Beam Journal of Economic Studies

مجلة شعاع للدراســات الاقتصــــادية

Description

Beam Journal of Economic Studies is an international, double-blind peer-reviewed, Bi-annual and free of charge, open-access journal published by the Institute of Economic, Commercial Studies and Management Sciences – Al-Wancharissi Center University – Tissemsilt, Algeria. The journal focuses on the following topics: Economics, Management, Finance and Accounting. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments in practical aspects of Economics, society and human behaviors. The journal is published in both print and online versions. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International Journal. Manuscripts can be sent at any time for the two issues (March and September). The research is published in Arabic and English languages.

Annonce

اعلان لاستقبال المقالات

 

السادة الباحثين الافاضل،

تعلم هيئة تحرير مجلة شعاع للدراسات الاقتصادية الباحثين الأفاضل من الأساتذة الجامعيين والباحثين الدائمين وطلبة الدكتوراه أن أجال استقبال المقالات الخاصة بالمجلد 09 العدد 01 مارس 2025 قد حددت بالفترة ما بين 18 نوفمبر و 07 ديسمبر من عام 2024، كما تتقدم لكم أسرة المجلة بجزيل الشكر والعرفان لاختيارها لنشر ابحاثكم العلمية.

يجب التقيد التام بقالب المجلة.

مع تحيات رئيس تحرير المجلة

أ.د . لجلط إبراهيم

14-11-2024


8

Volumes

16

Numéros

379

Articles


The Development of Financial Technology and Its Impact on Financial Inclusion (Case Study: Algeria)

خروبي محمد,  بوزاغو اسماء, 
2024-12-28

Résumé: Abstract: Financial technology is considered one of the most promising innovations that have created solutions to the problems of inequality, poverty, and lack of access to financial services. At a time when industrialized countries and East Asian countries are witnessing great progress in terms of adopting financial technology, its use in Arab countries is gaining momentum in recent years. As a technical factor to improve financial inclusion and outreach to the poor. The study found a weak level of performance of the banking sector from the perspective of expanding financial inclusion in Algeria, which represents a fundamental motivation for adopting financial technology techniques, but this depends on the success in overcoming several obstacles

Mots clés: Financial technology, financial inclusion, information technology


أثرمصداقية المؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي على سلوك المستهلك السائح

مصطفاوي أحمد,  مزيان حمزة, 
2025-01-06

الملخص: تهدف الدراسة الى استكشاف أثر مصداقية المؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي على سلوك المستهلك السائح ،حيث أصبح للمؤثرين في هذا العصر الرقمي دور كبير في توجيه المستهلك السائح نحو الوجهات السياحية التي تحقق لهم الاشباع المادي و المعنوي من خلال المحتوى الصادق و الجذاب و الاصيل على مواقع التواصل الاجتماعي. تم الاعتماد على برنامج spss ، v26 ،من أجل قياس أثر مصداقية المؤثرين عبر مواقع التواصل الاجتماعي على المسهلك السياحي ، حيث تم التوصل الى أنه يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لمصداقية صناع المحتوى على مواقع التواصل الاجتماعي على سلوك المستهلك السائح عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α)، حيث تفسر مصداقية المؤثرين ما نسبته 55,8% من التباين الحاصل في سلوك المستهلك السائح ،وأهم ماأوصت به الدراسة ضرورة التعاون بين المؤثرين و المنظمات السياحية الذين يتميزون بالمصداقية بين المتابعين من أجل تعزيز فعالية حملات التسويق الرقمي وتقديم محتوى أصيل. تصنيفات JEL : L82، M31، D83 ،Z32 . The study aims to explore the impact of social media influencers' credibility on tourist consumer behavior. In this digital age, influencers play a significant role in guiding tourist consumers towards destinations that provide both material and emotional satisfaction through authentic, attractive, and honest content on social media platforms. The spss program, v26, was used to measure the impact of social media influencers' credibility on the tourism consumer. It was found that there is a statistically significant impact of social media content makers' credibility on the behaviour of tourist consumers at the indicative level (0.05 ≥ α) The credibility of influencers explains 55.8% of the discrepancy in the behaviour of the tourist consumer. The most important study recommended the need for cooperation between influencers and tourism organizations who are credible among followers in order to enhance the effectiveness of digital marketing campaigns and provide authentic content

الكلمات المفتاحية: مصداقية المؤثرين ; سلوك المستهلك السائح ; مواقع التواصل الاجتماعي ; الوجهات السياحية ; Credibility of influencers ; tourist concumer behavior ; social media ; Tourist destinations


Solvency trends and prudential and Risk Management challenges of the Algerian damage insurance

أيت شيخ حنان,  لطرش طاهر, 
2024-12-27

Résumé: The purpose of this article is to analyze the solvency indicators of Algerian damage insurance companies, to examine the current regulatory framework of solvency, its foundations, and its limits and to identify the challenges of adopting “new prudential rules based on risks”. According to the conclusions of this study, the solvency indicators very clearly improved during the observation period 2015-2022. Furthermore, the evolution of the Algerian current prudential rules based on Solvency II system based on a “risk-based approach” is necessary to strengthen the insurer’s risk management and the protection of the policyholders’ interests. A multitude of challenges (issues linked to the roadmap definition, macroeconomic context, operational and technical specifications of the Algerian damage insurance market) must be integrated from of the beginning of the reflection on the establishment of a new solvency prudential system.

Mots clés: damage insurance ; risk management ; challenges ; solvency II ; solvency I


تقييم دور برامج الدعم الحكومية في ترقية قطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر كآلية للحد من ظاهرة البطالة دراسة ميدانية لبعض اليات الدعم الحكومية بولاية سيدي بلعباس

بلمشري عويشة,  بحيري قادة, 
2025-01-10

الملخص: يلعب قطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة دور مهم في عملية التنمية الاقتصادية، ونظرا للدور الذي يلعبه هذا القطاع استحدثت الجزائر مجموعة من البرامج والاليات لدعمه وترقيته كآلية لحل مشكلة البطالة في الجزائر، تسعى هذه الورقة البحثية الى تقييم دور برامج الدعم الحكومية في ترقية قطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة و مدى مساهمة هذا القطاع في حل مشكلة البطالة خلال الفترة 2018 –2021،تم الاعتماد في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي بغية الالمام بمختلف جوانب الموضوع والوصول الى نتائج جيدة وكانت من أبرز النتائج المتوصل اليها: ان برامج الدعم الحكومي تلعب دور كبير في ترقية واستدامة قطاع المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر،لقطاع المؤسسات الصغيرة و المتوسطة دور بسيط في حل مشكلة البطالة مقارنة بالدعم الذي يتلقاه The small and medium-sized enterprise (SME) sector plays a significant role in economic development. Recognizing this importance, Algeria has introduced various programs and mechanisms to support and promote this sector as a tool to address unemployment in the country. This research paper aims to evaluate the role of government support programs in enhancing the SME sector and its contribution to solving the unemployment problem during the period 2018–2021. The study adopts a descriptive-analytical approach to comprehensively examine various aspects of the topic and achieve meaningful results Among the key findings is that government support programs have significantly contributed to the development and sustainability of the SME sector in Algeria. However, the sector's role in addressing unemployment remains modest compared to the level of support it receives

الكلمات المفتاحية: البطالة ; المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ; سياسة الدعم الحكومي ; اليات الدعم الحكومي ; سيدي بلعباس ; Unemploument ; small and medium enterprise ; Government support ; policymechanism of governmentsupport ; Sidi Bel Abbè



Les 10 articles les plus téléchargés

17 001 مدى توافق النظام المحاسبي المالي (SCF) مع المعايير المحاسبية الدولية (IAS/ IFRS) (دراسة تحليلية تقييمية) 10 312 الوساطة المالية ودورها في إنشاء سوق تمويلية للإقتصاد الوطني. دراسة حالة الجزائر خلال الفترة 2001- 2018. Financial intermediation and its role in establishing a financing market for the national economy. Case study of Algeria during the period 2001-2018. 9 115 الإصلاحات الإقتصادية في الجزائر ودورها في تحقيق التنمية: 7 324 دور الجامعة في تجسيد التنمية المستدامة دراسة ميدانية لعينة من الأساتذة الجامعيين بالمركز الجامعي تيسمسيلت 6 722 كوريا الجنوبية تجربة رائدة في التنمية الاقتصادية 6 141 دراسة تأثير وسائل التواصل الاجتماعي على القرار الشرائي للمستهلك : دراسة حالة الفايسبوك. 6 125 دور التدقيق الجبائي في الكشف عن الوعاء الضريبي الحقيقي للمكلفين بالضريبة -دراسة حالة ملف جبائي خاضع للتدقيق المحاسبي- 5 933 دور الاستغراق الوظيفي في تعزيز الأداء التنظيمي - دراسة مقارنة بين البنوك العامة والخاصة - 5 463 أثر تطبيق نظام الحوكمة على تحسين اجراءات تحصيل الايرادات الضريبية " دراسة ميدانية على إدارات مصلحة الضرائب في ليبيا " 5 056 حاضنات الأعمال التكنولوجية ودورها في دعم المؤسسات الناشئة بالجزائر