مجلة المقرى للدراسات اللغوية النظرية و التطبيقية
Volume 5, Numéro 1, Pages 87-100
2022-06-10
الكاتب : زياني لبية . شادلي عمر .
يسعى المقال إلى تقديم رؤية موجزة عن مختلف الإشكالات المتعلقة بتعليم اللغة العربية ، ومدى مواكبتها للقفزة النوعية التي تشهدها اللسانيات المعاصرة، خاصة التداولية باعتبارها مقاربة تنظر إلى هذا الحقل نظرة مختلفة؛ بتركيزها على الوظيفة التواصلية للغة، والسياق، والأفعال الكلامية التي يتضمنها الخطاب التعليمي، و ما تحمله النصوص التربوية من قيم حجاجية، بالإضافة إلى توجهها صوب الكفاءة التواصلية للمتعلمين آخذة بعين الاعتبار واقعيتهم النفسية. The article seeks to provide a brief vision of the various problems related to the didactics of the Arabic language, and the extent to which they keep pace with the qualitative leap witnessed by contemporary linguistics, especially pragmatics as an approach that looks at this field with a different view. Focusing on the communicative function of language, context, and verbal acts included in the educational discourse, and the argumentative values of educational texts, in addition to its orientation towards the communicative competence of learners, taking into account their psychological realism.
المقاربة ; التداولية ; التعليمية ; القراءة ; اللغة العربية ; approach ; pragmatic ; didactics ; reading ; Arabic language
مقورة جلول
.
ص 186-214.
بوفناز حسين
.
بوكلوة مراد
.
ص 105-123.
روينة زبير
.
عبيد نصر الدين
.
ص 359-376.