human brain. The study benefited from the appropriate descriptive approach to display and analyze work data.

الكلمات المفتاحية: المعالجة الآلية، اللّغة العربيّة، العرفانيّة، الذّكاء الاصطناعيّ.


الحسّ الجمالي لدى الأطفال ما بين (11 و14) سنة: استقراء لنموذج من ميولات الاستماع الموسيقي لتلاميذ الطور المتوسط

شيشون نجيب,  يلقاسم شيماء, 
2024-12-30

الملخص: تتطرق الدراسة لموضوع إيقاظ الحس الجمالي الموسيقي لدى الأطفال في طور التعليم المتوسط والتي توافق مرحلة المراهقة المبكرة. ومنتهى هذه العملية هو تعزيز الإحساس بالجمال والتركيز والأداء العقلي لديهم، والذي ينجرّ عن عمليات التلقّي والاستمتاع بالأعمال الغنائية والموسيقية، ومن ثَمّ الإقبال والرغبة في العمل. والإيقاظ الموسيقي يُعد عملية تعليمية وتربوية مهمة، تتأتّى من خلال حصة التربية الموسيقية في الطور المتوسط، تستهدف تحفيز التلاميذ وتنمية قدراتهم الإبداعية والتفكير النقدي. للإحاطة بالموضوع وتحقيق أهدافه، تطلبت الدراسة استخدام استبيان لجمع البيانات ووصفها وتحليلها وفق متطلبات المنهج الوصفي التحليلي، وتقييم دوافع ومستوى الإيقاظ الموسيقي لدى عينة من التلاميذ مشكّلة من مجموعتين: تلاميذ السنة الأولى متوسط لأنهم لم يدرسوا التربية الموسيقية من قبل، وتلاميذ السنة الرابعة من نفس الطور كونهم درسوا التربية الموسيقية في السنوات السابقة. واستقراء الفروقات التي تُسجل وتُرصد مع مجموعتي العينة بما يسمح بتقديم اقتراحاتٍ ملموسة لتفعيل أدوار المادة الفنية. The study addresses the issue of awakening the musical aesthetic sense among middle school pupils. The goal of this process is to enhance their sense of beauty, concentration, and mental performance, which results from the processes of receiving and enjoying lyrical and musical works; thus, the interest and desire to work. Musical awakening is an important educational process, which comes through the music education class in the intermediate stage, aiming to motivate pupils and develop their creative abilities and critical thinking. To cover the topic and achieve its objectives, the study required the use of a questionnaire to collect, describe and analyze data in accordance with the requirements of the descriptive analytical approach, and to evaluate the motivations and level of musical awakening among a sample of pupils composed of two groups: first-year intermediate pupils who had not studied music before, and fourth-year pupils from the same level, because they studied music in the previous years. At last, extrapolating the differences that are recorded and monitored with the two groups of the sample, allowing to give concrete suggestions aiming to activate the roles of this artistic course....

الكلمات المفتاحية: حس جمالي ; استماع موسيقي ; ميول ; أطفال ; مراهقة ; Aesthetic sense ; music lestening ; inclinations ; children ; adolescence


Bridging Research and Practice: The Impact of Scientific Research on Tourism and Handicrafts

مقيدش أمين,  العقون سهام,  بوعزة خالد, 
2024-11-27

Résumé: The study examines the pivotal role of scientific research in advancing the tourism and traditional industries sectors, focusing on the challenges and opportunities inherent in transferring knowledge from research institutions to practical applications. The research analyzes the impact of scientific findings on these sectors and investigates strategies to bridge the gap between academia and industry. The paper's main aim is to highlight the significance of fostering collaboration between researchers and industry stakeholders to enhance innovation and drive sustainable economic growth. The study identifies critical barriers such as organizational resistance, funding constraints, and communication gaps that impede effective knowledge transfer. To address these challenges, it proposes a framework of participatory strategies, including improved funding mechanisms, development of knowledge-sharing platforms, and skill enhancement for knowledge transfer personnel. The findings underscore the transformative potential of integrating scientific research outputs into industry practices, aiming to foster a culture of innovation and collaboration for sustainable development in tourism and traditional industries.

Mots clés: Academia-Industry Collaboration; Knowledge Transfer; Scientific Research; Tourism industry; Traditional industry


Teachers’ Feedback Contribution to the Reinforcement of Students’ Writing Competence in Light of AI Widespread: Third-Year EFL Students at Saida University as a Case Study

عبداللاوي كريمة,  قرازيب محمد, 
2024-12-06

Résumé: One of the fundamental skills required in the process of language learning is writing; however, it is the most challenging one as well. EFL Students’ deficiency in the writing skill is due to the accumulation of different factors such as the limited time allotted for Written Expression, the lack of constructive feedback from teachers and the influence of Artificial Intelligence mainly after the pandemic. Most learners nowadays show total dependence on using AI to carry out their assignments; this issue affected negatively their writing level. The present research paper aims above all to examine the vital role of Written Expression teachers’ feedback to reinforce 3rd year students writing skills in order to overcome the potential risks of AI widespread. The investigation made use of both students’ questionnaire and teachers’ interview at the department of English as research tools to achieve desired objectives. Findings proved that teacher’s feedback has a crucial role in the improvement of students’ productions.

Mots clés: AI impact ; reinforcement of students’ writing skill ; students’ deficiency ; teacher’s feedback ; Written Expression


Environmental and Colonial Dynamics: Turkey's Invasion of Kurdistan of Iraq in 21st-Century Postcolonial Literature

Salih Rifaat Salman, 
2024-08-18

Résumé: This study examines the intersection of climate change and colonialism through the lens of Turkey's military intervention in Kurdistan of Iraq. It explores how environmental degradation, historical injustices, and geopolitical conflicts intertwine in shaping socio-ecological dynamics in the region. The analysis focuses on Turkey's colonial narratives, environmental impacts of military actions, and literary representations from Kurdish authors documenting displacement and ecological vulnerabilities. Drawing on postcolonial literature and environmental justice frameworks, the study highlights Kurdish resilience, community-led adaptation strategies, and calls for global solidarity in addressing environmental injustices. By synthesizing empirical data with theoretical insights, this research contributes to broader discussions on climate justice, sustainable development, and the implications of colonial interventions on local environments and communities.

Mots clés: Climate Change ; Colonialism ; Environmental Degradation ; Environmental Justice ; Geopolitical Conflicts ; Kurdish Resilience


The Impact of Artificial Intelligence on Algerian Learners' Critical Thinking

كرمة مختار, 
2024-11-28

Résumé: This study seeks to investigate the perspectives of Algerian university teachers about the challenges that arise when learners use artificial intelligence tools in their academic endeavours, and the potential impact of these challenges on the quality of education and academic outcomes. This research used a mixed-methods case study design, using quantitative and qualitative data collection and analysis methods to comprehensively investigate and analyse the identified challenges. The study included 60 teachers from three Algerian universities during the 2023 academic year. The identified issues include overreliance on technology, superficial learning, lack of creativity and innovation, academic dishonesty, and lack of collaborative learning. These results emphasize the need for further research to develop methods that enhance cognitive achievement and quality learning in Algeria.

Mots clés: artificial intelligence ; challenges; critical thinking ; higher education ; learning process ; technology


Measuring Teachers’ AI Literacy through ChatGPT Prompt Engineering

Dou Abdelbasset,  Rim Kelthoume, 
2024-08-14

Résumé: While the potential of generative AI in education is widely acknowledged, gaps in educators' AI-specific knowledge and skills pose significant challenges to successful integration. In an Algerian EFL teaching context, this research investigates the relationship between prompt engineering skills and the perceived effectiveness of AI-generated responses as a subjective measure of teachers’ AI literacy. Understanding this relationship is crucial for informing the development of effective professional development programs tailored to enhance EFL teachers’ AI literacy and, consequently, their ability to effectively utilize AI tools in their classrooms. Forty-two EFL teachers, recruited through convenience sampling, participated in a prompt engineering task using ChatGPT, followed by a questionnaire assessing their perceptions of AI tools and their AI literacy. A specifically designed rubric evaluated the quality of teachers' engineered prompts, while a rating scale measured their satisfaction with ChatGPT's responses. Results revealed a moderate positive correlation between prompt quality and the perceived effectiveness of AI-generated outputs. Teachers who crafted clearer, more specific, and strategically structured prompts were more likely to rate ChatGPT's responses as valuable for EFL instruction. Qualitative analysis of teacher reflections highlighted the comfort with general technology use but with the uncertainty and self-reported lack of AI-specific literacy. This gap manifested in difficulties optimizing prompts for desired outcomes and a reliance on more generalized prompts. The study underscores the need for targeted professional development initiatives to enhance EFL teachers' AI literacy, empowering them to unlock the transformative potential of generative AI technologies in language education.

Mots clés: ChatGPT ; Prompt Engineering ; EFL Teachers ; AI Literacy


The Significance of Youth Voices in Shaping and Implementing Artificial Intelligence for Learning and Education

زيان بوزيان لطيفة, 
2024-11-07

Résumé: There is tremendous potential for artificial intelligence to transform learning and education. But in order for the technology to truly flourish, it requires insight from its most important stakeholders, young learners. The importance of youth voices in AI for education posits that the youth should not merely be on the receiving end of AI-informed educational experiences but proactive agents with important contributions. Educators who intersect with serving the needs of youth students, outstanding fluency in technological tools among their peers, and idea-generative specialists can help direct how AI offerings should be created to make more engaging ones that work efficiently while accommodating them as well. In this article, the investigation describes how workshops, surveys, and co-creation initiatives are necessary ways to promote youth participation. The article therefore advocates for youth-friendly interventions (workshops, surveys) and co-creation processes. They round out by suggesting that the representation of youth voices in the design and practice of AI for education will not only be impactful but also expected. The future lies in young minds, so ensure technological advancements are facilitators and not deterrents to development. The insights that are revealed here underscore the urgency of involving youth more substantively in AI development and set forth some of the challenges they face, as well as resources for empowering them to play a role in shaping the future with intelligence-enabled educational systems.

Mots clés: Artificial intelligence, contribution, education, learning, students, technology, youth


Repenser le cahier journal : Innovations pour une planification pédagogique numérique

براهم عبدالنور,  عتيق يحيى, 
2024-12-13

Résumé: Cet article propose une réflexion sur l'intégration des technologies numériques dans la planification pédagogique, en se concentrant sur la réinvention du cahier journal. À travers l'analyse des besoins des enseignants et des possibilités offertes par les outils numériques, une application mobile dédiée au cahier journal est envisagée. Cette application vise à offrir aux enseignants un outil complet pour documenter leurs activités pédagogiques, favorisant ainsi une gestion plus efficace de leurs cours et une interaction en temps réel avec leurs homologues et leurs supérieurs hiérarchiques.

Mots clés: Technologie numérique ; Cahier journal ; Planification pédagogique ; Enseignement ; Application mobile


Algerian Researchers' Attitudes Towards Employing Artificial Intelligence Applications in Scientific Research: A Survey Study on a Sample of Algerian Researchers

بلمير سارة,  دايرة عايدة, 
2024-11-05

الملخص: This research paper aims to elucidate the attitudes of Algerian researchers, including university professors holding graduate degrees and their doctoral students, towards the utilization of artificial intelligence applications in their academic pursuits and scientific research. The study concentrated on the principal motivations that prompt these researchers to utilize AI tools throughout their academic careers, in addition to the advantages and disadvantages that arise from this usage, and the most significant technical and ethical challenges encountered by this group when employing AI. The study employed a five-point Likert scale to ascertain attitudes through an electronic questionnaire, with the objective of addressing the study's questions and hypotheses. The sample consisted of 567 individuals. The results demonstrated that there is a favorable attitude towards utilizing AI in scientific research, with recognition of certain concerns that can be addressed through continuous training and appropriate academic guidance. This, in turn, has the potential to enhance the role of AI applications in improving the quality of scientific research and increasing innovation among Algerian researchers. تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على اتجاهات الباحثين الجزائريين من أساتذة جامعين حاملي لشهادتي الماجيستير والدكتوراه وطلبتها نحو توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي عند انجاز دراساتهم وبحوثهم العلمية، حيث ركزت الدراسة على أهم الدوافع التي تجعل من هؤلاء الباحثين يستخدمون أدوات الذكاء الاصطناعي خلال مسارهم العلمي وكذا المزايا والسلبيات الناتجة عن هذا الاستخدام، وأهم التحديات التقنية والأخلاقية التي تواجه هذه الفئة عند استخدامهم الذكاء الاصطناعي. وقد اعتمدت الدراسة على مقياس ليكرت الخماسي لتحديد الاتجاهات من خلال استبيان الكتروني لمعالجة تساؤلات وفرضيات الدراسة، على عينة متاحة مكونة من 567 مفردة، وقد أظهرت النتائج أن هناك اتجاهات إيجابية نحو استخدام الذكاء الاصطناعي في البحوث العلمية، مع الاعتراف بوجود بعض المخاوف التي يمكن معالجتها من خلال التدريب المستمر والتوجيه الأكاديمي المناسب، وهو الأمر الذي من شأنه أن يعزز دور تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تحسين جودة البحث العلمي وزيادة الابتكار بين الباحثين الجزائريين

الكلمات المفتاحية: Artificial Intelligence ; Attitudes ; Researchers ; Scientific Research


Integrating Artificial Intelligence Technology in Algerian Education: a Blessing in Disguise

هادف شهيدة, 
2024-11-27

Résumé: Over the past few years, artificial intelligence (AI) has been changing the way humans see the world. Every facet of our society is being impacted, from the widespread use of mobile devices to increasingly complicated work environments. Even if we might not notice it in action, it also enhances our general well-being.The goal of the Algerian AI taskforce is to develop an AI strategy for Algeria with the purpose of fostering an understanding of how new technologies can be used to enhance people's quality of life. This will ensure that Algeria remains at the forefront of technological innovation.This paper seeks to explore to which extent do Algerian universities and researchers deal with AI services and how they managed to invest in its benifits and avoid its drawbacks, so that, it would be possible to use AI wisely and responsibly in the future.In order to do so, a qualitative research has been conducted with seven post graduated researchers . The data were gathered through a semi structured interview and the analysis revealed that Algerian universities are not really ready to adapt AI policies either because of the lack of material or curriculum updating and teachers ‘ training fortunately researchers tend to use AI in their research paper and struggle to avoid plagiarism .

Mots clés: Artificial Intelligence ; benifits ; drawbacks ; education ; policy ; plagiarism


واقع استخدام التقنيات التكنولوجية في تعليم الأشخاص المصابين باضطراب طيف التوحد بالوسط العيادي في الجزائر من وجهة نظر الممارسين الأرطفونيين والنفسانيين – دراسة ميدانية-

محمد قرياتي عبد الله,  بوسبتة يمينة, 
2024-11-12

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف حالة الممارسة العيادية في الجزائر حول استخدام التقنيات التكنولوجية في تعليم الأشخاص المصابين باضطراب طيف التوحد، وذلك في ظل الانتشار المتزايد في استخدامها لتعليم هذه الفئة حول العالم، استخدمت الدراسة المقابلة العلمية الإلكترونية لجمع البيانات، وشارك في الدراسة 28 ممارسا عياديا من أرطفونيين ونفسانيين من 10 ولايات جزائرية، وقد توصلت الدراسة إلى أن استخدام التقنيات التكنولوجية في تعليم الأشخاص المصابين باضطراب طيف التوحد قليل جدا، حيث لم تتعدى نسبة استخدام الممارسين العياديين للتقنيات التكنولوجية (حضوريا) بمقر عملهم في تعليم الأشخاص المصابين باضطراب طيف التوحد 18%، ولم تتعدى النسبة في استخدامهم للوسائل التكنولوجية لتعليم الأشخاص المصابين بطيف التوحد (عن بعد) 7%، كمت بينت النتائج أن أكثر البرامج العلاجية المستخدمة يدويا في تعليم فئة الاضطراب هو برنامج TEECCH، إذ بلغت نسبة استخدامه 64%. This study aims to explore the situation of clinical practice in Algeria on the use of technology in learning individuals with autism spectrum disorder, The study used the electronic scientific interview to collect data. 28 clinical practitioners from 10 Algerian provinces, including speech therapists and psychologists participated in the study, this study found that the use of technology in learning people with autism spectrum disorder is very limited, The percentage of clinicians utilizing technology at their workplace to teach individuals with ASD did not exceed 18%, and the rate of technology integration in learning individuals with ASD (online) stands at 7%, Additionally, the results indicated that the TEACCH program was the most commonly used manual-based therapeutic program for teaching individuals with ASD, with a usage rate of 64%.

الكلمات المفتاحية: اضطراب طيف التوحد ; التقنيات التكنولوجية ; الممارسة العيادية ; البرامج العلاجية ; Autism spectrum disorder ; technological tools ; clinical practice ; therapeutic programmes


Intelligence artificielle au service de l’enseignement architectural:Un Impératif pour l'Avenir

بن أباجي ليلى, 
2025-01-08

Résumé: L’avènement de l’IA marque un tournant majeur dans la manière de concevoir et de percevoir le monde qui nous entoure, ceci a eu des conséquences importantes dans de nombreux domaines dont l’enseignement de l’architecture qui en fait partie. Cette recherche vise à explorer l’émergence de l’IA par les outils numériques dans les travaux des étudiants d’architecture notamment dans le projet d'atelier. Elle se focalise sur les outils technologiques générés par cette technologie qui s’ingère dans l’enseignement architectural de façon accélérée. Pour ce faire une approche qualitative, observation in situ, une enquête par questionnaire et des entretiens informels ont été menés. Cette recherche montre le rôle de l’IA dans l’amélioration des rendus des projets, mais aussi dans divers travaux d’étudiants et son impact sur la pédagogie à identifier de nouvelles formes de pratique de l’architecture, inventer ou réinventer l’apprentissage de demain.

Mots clés: architecture, enseignement pédagogique, intelligence artificielle, outils numériques, projet d’atelier


Trends in English Language Use in Remote Work Environments: A Comparative Analysis of Pre- and Post-Pandemic Communication

M Mohammadi, 
2024-11-05

Résumé: The research looks into the trends of the use of the English language in the case of remote work by making a comparison between communication before and after the pandemic. It evaluates essential evolutions in uses of language, tone, and communications for remote workers through a careful review of the literature based on research articles, reports from the industry, and other credible sources. The findings gave evidence that the pandemic has accelerated the adoption of informal language, increased reliance on digital communication tools, and created emerging challenges for clear and effective communication. These changes call for more adaptation of their communication strategies by organizations to the ever-changing linguistic scene of remote work. These findings are important in enhancing productivity and engagement within the post-pandemic workplace.

Mots clés: Communication ; English Language ; Language Use ; Pandemic ; Pre-Post Analysis ; Remote Work ; Workplace Trends


DRIFTING FROM THE EARTH TOWARDS DEATH: A STUDY OF STEPHEN KEKEGHE’S RUMBLING SKY

Ejiodu Michael,  Okwechime Ehi, 
2024-11-22

Résumé: Ecological and sociological studies are generally intertwined, especially in literary survey. The neglect of the earth ultimately leads to death of society to which it supplies the ingredients of corruption which also impacts negatively on the polity. This is a major trajectory in the poetics of today and the concern of this study. Environmental literature, which gives ecological issues a prime of place, focuses on the elevation of awareness about environmental justice, the preservation of the earth and the espousal of nature in both literary discourse and physical realism. The need for this direction was generated to save the environment including humanity. This is the thrust of engagement in this paper, which takes Stephen Kekeghe’s Rumbling Sky as its primary text. The paper found that the environment has not and is not being treated fairly and justly, rather it has been grievously abused and misused. Intermingling with this injustice to the environment is the corrupt attitude and engagement of the people, especially those in power. The consequence of this is the death of the waters and the forests, the land and air and the inhabitants of these, especially within the Niger-Delta region. In the face of the discovery, the paper therefore concludes that there is a general drift from the earth which ought to breed life towards death due to humanity’s attitudes and actions.

Mots clés: Ecocide ; Ecocriticism ; Ecology ; Environment ; Nature


AI-DRIVEN HUMANOIDOID PERSONNEL ACQUISTION: Is A GAME CHANGER

Mohanasundaram Dhanalakshmi, 
2024-11-05

Résumé: The amalgamation of artificial intelligence (AI) in Personnel acquisition has reformed how concerns mesmerize, screen, and hire intrants. AI-driven tools and podiums can streamline the acquisition process, reduce preconceptions, and improve the overall intranet experience. In today's modest era, industries and institutions require excellent personnel to accomplish their ideas. This requirement is even more marked as the fourth industrial revolution (4.0) arrives. Organizations must find optimistic, budding, and energetic personnel to endure competitive in this digital ecosphere. An effective personnel acquisition stratagem is crucial for hiring appropriate personalities who can succeed in the digital landscape and embryonic business milieu. A stylish strategy is vital for any organization. It helps in recognizing and hiring expert personnel who can competently and excellently accomplish job objectives. This strategy is a foremost function of an organization and progressively relies on data analysis to make informed decisions. This paper aims to explore how AI influences strategies. It will also highlight the techniques used by companies in AI-driven recruitment processes. The study depends utterly on secondary statistics sources, including conceptual papers, peer-reviewed journal articles, books, and websites, to further explore the concept of AI as a game changer.

Mots clés: Artificial Intelligence (AI), personnel acquisition, humanoid, preconceptions, conscription


Investigating the Impact of Using TikTok on Listening Comprehension Acquisition for First-year Students at the College of Science and Arts in Unaizah

Alolayan Mohammad, 
2024-11-27

الملخص: Abstract This study explores the impact of TikTok on listening comprehension skills among first-year English language students at the College of Science and Arts in Unaizah. With the rise of social media as a learning tool, particularly during the COVID-19 pandemic, TikTok has emerged as a platform for informal language acquisition. The research employs a descriptive survey methodology, comparing two groups of students: one with high engagement (8-10 hours per week) in educational TikTok content and another with minimal or no engagement. The primary research questions investigate the essential listening comprehension skills that students should master and whether significant differences exist between the two groups in acquiring these skills, specifically in skimming, scanning, and critical listening. The findings provide practical insights for educators on integrating modern technology into language instruction. Ultimately, this investigation seeks to fill a gap in existing research regarding TikTok's influence on EFL listening comprehension, offering valuable implications for both theoretical understanding and practical application in language education. ملخص مع ظهور وسائل التواصل الاجتماعي كأداة للتعلم، لا سيما خلال جائحة كوفيد-19، برز تطبيق تيك توك كمنصة لاكتساب اللغة بشكل غير رسمي. تستكشف هذه الدراسة تأثيراستخدام تطبيق تيك توك على مهارات الفهم والاستيعاب السمعي لدى طلاب السنة الأولى في تخصص اللغة الإنجليزية في كلية العلوم والآداب في عنيزة، حيث يوظف البحث منهجية المسح الوصفي بمقارنة مجموعتين من الطلاب: مجموعة ذات مشاركة عالية (8-10 ساعات أسبوعيًا) في محتوى تيك توك التعليمي، وأخرى ذات مشاركة ضئيلة أو معدومة. وتبحث أسئلة البحث الأساسية في مهارات فهم الاستماع الأساسية التي يجب على الطلاب إتقانها وما إذا كانت هناك اختلافات كبيرة بين المجموعتين في اكتساب هذه المهارات، وتحديدًا في القشط والمسح الضوئي والاستماع النقدي. وتقدم النتائج رؤى عملية للمعلمين حول دمج التكنولوجيا الحديثة في تعليم اللغة. وفي نهاية المطاف، يسعى هذا التحقيق إلى سد فجوة في البحوث الحالية فيما يتعلق بتأثير تيك توك على فهم الاستماع في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية (EFL)، مما يوفر آثارًا قيّمة للفهم النظري والتطبيق العملي في تعليم اللغة.

الكلمات المفتاحية: listening comprehension ; TEFL ; TikTok ; video sharing platforms


Ancient Wisdom on Combating Money Laundering & Terrorism Financing: A Solution from a 1400-Year-Old BOOK

Khan Qadeem, 
2024-11-05

Résumé: The article serves as a wake-up call to Muslims living in the Western world, emphasizing that Islam and the Quran are foundations of peace, not instruments of terrorism. Terrorism is more than just a word; it’s a threat that tears apart communities and lives. In the context of Islam, the teachings are clear: violence and chaos are not just frowned upon—they are strongly condemned. The Quran emphasizes peace and the holiness of human life, making it vital to fight against any form of terrorism. Saying no to terrorism is about standing up for humanity. When we refuse to support or accept violent actions, we protect our communities and our values. Terrorism breeds fear, which in turn spreads division among people. Islamic principles highlight unity and understanding key elements in preventing such divisive acts. Islam strictly prohibits any form of dishonesty, including money laundering.Every penny earned through unlawful means not only brings harm to society but also dishonors one’s faith. This is why understanding the principles of earning and spending is essential for every Muslim. Terrorism doesn’t happen in a vacuum. It’s often fueled by money, and that’s where terrorism financing comes into play. Money laundering is the process of making illegally obtained money seem legitimate. This is a dangerous cycle, as it allows those with malicious intents to operate under the radar. By understanding how these two concepts connect, we can better combat them. Communities hold the power to reject violent ideologies. When people come together, they create a shield against extremist thoughts. Engaging with one another on the importance of peace can foster understanding and cooperation. It’s like a strong, supportive family—each member looks out for the other. Young minds are impressionable and can be persuaded easily. Providing our youth with proper education about the dangers of terrorism and financial misconduct can steer them towards positive choices. Knowledge empowers them to recognize and reject harmful ideologies. It’s our responsibility to nurture that awareness. Saying no to terrorism and money laundering is not just a personal choice; it’s a collective responsibility. By adhering to Islamic teachings, we can build a safer, more peaceful world. It starts with each of us rejecting violence and dishonesty in our daily lives. Together, we can create a future where peace prevails—a future where love and understanding victory over hate.

Mots clés: Quran, money laundering, terrorism financing and global peace.


بعض اضطرابات النوم بوصفها منبئات بإدمان الأنترنيت لدى تلاميذ الطور المتوسط

حمري صارة, 
2024-12-25

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بين إدمان الأنترنيت وبعض اضطرابات النوم لدى تلاميذ الطور المتوسط، وتحديد ما إذا كان هناك فروقا دالة إحصائيا في إدمان الأنترنيت تعزى لمتغير الجنس. تكونت عينة الدراسة من(384) تلميذ وتلميذة طبق عليهم مقياس إدمان الأنترنيت ومقياس اضطرابات النوم. بعد المعالجة الإحصائية للبيانات بواسطة برنامج الرزم الإحصائية في العلوم الاجتمــاعية (الإصدار،20)، أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق دالة إحصائيا في إدمان الأنترنيت تعزى لمتغير الجنس. كما تبين وجود فروق دالة إحصائيا في اضطرابات النوم تعزى لمستويات الإدمان على الأنترنيت. كما أشارت النتائج إلى إسهام اضطرابات النوم بصورة دالة إحصائيا في التنبؤ بإدمان الأنترنيت. The present study aimed to find out the relationship between internet addiction and sleep disorders among middle school students and identify whether there were statistically significant difference in the level of internet addiction due to gender variable. The study sample consisted of (384) male and female students, a measure of internet addiction (IA) and sleep disorders(SD) are conducted. After analyzing the data using the statistical packages for social sciences program (SPSS) version 20, the results revealed that there were no statistically significant differences in internet addiction due to gender.We have found a statistically significant in sleep desorders due to level of internet addiction. The result indicat the contribution of sleep disorders in a function in predictable ways to internet addiction

الكلمات المفتاحية: إدمان الأنترنيت ; اضطرابات النوم ; التلميذ ; الطور المتوسط ; Middle school ; Internet addiction ; Sleep disorders ; Student


L'interaction orale en présentiel et à distance, étude de cas : les étudiants de 1 ère année licence de français.

اوشيش- ايت يلا وردية,  ابن زكري -ولد علي ليلى, 
2024-12-25

Résumé: L’adoption des TICE dans l’enseignement supérieur en Algérie a conduit à une réflexion sur leur utilisation. Une étude comparative a été menée en 2020 pour évaluer l'apprentissage en présentiel et à distance des étudiants de première année licence de français à l’université de Saida. Contre toute attente, les séances en présentiel ont montré une participation limitée des étudiants, alors que les séances à distance ont permis une plus grande participation grâce à la flexibilité offerte. Lors des débats, les étudiants avaient tendance à faire des interventions plus longues lorsqu'ils participaient à distance par rapport à celles effectuées en présentiel. Toutefois, les débats en présentiel étaient caractérisés par un plus grand nombre d'interruptions, ce qui restreignait la parole des étudiants. Dans les deux cas, la motivation des étudiants était présente, toutefois, elle était plus élevée dans les cours à distance en raison de la fréquence des tours de parole des étudiants. En résumé, l'apprentissage à distance favorise et encourage une interaction verbale entre les étudiants plus fréquente et plus stimulante. Notre étude porte sur l’interaction verbales des étudiants de première année licence de français à l’université de Saida, Algérie, dans l'enseignement hybride, une approche combinant enseignement à distance et présentiel. Elle compare le niveau de participation des étudiants, la durée des interventions lors des débats, le nombre d'interruptions et la motivation des étudiants dans les deux contextes

Mots clés: : enseignement de l’expression orale ; , FLE, enseignement hybride ; enseignement traditionnel


Literary Texts as a Source of Personality Formation: A Case Study of To Kill a Mockingbird by Harper Lee

نادية حميمد, 
2024-12-18

Résumé: The main aim of this study case is to investigate the role of literary texts, especially To Kill a Mockingbird by Harper Lee, as a source of character construction. In such a perspective, literature is regarded not only as a diversion but also as a prevailing mode for forming individual standards, ethical growth, and communal mindfulness. The analysis tackles this portent via the standpoint of a particular fictional work, examining the way its topics, characters, and story structure affect the reader’s worldview and participate in the founding of personality. The answers propose that literary texts work like an active interplanetary joint interface between writers and readers, with equal sides profiting from the interchange. Via literary artefacts, these works function as a spur for the cohort of particular epitomes, right thinking, and a more profound grasp of humanoid existence. Literature furthers an atmosphere of contemplation and communicative development by addressing worldwide subjects such as righteousness, sympathy, and principles. By way of this course, literary works aid personalities involved with wider social matters and improve their sense of individuality. As expressions of communal thinking and contemplations of the socio-cultural milieu, literature eases principled review and personality progress. Accordingly, literature turns out to be more than just a manner of artistic manifestation; it grows into a crucial scope for personal and communal development.

Mots clés: Ethical review, Cultural Thought, Literary Texts, Moral growth, Personality Construction, Social mindfulness


Analyse pragmatique des discours haineux dans le réseau social Facebook

بوكري سهيلة,  عرجاني سناء, 
2024-12-18

Résumé: Les discours haineux visent à attaquer, dégrader ou discriminer un individu ou un groupe en raison de leur appartenance à une catégorie sociale ou identitaire spécifique. Ce phénomène est récurrent sur les réseaux sociaux, y compris sur Facebook, Les commentaires haineux, les publications offensantes et les messages de stigmatisation sont courants sur la plateforme, malgré les politiques strictes de Facebook visant à limiter leur propagation. Cet article s'inscrit dans le domaine de la pragmatique qui prend en compte tous les phénomènes liés au langage dans leur contexte d'utilisation, nous nous intéressons à étudier le discours haineux sur le réseau social Facebook. Nous avons effectué des observations primaires sur cette plateforme (réseau que nous adoptons comme terrain d’investigation) elles nous ont permis de constater la présence de différentes manières de discours haineux dans les publications et les commentaires. L'analyse de notre corpus comporte des captures d'écran, des publications et des commentaires relatifs à différents événements. Il est question d’aborder les différentes étapes de l'analyse du corpus et de proposer une interprétation des résultats obtenus.

Mots clés: Discours/haine/discrimination/pragmatique/Facebook


L’intégration de nouvelles technologies dans l’apprentissage des langues étrangères à l’école primaire : l’audiovisuel comme exemple

الحامي بثينة, 
2024-12-13

Résumé: A l’époque, les technologies éducatives en usage étaient celles de l’audiovisuel pour la dispensation de cours en classe. La méconnaissance des processus d’apprentissage nouvellement en interface avec l’audiovisuel n’a pas remis en question la pertinence de ces technologies dans la classe d’une langue étrangère. Afin d'évaluer l'influence de l'utilisation des nouvelles technologies sur les performances des élèves, nous avons abordé le sujet de l'apprentissage de la langue française dans les différentes méthodologies, et les différents supports artistiques numériques qui peuvent développer la compétence communicative et enfin celui de l’importance et le rôle des supports audiovisuels dans les classes d’une langue étrangère. Ce travail a pour pouvoir donner un soubassement théorique à notre recherche, nous nous sommes référés à deux domaines qui ont une relation avec ce support audiovisuel, à savoir la sémiologie et la pédagogie. Et en plus, nous abordons l'apprentissage de la langue française avec les nouvelles technologies. Notre recherche se focalise sur un côté théorique, dans un but de confirmer ou d'infirmer notre hypothèse de départ. Quels sont les avantages de l'utilisation des supports numériques audiovisuels dans une classe de français langue étrangère ? Comment pouvons-nous augmenter le niveau des élèves en utilisant l'audiovisuel ?

Mots clés: nouvelle technologie ; audiovisuel ; médiation artistique ; support pédagogique numérique


La construction sémantique de la covid-19 en technodiscours : Cas des pure players d’information algériens

عماري جيهان,  عماري نسيمة, 
2024-12-21

Résumé: Cette contribution se veut une analyse de la construction du sens de la dramatisation en technodiscours produit par les pure players d’information. En effet, l’objectif de s’interroger sur la particularité sémantique de la dramatisation élaborée dans une écologie numérique du discours s’explique par la volonté d’étudier les pratiques technodiscursives adoptées par la presse en ligne pour produire le sens dramatique. Notre recherche s’illustre par un corpus constitué des technodiscours tirés de deux presses en ligne algériennes : TSA et Algérie 360°, rassemblés pendant la propagation de la troisième vague de la covid-19 en 2021. Pour le traiter, nous nous sommes appuyées sur l'approche sémantique discursive et la terminologie proposée par l'analyse du discours numérique. Les résultats montrent que les technomots se chargent d’un effet sémantique dramatique introduit par les différentes combinaisons de lexèmes et de délinéarisations ayant le sens de crise, de gravité et d’intensification.

Mots clés: construction sémantique ; covid-19 ; dramatisation ; pure player d’information ; technomot


Unveiling Emotional Landscape: A Sentiment Expedition into Instagram Play Store and App Store Reviews using TextBlob

Sharkar Md. Emon, 
2024-11-07

Résumé: Instagram is one of the most popular social media platforms that is now ruling over the netizens. This application has been downloaded from the Google Play Store for Android users and the App Store for iOS users. Every day thousands of reviews are posted on these two platforms by the users of Instagram. They review the application after using it and post it on the review section of the application page. On the other hand, TextBlob is one of the very new machine-learning Python libraries that is used to perform Natural Language Processing (NLP) tasks. Tokenization, POS-Tagging, word inflection, Noun phrase extraction, lemmatization, N-grams, and sentiment analysis are the most common examples of the NLP tasks that are implemented by using TextBlob. In this paper, we discussed about the execution of TextBlob in analyzing sentiment of the user of Instagram application from their reviews on Play Store and App Store. Moreover, a time phase model was executed which helped to predict the future of the application based on the user reviews. The sentiment analysis of the future has been done by it. The whole experiment goes through data preprocessing, finding out the sentiment of the users, implementing the time phase model, and predicting the future sentiment. It is a matter of fact that 93.27% accuracy was found when the predicted data was compared with the real data which is taken directly from the same sources.

Mots clés: TextBlob ; Sentiment Analysis ; Instagram ; Google Play Store ; Emotional Landscape ; Blob Sentiment Polarity


Appropriation auctoriale de la fable en contexte socio-numérique

نوال بودشيش, 
2025-01-01

Résumé: Il est admis que la production écrite est une situation complexe. Dans l’objectif de favoriser la créativité des néo-bacheliers face à un support littéraire, nous avons inscrit cette activité langagière dans un contexte sociocognitif associé au numérique. Le but étant de mettre en place un contexte d’écriture créative en situation groupale pour imaginer une autre fin à la fable « La cigale et la fourmi » à l’ère de la technologie. La valeur ajoutée de ce contexte consolide les travaux portant sur l’importance du contexte dans le développement de l’écriture créative des étudiants. Les textes produits ouvrent des perspectives variées portant sur l’agir enseignant et les représentations de la morale à l’aune de ses représentations socioculturelles.

Mots clés: atelier d'écriture ; écriture créative ; fable ; morale ; numérique ; socioconstructivisme


Literature and the Electronic Media of India: An Overview of the Significance of Radio and Television

Sinha Subir, 
2024-11-12

Résumé: In India, electronic media plays a significant role in the broadcast and presentation of literary works. The article analysis several literary works that were broadcasted through various forms of Indian electronic media as a case study and focuses on various significant aspects. The article highlights the ability of electronic media specially radio and television to disseminate the literary works among mass million and gain popularity within a short span of time. The article also highlights how literary works use electronic media to reflect the society and to reach the global audience. Along with this the article focuses on the pattern of radio and television broadcasting. Radio broadcast in an acoustic way where as television broadcast in an audio visual mode which easily attract the audience and penetrate deep into the heart of the audiences.

Mots clés: Attractiveness ; Electronic Media ; Literature ; Radio ; Social Reflection ; Television


Identifying the Cognitive Complexity of Teacher-Made Examination Questions through the Lens of Bloom’s Taxonomy

قويسم خديجة,  بولكحال خالد, 
2024-12-25

Résumé: Bloom's Taxonomy is widely acclaimed as a framework for ordering learning objectives and promoting the students’ higher-order thinking skills. The current study aims to investigate the categories of the examination questioning patterns formulated by teachers of Master in Foreign Language Didactics at the department of English at Constantine 1, Mentouri Brothers University. Particularly, the study seeks to find out the extent to which the teachers emphasize lower-order thinking levels in comparison to higher-order thinking levels in their assessments. Based on general perspectives and observations, it was hypothesized that the teachers predominantly design examination questions that fall within the lower-order thinking levels of Bloom's Taxonomy, prioritizing rote memorization over critical thinking. To check this research hypothesis, a document analysis of 10 selected examination sheets was used. The study findings revealed a significant inclination towards lower-order thinking levels and a lack of emphasis on higher-order thinking skills, particularly in the aspect of creating questions. Accordingly, integrating higher-order thinking skills and aligning assessments with learning objectives to cultivate critical thinking and deeper understanding among students are essentially required.

Mots clés: Assessment and cognition ; Blooms’ taxonomy ; document analysis ; higher order thinking levels ; lower order thinking levels ; teachers’ examination questions


Sociocultural and Identity Dynamics Reflected in the Choice of Names in School Texbooks

نوادري سامية الهام, 
2025-01-04

Résumé: This research delves into the impact and significance of proper names in textbooks, with a particular focus on their ability to influence the cultural and social identity of students. By examining the selection and use of first names within these educational materials, the goal is to uncover how they reflect sociocultural interactions and contribute to education on diversity as well as the socialization of students. Situated in an educational context where issues of diversity and inclusion are becoming increasingly central, this study highlights the need to adopt teaching strategies that embrace and valorize the diversity of identities and cultural heritages. Keywords: anthroponyms,diversity, textbooks, cultural identity, social identity

Mots clés: anthroponyms, ; diversity, ; textbooks, ; cultural identity, ; social identity


Cultivating Cultural Competence: Exploring Kramsch's Framework in Language Education

مخلوف عبدالقادر,  بودية أمحمد,  أندرسن ارينا, 
2024-12-26

Résumé: This article explores the intricate relationship between culture and language learning, focusing on Kramsch's framework and its implications for cultural learning and behavior. The primary aim is to understand the significance of culture in language education and explore effective strategies for integrating cultural components into language teaching. By synthesizing insights from Kramsch (1989) and other scholars, the study adopts a comprehensive approach to examine this relationship. The methodology involves reviewing existing literature, scholarly perspectives, and empirical studies. Practical strategies for unlocking language learners' cultural competence, such as collaboration-oriented reflection activities and experiential learning workshops, are discussed. The findings underscore the indispensable role of culture in language education and the necessity of integrating cultural dimensions into language teaching to enhance learners' cultural competence. This study holds significant implications for language educators, offering actionable recommendations for enhancing students' cultural competency and language acquisition. Overall, the study advocates for the incorporation of cultural components into language education to prepare learners for successful communication in an increasingly diverse and interconnected world, shaping them into effective communicators and global citizens.

Mots clés: Culture ; Cultural Competence ; language learning ; Kramsch's Framework ; language education


Améliorer la compétence scripturale : défi réaliste ou œuvre de Sisyphe ?

لعبان محمد البشير,  كرور دنيا, 
2024-12-28

Résumé: Cet article tend à apporter des éléments de réponses ayant trait au faible niveau des apprenants à l’écrit. Il s’agit d’explorer l'usage du code de correction dans l'évaluation des productions écrites des apprenants évoluant dans l’enseignement moyen, en analysant son efficacité dans l’amélioration de leurs compétences rédactionnelles et dans le développement de leur autonomie. Par le truchement d’une enquête auprès des enseignants et une analyse des copies corrigées, l’étude se penche sur la praxis de cet outil en pédagogie. En dépit d’une efficacité théorique reconnue, les résultats montrent que des défis subsistent quant à son application cohérente et systématique. Cette contribution met l’accent sur l'importance d’une intégration réfléchie du code et du développement professionnel des enseignants pour en maximiser l’efficience. Elle propose un accompagnement pédagogique pour garantir un usage optimal de cet outil, visant à faire de l’apprenant un scripteur autonome et compétent.

Mots clés: Autocorrection ; code de correction ; compétence rédactionnelle ; évaluation formative ; feedback correctif écrit ; savoir enseigner


Idiomatic Expressions in Translation: The Case of J. D. Salinger’s The Catcher in the Rye

Alaghbary Gibreel Sadeq,  Shamsan Baleid Taha,  Alwan Wafa Ali, 
2024-12-13

Résumé: Idioms are structurally fixed expressions whose semantic content is both opaque and culture-bound. The culture-specific meanings of idiomatic expressions pose a complex challenge for translators. In translating idioms, one needs to be familiar not only with the literal meaning of the words making up the idiomatic expression, but also needs to to work out its denotative meaning, understand its cultural background, and navigate its emotional weight and social implications. Adopting Nida's theory of equivalence (1964), this paper explores translation equivalence in an Arabic translation of Salinger’s novel The Catcher in the Rye. In particular, we examine the local procedures applied to translate idiomatic expressions to investigate whether or not the translator maintains the core meaning and conveys the cultural and emotional overtones of the translated expressions. The selected idiomatic expressions have been identified based on Fernando’s theory (1996) and classified in accordance with Nida and Taber’s procedures (1969) under Nida’s theory of equivalence (1964). Analysis reveals preference for functional equivalence over formal equivalence in translating the idioms, which has enabled the translator to maintain idiomaticity in the target text and reproduce the cultural connotations and pragmatic force of the source text idioms.

Mots clés: culture ; formal equivalence ; functional equivalence ; idioms ; Salinger ; translation


Le héros sadien: cruel comme un vampire?

مريم بن خليفة, 
2024-12-25

Résumé: Poser le mal sous sa forme la plus aiguë est ce qui constitue désormais une bonne littérature. Ainsi, la subversion devient un leitmotiv de la littérature moderne. Ce pouvoir transgressif de la littérature a été initié par le marquis de Sade. Cruauté, animosité, bestialité, crime constituent tous des clichés accolés au nom de Sade. D’ailleurs, le corpus sadien trouve son prolongement au XIX ème siècle dans le sens où de nombreux littérateurs continuent l’entreprise philosophique du marquis. La naissance de la littérature vampirique appuie ces propos. Cet article se propose d’analyser le rapprochement entre le héros sadien et le vampire. Quelles en sont les principaux points de divergence et de convergence ?

Mots clés: sadisme ; sang ; cruauté ; passion ; libertinage ; vampire


Réflexions autour de la solitude (pathologique) dans deux textes d’Eugène Ionesco : Ce formidable bordel ! et Le Solitaire

Lazea Alexandru N., 
2024-12-27

Résumé: Eugène Ionesco est un auteur apprécié pour son théâtre, qui lui a permis d’occuper une place de choix dans la galerie des grands dramaturges de la littérature universelle. Les thématiques autour desquelles il construit ses pièces sont le tragique de l’existence, la difficulté de communiquer, l’écoulement du temps, le monde envahi par les objets et la solitude. Ce formidable bordel ! et Le Solitaire ne figurent pas parmi les œuvres de premier plan de l’auteur. Le Solitaire (1973), son seul roman, est fondé sur la même trame que Ce formidable bordel ! (1973), pièce de théâtre écrite et publiée après le roman. Même s’ils proposent le même sujet, ces deux textes se distinguent par quelques éléments, telles l’échelle d’argent ou l’illusion du jardin édénique. Conçu comme une étude thématique où nous adoptons une démarche appliquée, notre article est divisé en trois parties : une introduction théorique sur le thème de la solitude chez trois philosophes importants (Montaigne, Nietzsche et Cioran), le thème de la solitude chez Eugène Ionesco et l’analyse des textes.

Mots clés: crise Ionesco personnage solitude père