التعليمية
Volume 15, Numéro 1, Pages 592-607
2025-06-01
الكاتب : بومعزة غشام .
في ظلّ التطوّرات السريعة التي يشهدها العصر الرّقميّ، حوّلت الثورة المعرفية والتكنولوجية أداء أساتذة اللّغة العربيّة من الأداء التعليميّ التقليديّ القائم على التلقين إلى أداء أكثر جودة وفاعلية، الأمر الذي جعلهم يدركون حتمية تعديل ممارساتهم الأدائيّة والمهارية حين بناء التعليم والتعلّم، فقد صار لزاما عليهم اكتساب مهارات تخوّل لهم التفاعل بإيجابية مع نوعية التعليم الرّقمي، وتؤهّلهم لفهم الزخم المعرفي في سيرورته المستمرة، من أجل استثماره وتوظيفه بما يحسّن العملية التعليمية التعلّمية حين نقل الأكاديمي للمحتويات التعليمية... ولن يتمّ لأساتذة اللّغة العربية تملّك هذه المهارات إلاّ من خلال التدريب على كيفية التحكّم في وسائل الإعلام والاتصال وسبل إدماجها في الأداء التربويّ. In light of the rapid developments in the digital age, the knowledge and technological revolution has transformed the performance of Arabic language teachers from the traditional teaching performance based on rote learning to a more quality and effective performance, which made them realize the inevitability of modifying their performance and skill practices. When building teaching and learning, they must acquire skills that enable them to interact positively with the quality of digital education, and qualify them to understand the knowledge momentum in its continuous process, in order to invest and employ it in a way that improves the teaching-learning process in the academic transfer of educational contents. ... Arabic language teachers will only be able to master these skills through training on how to control media and communication and how to integrate them into educational performance. Keywords: Educational Technology; Multimedia; Interactive; Digitization of Documents; Digital Content; keywords; Teacher Skills.
تكنولوجيا التعليم، الوسائد المتعدّدة، التفاعليّة، رقمنة السّندات، المحتوى الرقمي، مهارات المعلّمين. ; Educational Technology; Multimedia; Interactive; Digitization of Documents; Digital Content; keywords; Teacher Skills.