FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ

FORUM DE L' ENSEIGNANT

Description

Journal Description The Teacher's Forum is a semi-annual journal published by the Ecole Normale Supérieure - Asia Jabbar - Constantine (Algeria), founded in 2005 and published annually until the year 2015. It deals with serious, innovative and original scientific studies that comply to the terms and methodology of scientific research. It is characterized by thoroughness, accuracy, and clear scientific methodology. The journal publishes new, original research that tackles contemporary issues in Arabic, French and English, in the fields of literature and languages, humanities and social sciences, education, and didactics of humanities and social sciences. The journal does not accept research that has already been published in other journals or in scientific forums or parts of theses and dissertations The journal is supervised by an editorial board of qualified professors and experts in different disciplines from national and foreign universities and research centres. This body of experts applies rigorous scientific criteria to protect copyright and select original research work with its themes and approaches. Every research article submitted to the Journal will be subject to expertise by two experts in the subject matter for evaluation. When necessary, a third expert may be consulted to determine the outcome of the expertise. The experts’ comments will be sent to the authors for the purpose of making the required modifications to the text before publication. The article, which is accepted, is published only after it has been read and revised by specialists in language and translation. Each article must have a written summary in three (03) languages; Arabic and English are mandatory.

Annonce

دعوة الباحثين للنشر في المجلد 21 من مجلة منتدى الأستاذ

إعلان

تُعلم إدارة تحرير مجلة منتدى الأستاذ المتخصّصة في مجالات التّعليميّة واللّغات والعلوم الإنسانيّة الباحثين الرّاغبين في نشر مقالاتهم في المجلد 21 أنّه تمّ تحديد فترة استقبال المقالات ابتداء من: 01 مارس 2025 إلى غاية 01 أفريل 2025 بالنّسبة للباحثين من داخل الجزائر، في حين يكون الاستقبال مفتوحا على مدار السّنة بالنسبة للباحثين من خارج الوطن.

ملحوظات:

  • ضرورة احترام قالب المجلة، والتّقيّد بالتّعليمات الواردة فيه.
  • تدقيق المقال لغويا، وتصحيحه، ومراعاة استخدام علامات الوقف والتّرقيم.
  • التقيد الصارم بالأمانة العلمية، والتوثيق الجيد للمصادر والمراجع.
  • ترفض المجلة المقالات الّتي لا تتقيّد بقواعد النّشر.

25-02-2025


20

Volumes

29

Numéros

537

Articles


سيمياء الأنساق الثقافية في حديث "أم زرع" بين غريب اللفظ وأشكلة النسق Translation: "Semiotics of Cultural Patterns in the Discourse of 'Am Zera' Between Lexical Strangeness and Pattern Variability"

بوالقندول فوزية, 
2024-11-24

الملخص: ترتكز هذه الدراسة على استكشاف الأنساق الثقافية المضمرة في نص حديث ام زرع من خلال الوقوف عند المحمولات الدلالية المتوارية خلف الألفاظ الغريبة التي شكلت قاموس هذا الحديث ، و ذلك بإخضاع بنيته للمساءلة الأنساقية التي ستعري حتما مضمراته النسقية و مخبوءاتين الثقافية معتمدين في ذلك على المقاربة السيميائية و مستقرئين لطرائق اشتغال النسق داخل غريب اللفظ الذي كان علامة لغوية مائزة في هذا الحديث الشيق. ABSTRACT: This study is based on exploring the cultural patterns implicit in the text of Hadith Umm Zar’ by examining the semantic predicates hidden behind the ambiguous words that formed the dictionary of this hadith by subjecting its structure to systematic questioning, that will inevitably expose its stylistic implications and cultural hidden things. Relying on the semiotic approach, we extrapolate the methods of operation of the system within the atypical pronunciation, which was a distinctive linguistic sign in this interesting hadith

الكلمات المفتاحية: نسق ; ثقافة ; غريب ; حديث ; سيمياء ; culture ; context ; ambiguous ; Hadith ; semiotic