المعيار
Volume 15, Numéro 2, Pages 192-203
2024-12-05
الكاتب : شادلي عمر . بن زاهية خديجة .
في خضم التّجريب الرّوائي الجديد والبحث عن أشكال وأنماط جديدة تبعدهم عن تقاليد الرّواية القديمة الّتي سيطرت بمعياريتها، سار عز الدين جلاوجي ضمن هذا المنحى الذي أضفى على الخطابات السردية جمالية وبنية فنية، ضمن التوظيف العجائبي بأشكال متنوعة ومختلفة، فكان لابدّ من التنقيب في رواياته عن جمالية هذا التوظيف، فكانت لنا هذه الدراسة التطبيقية حول روايته غنائية الحب والدم لنبيّن تمظهرات الخطاب العجائبي السردي ومساهمته في اثراء الفاعلية لهذه النصوص. نهل منه واستثمره في العمل الرّوائي حتّى يوصله لقراءة جديدة واعية بعيدة عن الجمود المعهود في ظلّ الرّواية العجائبية الّتي تزخر بالتّراث الشعبي والاساطير والخرافات. In the midst of the new novelist experimentation and the search for new forms and patterns that distanced them from the traditions of the old novel that were dominated by its norms, Izz al-Din Jalawji hurried within this approach that gave the narrative discourses an aesthetic and artistic structure, within the miraculous employment in various and different forms, so it was necessary to excavate in his novels about the aesthetics of this Employment, so we had this applied study on his novel Lyrical Love and Blood to show the manifestations of the miraculous narrative discourse and its contribution to enriching the effectiveness of these texts. Draw from it and invest it in the fictional work in order to lead it to a new and conscious reading far from the usual stagnation in light of the miraculous novel that is full of folklore, myths and legends.
التجريب الروائي ،التّراث الشعبي، العجائبية ، الأساطير،عزالدين جلاوجي ; Narrative Experimentation; Folklore ; Miraculous ; Myths; Izz al-Din Jalawji
عوادي صالحة
.
ص 225-233.
أمال أحباب
.
ص 26-51.
نحنوح زهرة
.
رواينية طاهر
.
ص 378-399.