لغة كلام
Volume 11, Numéro 2, Pages 713-728
2025-06-01

مصطلح التجربة الشعورية أو التجربة الشعرية في الخطاب التعليميّ السنة الثالثة من التعليم الثانوي أنموذجا The Term Emotional Experience Or Poetic Experience In Educational Discourse (the Third Year Of Secondary Education As A Model)

الكاتب : بومعزة غشام .

الملخص

تطرح ورقتنا البحثية إشكالية تعليمية تعلّمية لدى معلّمي ومتعلّمي مرحلة التعليم الثانوي، أثناء عملية النقل الديداكتيكي في مجالي: التلقي والإنتاج، وهي إشكالية انتقال مفهوم التجربة الشّعورية/التجربة الشّعريّة من المعرفة العالمة إلى معرفة التعلّم والممارسات البيداغوجية، وذلك لغياب التأسيس المرجعيّ للمصطلحين، واضطراب تمثّلهما أثناء الأجرأة، كأداتين من أدوات تحليل النّصوص ومقاربتها، وللوصول إلى ضبط المفهومين وتقريب ما يتعالق معهما من مثل الصّدق واللغة الجاهزة والمحاكاة عمدنا في ورقتنا البحثية إلى تناول الإشكالية عبر خطّة بحث هي: أوّلا: المدخل المنهجي للمصطلح (النّقد التأثّريّ)، بتأطير المفهومين النّقدين وتتبعهما عند نقاد ورواد المنهج الانطباعيّ. ثانيا: ماهية المصطلح، وذلك بمقاربة المفهومين وما يتعالق معهما من مصطلحات. ثالثا: حضور المصطلح في الكتاب المدرسيّ عبر أسئلة التحليل في الاكتشاف والمناقشة والبناء. Our paper raises an educational issue for teachers and learners of secondary education during the process of pedagogical transfer in the two fields: This is the issue of the transition of the concept of poetic experience from scientific knowledge to learning knowledge and pedagogical practices, due to the absence of a reference foundation for the two terms and the disturbance of their representation during the process, as two tools for analyzing and approaching texts, and in order to reach control of the two concepts and to approximate what is related to them such as honesty, ready-made language and simulation, we addressed the issue in our research paper through a research plan: First: The methodological approach to the term (influential criticism), by framing the two critical concepts and tracing them among the critics and pioneers of the impressionist approach. Secondly: What is the term, by comparing the two concepts and their related terms. Third: The presence of the term in the textbook through analytical questions of discovery, discussion, and construction.

الكلمات المفتاحية

تجربة شعورية، منهج تأثري، لغة شعرية، رمز، صورة شعرية. ; Poetic experience; education; impressionistic criticism; ready-made language; simulation; sincerity.