مجلة افاق علوم الادارة والاقتصاد
Volume 8, Numéro 2, Pages 84-102
2024-12-19

Digital Transformation Strategy For Algerian Universities: A Vision To Enhance Digital Empowerment In The Higher Education Sector استراتيجية التحول الرقمي للجامعات الجزائرية: رؤية لتعزيز التمكين الرقمي في قطاع التعليم العالي

الكاتب : برارمة ريمة . جيلالي تومي حمزة .

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تقديم استراتيجية للتحول الرقمي للجامعات الجزائرية، مع التركيز على متطلبات التمكين الرقمي. وقد تطرقنا إلى مفاهيم التحول الرقمي وأهدافه ونماذجه. وقدمنا استراتيجية مقترحة للتحول الرقمي للجامعات الجزائرية. ومن بين التوصيات الرئيسية للدراسة، ضرورة وجود توجه استراتيجي من الدولة لتطبيق التحول الرقمي، بالإضافة إلى ضرورة تطبيق هذه الاستراتيجية بشكل تدريجي وفقًا لإمكانيات كل جامعة وواقعها الخاص.This study aims to present a strategy for digital transformation for Algerian universities, focusing on the requirements for digital empowerment. We touched on the concepts, goals and models of digital transformation. We presented a proposed strategy for digital transformation for Algerian universities. Among the main recommendations of the study is the need for a strategic direction from the state to implement digital transformation, in addition to the need to implement this strategy gradually according to the capabilities of each university and its own reality.

الكلمات المفتاحية

استراتيجية ; التحول الرقمي ; التعليم العالي Strategy, digital transformation, higher education.