المحترف

el mohtaref journal

Description

journal of sports Science.social and human science -el mohtaref-, peer-reviewed, free of charge, open-access journal published by ziane achour University – djelfa, Algeria. The journal focuses on the following topics: sports Science .social and human science. It provides an academic platform for professionals and researchers to contribute innovative work in the field. The journal carries original and full-length articles that reflect the latest research and developments . The journal is published in both print and online versions in two languages: Arabic, English. The online version is free access and download. All papers around the world are very welcome in our International .

Annonce

إعلان للمؤلفين annonce aux auteurs

 

 

1- فيما يخص استقبال المقالات:

 استقبال المقالات مفتوح طيلة ايام السنة

2- فيما يخص تسجيل معلومات المقال المرسل:

يجب كتابة معلومات المقال (العنوان، الملخص، الكلمات المفتاحية، اسم المؤلف، اسم الجامعة) عند الارسال عبر المنصة بنفس لغة المقال فقط

3- فيما يخص تاكيد ملكية المقال:

يجب تأكيد ملكية المقال من طرف جميع المؤلفين المشاركين في اعداد المقال وهذا بعد قبوله للتقييم، والعملية تتم عبر رسالة آلية من المنصة تصل للبريد الالكتروني لجميع المؤلفين، آجال تأكيد ملكية المقال 15 يوم بعد قبوله للتقييم، في حالة تجاوز هذه الآجال يتم رفض المقال

4- فيما يخص تعديل المقال ورفع التحفظات:

آجال إرسال المقال المعدل ورفع التحفظات محددب 15 يوم من تاريخ إشعار المؤلف المعني (المرسل)، في حالة تجاوز هذه الآجال يتم رفض المقال

 

02-07-2023


12

Volumes

39

Numéros

951

Articles


قراءة في الجهود المبذولة لتطور اللغة العربية في عصر النّهضة الطهطاوي نموذجا .

جرير نعيمة, 
2024-06-30

الملخص: اللغة كائن حي يتطور ويندثر حسب المحيط الذي يعيش فيه ، فمتى وجدت اللغة الاهتمام والعمل على التقدم بها لمواكبة عصرها كانت حاضرة حاضنة لأصحابها تمدهم بما يحتاجون إليه في عملية التواصل والاتصال من مفردات ومصطلحات يبتكرونها بوسائل وطرق مختلفة تجدد قاموسهم وتعزز تواجدهم بين الأمم ، واللغة العربية كغيرها من اللغات تحتاج إلى من يهتم بتطويعها وتطويرها حتى تساير الركب وقد مرت بمراحل تاريخية عرفت خلالها التقهقر والركود ثم عادت للحياة من جديد بفضل اللغويين الذي عرفوا مسالكها للحياة كما هو الحال في العصر الحديث بعد الاحتكاك العربي الغربي وضرورة التطور التي أعطت روادا في اللغة أمثال الطهطاوي وغيره، ممن عملوا على إبراز الطاقة الكامنة في اللغة العربية من مرونة وثراء يسمح لها بالتطور .

الكلمات المفتاحية: الت ; ليد اللغ ; ي ; الطهطا ; عصر النهضة


التبئير السردي في رواية كريماتوريوم لواسيني الأعرج - قراءة في إحداثيات الإرسال

العزوني فتيحة, 
2024-06-28

الملخص: الملخص: توظف رواية "كريماتوريوم" برامج سردية ، تنشط و تتحرك بفعل الزوايا المتمايزة للرؤية السردية . لذا فضلنا أن ندخل النص الروائي من باب التبئير ومسائله المتعددة بدءا من السارد ومنظوراته باعتباره أهم مكوّنات النص السردي وخطابه المتعدد الجدير بالدراسة. وقد خضنا مقاربة جمالية لإحداثيات إرسال الخطاب السردي في النص المختار ، متوسلين المأخذ الواصف المعضَّد بالتأويل ، والذي يستند في مرجعيته المنهجية على مخرجات علم السرديات .ورسمنا لبحثنا تصورا لايحيد عما ضبطناه من حدود تتصل أساسا بالتبئير السردي والحضور البنيوي للسارد.دون تغييب مواضع إحداثيات القارئ في النص المعالج. ABSTRACT The novel "Crematorium" employs narrative techniques that are activated and propelled by distinct narrative perspectives. Therefore, we have chosen to enter the narrative text through the door of narration and its multifaceted issues, starting from the narrator and his perspectives as the most important components of the narrative text and its diverse discourse worthy of study. We have taken an aesthetic approach to the coordinates of transmitting the narrative discourse in the selected text, relying on the descriptive interpretive approach, which is methodologically grounded in the outputs of narratology. Our research outlines a conception that does not deviate from the boundaries primarily related to narrative framing and the structural presence of the narrator.

الكلمات المفتاحية: التبئير ; السرد ; السارد ; الرؤية السردية ; رواية كريماتوريوم ; Narration ; Narrator ; Narrative perspective ; Novel "Crematorium"


المستويات اللّغويّة في القراءات القرآنيّة دراسة في ضوء اللّهجات العربيّة

فراكيس امحمد, 
2024-06-24

الملخص: تهدف تهذه الدراسة إبراز تلك الخصائص اللّهجية والسّمات اللّغويّة( الصوتيّة، والنحويّة، والصرفيّة، والدلاليّة) التي خلّدتها اللّهجات العربيّة القديمة، وبعض الحقائق عن القراءات القرآنيّة من خلال نماذج ألفاظ قرآنيّة، والوقوف على مظاهر تلك اللّهجات، ومعيار الاختلاف والتّعدّد في لهجات العرب. ومن أبرز نتائج هذه الدراسة : أنّ القرآن الكريم خطاب يراعي واقع التّعدد؛ لذا تُعدّ طرائق النّطق هذه فرصًا لمعرفة لهجات العرب التي نطق بها القرآن وساير بها ألسنة القبائل. كما أنّ تعدّد اللّهجات في القرآن القرآني أكبر دليل على العالقة الوطيدة بين اللّهجات العربيّة والقراءات القرآنية التي عكست جوانب تعددها وتباين بيئاتها. Abstract: . This study aims to highlight those dialect characteristics and linguistic features (phonological, grammatical, morphological, and semantic) immortalized by ancient Arabic dialects, and some facts about Qur’anic readings through examples of Qur’anic words, and to identify the manifestations of those dialects, and the criterion of difference and pluralism in Arab dialects. One of the most prominent results of this study is that the Holy Qur’an is a discourse that takes into account the reality of diversity. Therefore, these pronunciation methods are opportunities to learn the Arab dialects that were spoken by the Qur’an and used by the tongues of the tribes. The multiplicity of dialects in the Qur’an is also the greatest evidence of the close relationship between Arabic dialects and Qur’anic readings, which reflected aspects of their multiplicity and contrasting environments.

الكلمات المفتاحية: القرآن الكريم؛ اللّهجات العربيّة؛ الأصوات اللّغويّة؛ الصرف؛ النحو؛ الدلالة. ; Keywords: The Holy Quran; Arabic dialects; linguistic sounds; Exchange; grammar indication.


الحضور الأندلسي في الشعر الاسباني دراسة في نماذج مختارة

حمزة عائشة, 
2024-08-14

الملخص: الأندلس واقع منجز ببعده المادي،وقد طويت صفحات هذا الواقع لكن بقي البعد الرمزي إلى يومنا هذا يراود المخيال الشعريالإسباني،ويمثّل مصدر اِلهام للقصائد والأغاني الشعبية ويظهر فيها بصور مختلفة منذ وصول المسلمين إلى شبه الجزيرة الأيبيرية إلى يومنا هذا، وطوال ثمانية قرون تعايش فيها المسلمون والمسيحيون، واِتخذت صورة الأندلس الإسلامية في الذاكرة الشعرية الإسبانية صورا وأبعاد مختلفة.

الكلمات المفتاحية: الأندلس ; الشعر الاسباني ; التأثر ; الحض ; ر


الصعوبات الميدانية التي تواجه ضعاف السمع في الأقسام المدمجة في عملية التكفل واقتراح بعض الحلول لمواجهتها

صدقاوي أمينة,  لوزاعي رزيقة, 
2024-08-14

الملخص: الملخص:نهدف من خلال هذاا لبحث للكشف عن واقع عملية التكفل الميداني بضعاف السمع في الأقسام المندمجة بمستوياتها الثلاث الإبتدائي المتوسط والثانوي وصعوباتها مع إقتراح بعض الحلول لمواجهتها من وجهة نظر مؤطري هذه الفئة، واستعنا بالمنهج الوصفي التحليلي ، واستخدمنا استبيان مفتوح كأداة لجمع الصعوبات والحلول من وجهة نظر المؤطرين ، خلصت الدراسة لجمع أهم الصعوبات التي تواجه المؤطرين في عملية التكفل والتي كانت متنوعة المصادر مادية ، تنظيمية ، معرفية ونفسية، كما قدم المؤطرون حلولا لهذه الصعوبات. Abstract: Through this research, we aim to reveal the reality of the process of field care for the hearing impaired in the integrated departments at the three levels of primary, intermediate and secondary, and its difficulties, while proposing some solutions to confront them from the point of view of the supervisors of this category. We used the descriptive analytical approach, and used an open-ended questionnaire as a tool for collecting difficulties. And the solutions from the point of view of the supervisors. The study concluded by identifying the most important difficulties facing the supervisors in the sponsorship process, which had various sources - material, organizational, cognitive and psychological. The supervisors also provided solutions to these difficulties. Keywords: field difficulties; Compact partitions; Department framers; Weak

الكلمات المفتاحية: صع ; بات ميدانية الأقسام المدمجة مؤطري الأقسام شضعاف السمع


Emotional Effort towards Students and its Relationship with the Inclination towards the Teaching Profession among Primary Education Teachers

بوعلي بديعة,  بن تومي ايمان, 
2024-09-11

Résumé: This study aimed to explore the relationship between emotional effort towards students and the inclination towards the teaching profession among primary education teachers. It also sought to identify differences in emotional effort and inclination towards the teaching profession based on gender. The researchers employed a descriptive methodology, applying a questionnaire on emotional effort and another on the inclination towards the teaching profession to a sample of 91 teachers. To analyze the study data, the SPSS statistical package was used. The findings of the study revealed: - There is a correlational relationship between emotional effort towards students and the inclination towards the teaching profession among the sample. - There are no statistically significant differences in emotional effort towards students and the inclination towards the teaching profession among the sample attributed to gender.

Mots clés: Emotional Effort ; Inclination Towards the Teaching Profession ; Primary Education Teachers.


فعالية العلاج بالفن التشكيلي في تنمية مهارات التواصل والتخفيف من السلوكيات النمطية لدى عينة من أطفال التوحد

نهيل نبيلة,  الزروق فاطمة الزهراء, 
2024-08-14

الملخص: الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى فعالية العلاج بالفن التشكيلي في تطوير مهارات التواصل والتخفيف من السلوكيات النمطية لدى عينة من أطفال التوحد، ولتحقيق أهداف الدراسة ثم تطبيق البرنامج المقترح على عينة من أطفال التوحد اختيروا بطريقة قصدية ، حيث تكونت عينة الدراسة من (10) أطفال ، (08) ذكور، و(02) إناث، وللتأكد من فعالية البرنامج، قمنا بتطبيق مقياس التوحد (cars-2 ) لقياس التوحد وشدته من إعداد إيريك شوبلر(1988) و المترجم من طرف حنان محمود (2015) ، ومقياس التواصل من إعداد (سهى أحمد أمين نصر،2001)، ومقياس السلوك النمطي من إعداد (الأقرع،2017)، قبل وبعد تطبيق البرنامج لمعرفة التغيير الذي طرأ على مجموعة الدراسة، وبعد جمع البيانات، ثم تحليل النتائج المتوصل إليها تم التحقق من فعالية البرنامج التدريبي المقترح على عينة الدراسة بعد تطبيق البرنامج ،حيث كشفت النتائج على: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين نتائج القياس القبلي والبعدي لمهارات التواصل و السلوكيات النمطية لدى الأطفال المصابين بطيف التوحد لصالح نتائج القياس البعدي بعد تطبيق البرنامج المقترح. • وجود فروق ذات دلالة احصائية في مهارات التواصل بين القياسين القبلي والبعدي لدى عينة من الأطفال المصابين بطيف التوحد لصالح القياس البعدي. • وجود فروق ذات دلالة احصائية في السلوكات النمطية بين القياسين القبلي والبعدي لدى عينة من الأطفال المصابين بطيف التوحد لصالح القياس البعدي. وعليه أثبتت الدراسة فعالية برنامج العلاج بالفن التشكيلي في تنمية مهارات التواصل والتخفيف من السلوكيات النمطية لدى عينة من الأطفال المصابين بطيف التوحد. الكلمات المفتاحية: التوحد، مهارات التواصل، السلوكيات النمطية، العلاج بالفن التشكيلي. ABSTRACT The current stady aimed to identify the effectivess of art therapy in developing communication skills and reducing stereotypical behaviors in a sample oh autistic children, and to achieve the objectives of the stady, then apply the proposed program on a sample of autistic children who were de librate chosen, where the stady sample consistednof 10 chidrens, 8 boys and 2 girls, and to ensure the effectiveness of the program, we applied the autism scale (cars-2)to measure autism and its severity prepared by Eric Schupler (1988) and translated by Hanan Mahmoud ( 2015), and the communication scale prepared by ( Suha Ahmed Anin Nasr, 2001), and the stereopical behavior scale prepared by ( Al- Aqraa,2017), after and before applying the program to know the change that occurred in the stady group, after collecting the data, then analyzing the results, the effectiveness of proposed training program was verified on the stady sample after applying the program to know the change that accurred in the stady group, after collecting the data, and then analyzing the rusults, the effectiveness of proposed training program was verified on the stady sample after applying the program, the results revealed: There are statistically significant difference between the results of the pre and post measurement of communication skills and stereotypical behaviors of children with autism spectrum in favor of the results of the post measurement after applying the proposed program. • There are statistically significant differences in communication skills between the pre and post measurements of sample of children with autism spectrum in favor of the post measurement. • There are statistically significant differences in stereotypical behaviors between the pre and post measurements of sample of children with autism spectrum in favor of the post measurement. Accordingly, the study proved the effectiveness of Art Therapy program in developing communication skills and reducing stereotypical behaviors in a sample of children with autism spectrum. Keywords: autism, communication skills, stereotypical behaviors, art therapy.

الكلمات المفتاحية: التوحد ; مهارات التواصل ; السلوكيات النمطية ; العلاج بالفن التشكيلي


تجليات المعراج النبوي في رسالة التوابع والزوابع لابن شهيد الاندلسي

حوة بن معطار,  شامخة خديجة, 
2024-08-14

الملخص: : ظهرت فكرة المعراج في الآداب القديمة ظهورا محتشما، حيث كانت في الغالبية تشكل الجزء اليسير من كل عمل أدبي، ومع بزوغ فجر القرن الخامس أدرك بعض الكتاب أنه سيكون لهذه الفكرة شأن عظيم كما أنها ستفتح لكاتبها آفاق جديدة وخطوات مديدة نحو المجد والشهرة، ومن هؤلاء الكتاب الذين أحرزوا قصب السبق ابن شهيد الأندلسي الذي استقى من حادثة المعراج النبوي رائعته ( رسالة التوابع والزوابع) والذي صور فيها بمنتهى الجمال قصة سفره الممتع إلى عالم الجن ليجاري توابع الشعراء و يجادل شياطين الأدباء، فيتفوق في قرض الشعر وينجح في كتابة النثر وينتزع الإجازة بالمهارة والاعتراف بالصدارة والإقرار بالاستحقاق والجدارة The idea of the Mi'raj appeared modestly in ancient literature , as it was mostly a small part of every literary work, and with the dawning of the fifth century, some writers realized that this idea would have a great significance, as it would open new horizons for its writer and long steps towards glory and fame, and among these writers ,those who took the first place, the writer Ibn Shahid Al-Andalusi, who drew from the incident of the Prophet’s Mi’raj in his masterpiece (The Message of the Disciples and the Whirlwinds), in which he beautifully depicted the story of his enjoyable journey to the world of the jinn to match the poets and argue with the writers,so he outperforms in writing poetry and prose ,and he prosperously takes a great place with skill, recognition, foreground, acknowledging of deservedness and worthiness.

الكلمات المفتاحية: المعراج ; رسالة ; تجليات ; رحلة