الكَلِم
Volume 10, Numéro 1, Pages 174-194
2025-05-25

الفضاء النصي في الخطاب التّعليمي الجزائريّ المصطلح وآليّات التحليل الديداكتيكي Textual Space In Algerian Educational Discourse Terminology And Mechanisms Of Pedagogical Analysis

الكاتب : بومعزة غشام .

الملخص

يعدّ الفضاء النّصّي في مختلف الأجناس والخطابات أحدّ المكوّنات الفنّية المهمّة، الأمر الذي جعل المنظّرين والنّقاد يخصّصون له محاورات ومناقشات بل كتابا خاصّة بعد أن ظلّ الحديث عنه محتشما جدّا، غير أنّ التحليل الديداكتيكيّ للنّصوص الأدبيّة على اختلاف أجناسيّتها يحتّم علينا أن نقرب المفاهيم النّقدية النظريّة بممارستها مع المتعلّمين، من هذه الإشكالية كانت دواعي ورقتنا البحثية لتقريب المادة النظرية وبيان كيفية النّقل الديداكتيكي للفضاء النصّي كأداة إجرائية لتحليل فضائية النصوص وبخاصة الرّوائية منها. مع بيان كيفية انتقال هذا المفهوم من المعرفة العالمة إلى المعرفة المدرسية من بلانشو إلى جينيت إلى كولدنستين. Enter your abstract here (the abstract should present the research objectives and the main results obtained).Enter your abstract here (the abstract should present the research objectives and the main results obtained) The textual space in various genres and discourses is one of the important artistic components, which made theorists and critics dedicate dialogues and discussions to it, but a book, especially after talking about it remained very modest. The didactic analysis of literary texts of different genders requires to bring theoretical critical concepts closer by practicing them with learners. Hence, our research paper tends to approximate the theoretical material and show how to transfer the didactic text space as a procedural tool for analyzing the space of texts, especially the novelist ones. With an explanation of how this concept moved from scholarly knowledge to scholastic knowledge from Blancho to Genette to Goldenstein.

الكلمات المفتاحية

الفضاء، الفضاء النصّي، الرّواية، المرجع، الواقع، التخييل. ; Space; textual space; novel; reference; imagination.