مجلة ميلاف للبحوث والدراسات

Milev Journal of Research And Studies

Description

Milev journal of research & studies (MJRS) is a double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access international journal published by Abdelhafidh Boussouf University – Mila, Algeria. The journal publishes research papers in three languages (Arabic, English and French) in all fields of social sciences and humanities such as economics, law, Psychology Education, Sociology, History, Philosophy, arts, foreign languages and so on. The main objective of MJRS is to facilitate scholarly work on recent theoretical and practical aspects in the field of social sciences and humanities. The journal is published in both print and online versions. The online version is free to access and download. Milev journal of research & studies welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.).


10

Volumes

19

Numéros

411

Articles


التماهي بين الروحي والفني في تجلي الحقيقة

توامة عاشور, 
2024-12-04

الملخص: تشكل علاقة التصوف بالفنّ علاقة بنوية، بحيث يقومان على الحدس والمخيال والذوق، والتماهي بين الذات والموضوع، فضلا عن التجربة الفردانية لكليهما، والتي هي راسخة الوجود في عالم الوجدان والروح معا، فمن خلالهما يتمّ التحرر من المدركات الحسية والمادية، فتسمو الروح وتثار ملكات التطهر والصفاء والنقاء لتستشعر الفنّ والجمال في الحياة. فالتجربة الفردانية للفنون في الحقيقة هي تجربة تخترق الزمن باتجاه المطلق لاسيما عند الفنانين، ولذلك تجد أثناء تأمل لوحاتهم الفنية في نطاقها السوسيو سميولوجي ما يغنيك عن فك رموزها وقراءة أبعادها الفنّية التي تتواشج مع النزعة الصوفية التي تعكس أعماق الروح الإنسانية، أو الفن الخالص والهادف. ولعل السؤال في التقصي عن التجربتين الروحية والفنية عند المتصوفة هو البحث عن التجربة الفردانية بصورة خاصة حيث تبرز إشكاليتين من خلال: تحديد الروحي، من جهة والفني من جهة ثانية، وإن كانا يتغيان ما هو أبعد من التصوف أو الفنون، إذ أنهما مظهران من مظاهر اختراق الزمن وتقصي المطلق في تجلي الحقيقة.

الكلمات المفتاحية: التماهي-الروح -التصوف- الفن- الحقيقة


المتعاليات النصية (دراسة تأصيلية في التراث النقدي العربي)

يعقوب محمد, 
2024-06-23

الملخص: تهدف هذه الدراسة للتعرف على المتعاليات النصية، ومدى إمكانية تجليات مضامينها في النقد الأدبي العربي القديم بمصطلحاته المعروفة الأصيلة وما استوحاه الناقد الفرنسي "جيرار جنيت" المتعاليات النصية" من مصطلح التناص لــــ "جوليا كريستيفا"، كنتجة لتأملاته النقدية وتفسيراته التي خلصت إلى أنّ هناك تفاعلا بين النصوص من عدة أوجه يحملها على حمل جينات بعضها البعض، وما التناص إلا رافد من روافد أخرى تُسهِم في إنتاج النص الأدبي، وحددها في مقامات خمس وهي: " التناص، النص الموازي، النصية الواصفة، التعالق النصي، والنصية الجامعة؛ وهذا البحث مقاربة تحليلية تقترب من الإجابة عن الإشكالية الجوهرية للمقال؛ فماذا تعني المتعاليات النصية؟ هل هو أسلوب نقدي خاص يستجلي مغذيات النص القبلية والبعدية؟ وهل يوجد ما يقابل هذه الرؤية في تراثنا النقدي؟ هذا ما نحاول الكشف عنه بالاستناد إلى المنهج التحليلي الوصفي. This study aims to identify textual transcendences, and the extent to which their contents can be manifested in ancient Arabic literary criticism with its well-known, authentic terminology, and what the French critic Gerard Ginette inspired “textual transcendences” from the term intertextuality by Julia Kristeva, as a result of his critical reflections and interpretations that concluded that there is an interaction. There are many aspects between texts that carry each other’s genes, and intertextuality is only a tributary of other tributaries that contribute to the production of the literary text, and he defined it in five positions, which are: “intertextuality, parallel text, descriptive textuality, textual interconnection, and comprehensive textuality.” This research is an analytical approach that comes close to answering the fundamental problem of the article. What do textual transcendent mean? Is it a special critical method that reveals the text's prior and a posteriori elements? Is there anything corresponding to this vision in our critical heritage? This is what we are trying to uncover based on the descriptive analytical approach.

الكلمات المفتاحية: المتعاليات النصية؛ التناص؛ الميتاناص؛ الاقتباس؛ التضمين؛ السرقات الأدبية؛ العقد؛ الحل؛ التوليد. ; Textual transcendentalism, intertextuality, metastatic, quotation, implication, plagiarism, literary


إبراز التّجلي الصّوفي من خلال التّجربة الشّعرية في ديوان "مواسم الشّرق" لمحمّد بنّيس Highlighting Sufi mysticism through the poetic experience in Mohamed Bennis's "Seasons of the East".

عوادي غنية,  مغربي محمد رضا, 
2024-06-26

الملخص: يتجلى جمال فهم الذات في ديوان "مواسم الشرق" لمحمد بنيس من خلال تفاعله الإبداعي مع العوالم الشعرية الصوفية، حيث يعبر الشاعر عن رؤيته الفلسفية والروحية بأسلوب مبتكر، يظهر هذا التفاعل من خلال قدرته على تشفير المفاهيم اللّغوية وإعادة تعريفها بأسلوب متجدد، مما يجعل الديوان مفتوحًا على التلقي والتأويل، فالديوان جزء من رحلة فكرية وثقافية تستكشف تراث الشعر العربي برؤية حداثية، يبرز فيه الشعر الصوفي كعنصر أساسي يسهم في بناء وتشكيل الوعي الثقافي والفني، وهو ما يعكس تحولات وتطورات الفكر الشعري والثقافي في المجتمع العربي المعاصر. The beauty of self-understanding is manifested in the collection "Seasons of the East" by Mohamed Beniss through his creative interaction with Sufi poetic worlds. The poet expresses his philosophical and spiritual vision in an innovative style. This interaction is evident through the poet's ability to encode linguistic concepts and redefine them in a renewed manner, making the collection open to reception and interpretation. The collection is part of an intellectual and cultural journey that explores the heritage of Arabic poetry with a modern perspective, highlighting Sufi poetry as a fundamental element contributing to the construction and shaping of cultural and artistic consciousness. This reflects the transformations and developments in poetic and cultural thought in contemporary Arab society

الكلمات المفتاحية: التجربة الشعرية ; الرؤيا ; اللغة الصوفية ; المحو ; الذات ; التجاوز ; poetic experience ; vision ; Sufi language ; reinterpretation ; self ; transcendence


Du silence au monde dans A l'évidence, vous me répondrez pas...

Labed Fatima Zohra, 
2024-10-27

Résumé: Résumé : En 2002, aux Éditions L’Harmattan, Sylvie Camet publie À l’évidence, vous ne répondez pas… .Tour à tour professeure de littérature comparée à l'Université de Lorraine, chercheure et écrivaine, elle choisit d’inscrire son premier roman dans le genre épistolaire. À ce titre et par ce qu’il contient des lettres et qu’il est fondé sur le silence et l’absence de réponse du destinataire, nous proposons de mettre en question le fonctionnement du silence, son rôle dans le tissage communicationnel et narratif du roman. Dans ce contexte, nous postulons que le silence est un phénomène constitutif du sens, provocateur de la parole et qu'il traduit la volonté de l'auteure de franchir les frontières, d'excéder les limites du roman et d’aller au-delà du rapport destinateur/destinataire. Abstract : In 2002, at Éditions L'Harmattan, Sylvie Camet published Obviously, you do not respond…. In turn professor of comparative literature at the University of Lorraine, researcher and writer, she chose to include her first novel in the epistolary genre. As such and because it contains letters and is based on the silence and the absence of response from the recipient, we propose to question the functioning of silence, its role in the communicative and narrative weaving of the novel. In this context, we postulate that silence is a phenomenon constituting meaning, provocative of speech and that it reflects the author's desire to cross borders, to exceed the limits of the novel and to go beyond of the sender/recipient relationship.

Mots clés: Mots-clés : Monodie ; silence ; parole ; dichotomie "je/vous" ; "articulation je/nous". ; Monodie ; silence ; parole ; dichotomie "je/vous" ; "articulation je/nous". ; Monodie ; Silence ; parole ; articulation je/nous". ; dichotomie "je/vous"


Les expressions figées dans les commentaires électroniques algériens: cas du journal satirique « El-Manchar »

بن النوي عبد الجليل, 
2024-12-04

Résumé: Les expressions phraséologiques ont pris une place privilégiée dans le paysage médiatique algérien et dans les sites d’information en ligne. Il suffit d’évoquer les rubriques du journal Le soir d’Algérie, à l’instar de « Dégoutage » d’Arris Touffan et «Pousse avec eux » de Hakim Laâlam, pour se rendre compte de l’omniprésence des expressions figées dans les écrits journalistiques. Cette contribution s’inscrit dans le sillage des travaux qui se préoccupent des phénomènes phraséologiques dans la presse électronique algérienne d’expression française, dans laquelle nous portons un intérêt particulier à l’usage des expressions figées en contexte médiatique et plus précisément dans les commentaires électroniques du journal satirique El-Manchar, réputé pour son traitement absurde et burlesque de l’actualité nationale et internationale. L’objectif de cette contribution consiste à montrer comment les internautes algériens s’approprient des expressions idiomatiques pour illustrer une réalité locale ou étrangère lors de la rédaction de leurs commentaires, à travers une analyse morphosyntaxique et lexicosémantique de 77 expressions figées, apparues dans les commentaires de 8 articles du journal « El-Manchar ».

Mots clés: expression figée ; expression idiomatique ; collocation ; parémie



Les 10 articles les plus téléchargés

8 294 النِّيَابَةَ الْعَامَّةَ بين التبعية والاستقلالية: دراسة في التجربة الفرنسيّة 5 086 دور دار المقاولاتية في نشر الثقافة والفكر المقاولاتي في الوسط الجامعي كأداة لحل مشكلة البطالة لدى خريجي الجامعة - دراسة حالة دار المقاولاتية للمركز الجامعي بميلة - الجزائر 4 308 التمويل الإسلامي كبديل تمويلي للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة The Islamic finance as an alternative to the small and medium enterprises 3 488 دار المقاولاتية كآلية لتفعيل فكرة انشاء المؤسسات الصغيرة والمتوسطة لدى طلبة الجامعات - دار المقاولاتية بجامعة قسنطينة نموذجا- House of Entrepreneurship, as a mechanism to activate the idea of establishing small and medium enterprises among universities students - House of Entrepreneurship at Constantine University model - 3 437 اللسانيات التداولية ونظرية الخطاب العربية 3 434 دور الرقابة الجبائية في تفعيل عملية التحصيل الضريبي خلال الفترة (2010-2014) -دراسة حالة مديرية الضرائب لولاية ميلة 3 187 أثر تقلبات أسعار النفط على نمو اقتصاديات الدول المصدرة للنفط The impact of oil price fluctuations on the growth of the economies of oil-exporting countries 3 161 مدى مساهمة صندوق التضامن والضمان للجماعات المحلية في إنعاش التنمية المحلية "دراسة نظرية تقييمية" The extent to which the Solidarity and Guarantee Fund for local communities has contributed to revitalizing local development "Evaluation Theory Study" 3 130 واقع البدائل الشرعية للمشتقـات الماليـة في ضوء منتجات الهندسة المالية الإسلامية The Reality of Legitimacy Alternatives of financial Derivatives in the Light of the Islamic Financial Engineering Products 3 074 محددات المضاعف النقدي في الجزائر دراسة قياسية (M3 2015 - M1 2006) Determinants of the money multiplier in Algeria Standard Study (M3 2015 - M1 2006)