مجلة البحوث الاقتصادية المتقدمة

Journal of Advanced Economic Research

Description

The Journal of advanced economic research is a semiannually scientific, specialized, non-profit, open-access journal, that is issued and edited by the Economics Commercial and Management Sciences faculty, from the University of Echahid Hamma Lakhdar in Eloued from Algeria. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical and advanced aspects of Economics, society, as well as human behaviors. Moreover, The Scientific Journal of advanced economic research aimed to contribute to the development and dissemination of knowledge. As well as, the journal is dedicated to the publication of original and advanced research in economics, commercial and management sciences, business administration, and accounting, technology, and innovation, marketing, human resource management, information, and management systems, governance. The journal's objectives are to disseminate sciences and knowledge within the framework of its specialization It targets postgraduate students, professors, and all researchers, whether in research or academic circles, government departments, or economic institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English, and French. The journal is published in both print and online versions. The online version is for free access and download. Manuscripts can be sent at any time for the two journal issues (March and September).

Annonce

اعلان للسادة الباحثين


اعلان للسادة الباحثين

يسر هيئة تحرير مجلة "البحوث الاقتصادية المتقدمة" الصادرة عن جامعة الشهيد حمة لخضر بالوادي'، أن تذكر الباحثين بما يلي:

  • ضرورة التقيد بشروط النشر بالمجلة وبالقالب Template المعتمد عند إعداد المقال.
  • ادراج إقرار حقوق التأليف والنشر في آخر المقال بعد امضائه ممسوحا ضوئيا (Scanner) .
  • استلام المقالات على المنصة ASJP يكون خلال فترتين بالسنة لكل عدد:
  • العدد الاول  -: من 20 اكتوبر 20xx إلى 20 فيفري 20xx. 
  • العدد الثاني-: من 20 افريل 20xx إلى 20 اوت 20xx . 
  • يستثنى الباحثين الأجانب من التواريخ السابقة.
  • تعطى الاولوية للمقالات بلغة الانجليزية
  • على جميع الباحثين المشتركين في المقال تأكيد ملكيتهم للمقال عبر الرسالة الآلية التي تصلهم، وفي حالة عدم تأكيد الملكية من جميع المشتركين في المقال خلال 15 يوما يتم رفض المقال آليا.
  • يتم اصدار عددين عاديين للمجلة خلال السنة الجامعية وفق ما يلي:
  • - العدد01: يصدر يوم 30 مارس 20xx.- العدد02: يصدر يوم 30 سبتمبر 20xx.

نرجو من الباحثين الكرام ضرورة ادخال المراجع الببليوغرافية لمقالاتهم بمجرد قبول هذه المقالات للنشر، 

من المهم الإشارة إلى أنه في حالة عدم إدخال المراجع، لا يمكن نشر المقالات المقبولة.

تقبلوا منا خالص الشكر والتقدير

18-11-2024


9

Volumes

17

Numéros

332

Articles


دراسة تحليلة قياسية لأثر الابتكار على النمو الاقتصادي في دول الشرق الأوسط وشمال إفريقيا (MENA) خلال الفترة (2020-2010)

بن الصغير فاطمة الزهراء,  مهري عبد المالك,  ناقل زينب, 
2024-11-06

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر الابتكار على النمو الاقتصادي لـ10 دول من منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا (MENA)خلال الفترة (2010-2020)، وقد تم الاعتماد على العديد من أدوات التحليل الاحصائي والقياسي، حيث من خلال مقارنة المتوسطات تبين أن هناك تباين في مستوى النمو الاقتصادي ومؤشرات الابتكار في الدول الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، وباسطة التحليل العنقودي اتضح أن هناك ثلاث مجموعات في الدول MENA تم تقسيمها حسب مؤشرات الابتكار والنمو الاقتصادي.وفي الجانب القياسي تم استخدام نماذج السلاسل الزمنية المقطعية (panel)، ومن خلال التحليل الساكن لنماذج البانل تبين ان نموذج الأخطاء المٌركبة او نموذج الأثر العشوائي هو الأنسب لتقدير النموذج القياسي. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة طردية بين النمو الناتج المحلي الإجمالي وتراكم رأس المال، بالإضافة كذلك إلى وجود علاقة موجبة معنوية بين نمو الناتج المحلي الإجمالي ومؤشرات الابتكار والتي تتمثل في عدد براءات الاختراع والعلامات التجارية This study aims to measure the impact of innovation on the economic growth of 10 countries in the Middle East and North Africa (MENA) region during the period (2010-2020), many tools of statistical analysis and econometrics was relied on, by comparing the averages, it showed that there is a variations in economic growth level, and indicators of innovation in the Middle East and North African counties, while the cluster analysis showed that there are three groups in the MENA countries that were divided according to the indicators of innovation and economic growth. On the econometrics side, a cross-sectional time-series models (panel) were used. Through static analysis of the panel models, it was found that the compound errors model or the random effect model is the most appropriate for estimating the standard model. The outcomes of the study concluded that there is a direct relationship between GDP growth and capital accumulation, in addition to a positive and significant relationship between GDP growth and innovation indicators, which are represented in the number of patents and trademarks

الكلمات المفتاحية: الابتكار؛ النمو الاقتصادي؛ MENA؛ التحليل العنقودي؛ نماذج البانل ; Innovation; Economic Growth; MENA; The cluster analysis; panel models


Water Resources in Algeria: Factors of the Problem and the Adopted and Possible Solutions

Abdessalam Farida,  Redjem Khaled,  Baddou Abdelrrahmane, 
2024-12-01

Résumé: The importance of studying the subject of water resources in Algeria has emerged due to several social and natural factors. These include the significant increase in demand for this valuable and strategic resource for development, as well as the decline in water reserves due to irregular climatic conditions (drought), increased agricultural water usage, and the absence of rational, sustainable, effective, and efficient management. Additionally, the relative rise in population growth has led to increased consumption of drinking water and increased water pollution due to industrial waste and environmental degradation from various economic activities in general. All these factors highlight that the water problem in Algeria manifests differently across regions. Therefore, as a result of these factors, it is necessary to reconsider the water resources management plan by developing an effective and purposeful national water strategy to preserve these resources, ensure their sustainable and efficient use, and meet the requirements of the principle of sustainable development. This should also take into account the economic cost of water and ensure sustainable human development.

Mots clés: Water ; Water Strategy ; Water Resources


The Implications of Profitability Risks on The Sustainability of Economic Institutions - A Case Study of The Biopharm Complex in Algeria 2020 -2023

بن خليفة حمزة, 
2024-11-08

Résumé: The existence and continuity of organizations depends on achieving profits, so this study explores the crucial relationship between profitability risk management and corporate success and effectiveness of risk management that has a direct impact on the overall performance of firms through research and analysis. The study highlights the important role that profitability indicators such as return on assets (ROA), return on equity (ROE) and return on sales (ROS) play in enhancing a company's stability and long-term sustainability. The study at the Biopharm complex concluded several results, the most important of which is that failure to achieve profitability in the medium term leads to the bankruptcy and demise of these companies.

Mots clés: Profitability; Profitability Indicators; Sustainability; Sustainability of companies



Les 10 articles les plus téléchargés

5 164 La gestion des eaux en Algérie : Vers un nouveau paradigme Water management in Algeria : towards a new paradigm 4 840 Le contrôle fiscal en Algérie, quel est l'impact des reformes ? 2 963 دور القيادة الاستراتيجية في تحقيق التحول الرقمي دراسة حالة جامعة محمد بوضياف بالمسيلة 2 652 واقع التكنولوجيا المالية في الدول العربية وأهميتها في تعزيز الشمول المالي في الم ص و م 2 508 هيئات دعم وترقية المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر 2 313 التسيير العمومي الجديد كآلية لإصلاح الإدارة العمومية في الجزائر 2 248 أهمية الابتكار المالي ومنتجات الهندسة المالية في تنشيط الأسواق المالية دراسة التجربة الكويتية لعقود خيار فرصة 2 229 دور المراجعة الداخلية في تحسين الأداء المالي وتعظيم قيمة المؤسسات الاقتصادية دراسة حالة مؤسسة سوف للدقيق 2 104 السياحة الصحراوية كأسلوب لترقية السياحة الداخلية في الجزائر -دراسة حالة ولاية تمنراست- 2 076 دور التسويق الالكتروني في تحقيق الميزة التنافسية في المؤسسات الاقتصادية دراسة حالة شركة أوريفلام