مجلة الرسالة للدراسات والبحوث الإنسانية
Volume 9, Numéro 4, Pages 582-595
2024-12-20

وسائل الإعلان ودورها في تعزيز الصورة الذهنية للعلامة التجارية -دراسة حالة لزبائن شبكة "جازي"-advertising Means And Their Role In Enhancing The Mental Image Of The Brand - A Case Study Of “djezzy” Network Customers -

الكاتب : نشاد عزالدين . شارف وهيبة . نشاد حكيم .

الملخص

تهدف الدراسة إلى تسليط الضوء على الدور الذي تلعبه وسائل الإعلان في تحسين الصورة الذهنية للعلامة التجارية لدى عملاء الهاتف المحمول جازي وتحديد مدى الارتباط والتأثير بين هذه المتغيرات والصورة الذهنية للعلامة التجارية. ولتحقيق هذا الهدف تم تصميم استبانة تحتوي على متغيرات الدراسة، وتم توزيعها على 270 عميلاً. وبالاعتماد على مجموعة من الأساليب الإحصائية: كالوسط الحسابي والانحراف المعياري ومعامل الارتباط والانحدار لاختبار صحة الفرضية، خلصت الدراسة إلى أن الأساليب ووسائل الاعلان لها أثر إيجابي في تحسين الصورة الذهنية لزبائن المتعامل جازي. Abstract: The study aims to shed light on the role played by advertising media in improving the mental image of the brand among Djezzy mobile phone customers and to determine the extent of the connection and influence between these variables and the mental image of the brand. To achieve this goal, a questionnaire containing the study variables was designed and distributed to 270 clients. Relying on a set of statistical methods: such as the arithmetic mean, standard deviation, correlation coefficient, and regression to test the validity of the hypothesis, the study concluded that the methods and means of advertising have a positive impact in improving the mental image of the customers of the dealer Djezzy.

الكلمات المفتاحية

الصورة الذهنية ; العلامة التجارية ; المتعامل جازي