مقدمات
Volume 3, Numéro 1, Pages 19-40
2024-12-03

مداخل مقاربة النصّ السّرديّ الجزائريّ في ضوء تلقي النصّ وإنتاجه: (النّصوص السّرديّة الجزائريّة بين أنشطة التلقيّ والإنتاج) The Entries Of Approach To The Algerian Narrative Text In The Light Of Reception And Production Of The Text: (algerian Narrative Texts Between Reception And Production Activities)

الكاتب : بومعزة غشام .

الملخص

ملخص: تحاول ورقتنا البحثية مقاربة مجموعة من نصوص الكتاب المدرسي الموسوم "اللّغة العربية وآدابها" للسنة الثالثة من التعليم الثانويّ، المدرجة في مجالي التلقي والإنتاج، اعتمادا على مقولات علم لغة النصّ، وتتغيا مقاربتنا تحليل السمات المعجمية وبنياتها العميقة الكبرى لنصوص تتنوّع بين أدبية وتواصلية ونصوص مطالعة، كما تتغيا تفسير أنساق معرفة النصّ وإنتاجه، والتركيز على مقولة المعايير النصية بمختلف استراتيجياتها من: اتّساق Cohésion في شكله النّحوي Cohésion grammaticale والإحالي/ الإحالة Réference الداخلية والخارجية، والقبلية والبعدية، واستبدال وحذف، وربط Jonction وتحديد Définition، واتّساق معجمي Cohésion lexicale، وتكرار Répétition، وانسجام Cohérence، وقصْديّة Intentionnalité، وقبول Accepabilité، ورِعاية المَوقف Contexte، وإعلاميّة Informativité، وتناصّ Intertextualité ... وجملة هذه النصوص هي: النصّ الأدبيّ الأوّل الجرح والأمل لزليخة السّعودي، النّصّ الأدبيّ الثاني الطريق إلى قرية الطوب لمحمّد شنوفي ، والنصّ التواصليّ صورة الاحتلال الفرنسي في القصة الجزائرية لأنيسة بركات درّار، ونصّ المطالعة الموجّهة من رواية الأمير لواسيني الأعرج، وسنحاول مقاربة نصّ "الجرح والأمل" لزليخة السعودي، ونصّ قرية الطوب لمحمد شنوفي اعتمادا على جملة من الأدوات الإجرائية التي تتمثّل المقاربة النصّية. Abstract : Our article presents and illustrates the textual approach to approach a group of texts in the textbook titled “Arabic Language and Literature” for the third year of secondary education, which are included in the fields of reception and production, based on the concepts of text linguistics. Our approach aims to analyze the lexical features and their major deep structures of texts that vary between literary, communicative, and reading texts. It also aims to interpret the patterns of knowing and producing the text, and focus on the notion of textual standards with its various strategies, including: Cohésion consistency in its grammatical form, internal and external referencing, antecedent and posterior, substitution and deletion, Jonction and Définition, Cohésion lexicale consistency, and repetition of Répétition. And the harmony of Coherence, the intentionality of Intentionnalité, the acceptance of Accepabilité, the care of the situation Contexte, the informativeness of Informativité, and the intertextualité... The total of these texts are: the first literary text The Wound and Hope by Zuleikha Al-Saudi, the second literary text The Road to the Brick Village by Muhammad Shenoufy, and the communicative text The Image of the French Occupation in... The Algerian story by Anisa Barakat Dirar, and the text of the guided reading from the novel Prince Louassini Al-Araj. We will try to approach the text of “Wound and Hope” by Zulekha Al-Saudi, and the text of The Brick Village by Muhammad Chenoufi, relying on a set of procedural tools that represent the textual approach.

الكلمات المفتاحية

نصّ سرديّ؛ تلقي؛ إنتاج؛ انسجام؛ إحالة؛ كفاءة نصية؛ مقاربة نصّية. ; Narrative text; Reception; Production; Cohesion; Reference; Textual Competence; Textual approach.