الرواق
Volume 8, Numéro 2, Pages 77-95
2022-12-28
الكاتب : بلقاسم محمد . هامل منصور .
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أولويات التكوين في مجال المهارات الإرشادية لدى عينة من مستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني بولاية مستغانم، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان مقياس المهارات الارشادية من اعدادهما على عينة مكونة من 74 مستشارا ، وأظهرت النتائج أن الدرجة الكلية للتحكم في المهارات جاءت بدرجة متوسطة، وجاءت المجالات مرتبة حسب درجة التحكم على التوالي: مهارة الاتصال والتواصل، مهارة الارشاد الفردي ومهارة الوساطة المدرسية بدرجة مرتفعة، بينما مهارات التحكم في تصميم وبناء البرامج الارشادية، مهارة مرافقة التلميذ لبناء مشروعه الشخصي المستقبلي ومهارة تصميم التجارب والبحوث الميدانية بدرجة متوسطة. أما فيما يخص السؤال المتعلق بأولويات التكوين في مجال المهارات الارشادية من وجهة نظرهم، فقد تم صياغة مجموعة من المهارات ليتم التكوين عليها في السنوات المقبلة. كلمات مفتاحية: -المهارات الارشادية - مستشار التوجيه و الارشاد المدرسي و المهني Abstract: This study aimed to reveal the priorities of training in the field of counseling skills for a sample of school and vocational guidance and counseling counselors in the state of Mostaganem. The total degree of skill control came to a medium degree, and the domains were arranged according to the degree of control, respectively: communication skill, individual counseling skill and school mediation skill at a high degree, while control skills in designing and building extension programs, the skill of accompanying the student to build his future personal project and design skill Field experiments and research to a moderate degree. As for the question related to the priorities of training in the field of extension skills from their point of view, a set of skills has been formulated to be trained in the coming years. Keywords: Counseling skills; Guidance and counseling counselor, school and vocational Guidance
-المهارات الارشادية - مستشار التوجيه و الارشاد المدرسي و المهني ; Counseling skills; Guidance and counseling counselor, school and vocational Guidance
مدور يمينة
.
بعزي سمية
.
ص 664-696.
أحلام هواري
.
ص 1-26.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.