مجلة الواحات للبحوث و الدراسات
Volume 15, Numéro 2, Pages 79-98
2022-12-14

مساهمة الذكاء الوجداني في التنبؤ بأساليب مواجهة الضغوط الحياتية لدى طلبة الجامعة

الكاتب : بن عمور جميلة . عاجب بومدين .

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف على مدى مساهمة الذكاء الوجداني في التنبؤ بأساليب مواجهة الضغوط الحياتية لدى عينة قوامها (758) طالب من جامعة حسيبة بن بوعلي بالشلف، استخدمت الدراسة مقياس أساليب المواجهة CISS) (و مقياس الذكاء الوجداني (EI)، حيث أسفرت نتائج الدراسة على تمتع الطلبة الجامعيين بمستوى مرتفع من الذكاء الوجداني، كما بينت أن الطلبة الجامعيين يستخدمون أساليب إيجابية لمواجهة الضغوط الحياتية، كما أظهرت أن الذكاء الوجداني يساهم في التنبؤ بنوع الأساليب المستخدمة لمواجهة الضغوط الحياتية. Abstract: The current study aimed to reveal the extent to which emotional intelligence to the prediction of ways to cope with stressful of life in a sample of (250) students from The University of Hassiba Ben Bouali Chlef(Algeria), The study used the measure of ways to cope with stressful of life (CISS ) and the measure of Emotional Intelligence (EI), where the results of the study resulted in the university students enjoying a high level of Emotional Intelligence, and showed that university students use positive Coping Styles with stressful of life, and showed that emotional intelligence contributes to predicting the ways to cope with stressful of life.

الكلمات المفتاحية

الذكاء الوجداني ; أساليب المواجهة ; الضغوط الحياتية ; طلبة الجامعة ; Emotional Intelligence ; Coping Styles ; Stressful life ; University Students