الناصرية
Volume 13, Numéro 1, Pages 388-407
2022-06-01
الكاتب : بيوض بدرة . سوالمية نورية .
نسعى من خلال هذا المقال لمعرفة دور الفايسبوك في عمليات التضامن والتعاون بين الطلبة لبناء مجتمع افتراضي تربطهم روابط وعلاقات اجتماعية، من خلال إبراز أشكال عملية التعاون الاجتماعي بين الطلبة. وذلك باعتمادنا على تقنية المقابلة مع مجموعة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة معسكر، مدعمة بتقنية الملاحظة المباشرة. وقد توصلت هذه الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن الطلبة الجامعيين يميلون إلى تصفح المواقع التي تهتم بالتعاون رغم اختلافاتهم في طريقة تقديم المساعدات، مما أدى بهم إلى محاولة الحفاظ على قيم التضامن، وتوطيد العلاقات رغم وجودها في عالم افتراضي. This article seeks to know the role of Facebook in the processes of solidarity and cooperation among students to build a virtual community that links them with social ties and relations, by highlighting the forms of the process of social cooperation among students. We relied on the interview technique with a group of students from the Faculty of Humanities and Social Sciences at Mascara University, supported by direct observation. This study reached a set of results, the most important of which are: that university students browse websites that are interested in cooperation despite the difference in the way aid is provided, they try to preserve the values of solidarity and strengthen relations despite their presence in a virtual world.
مواقع التواصل الاجتماعي ; الفايسبوك ; الطالب الجامعي ; القيم
سحنون سفيان
.
سيفون امينة
.
ص 114-137.
مرني صنديد محمد نجيب
.
ص 72-89.
القاضي نادية
.
ص 236-254.