المجلة الجزائرية التربية والصحة النفسية

Algerian Journal of Education and Mental Health

Description

         The Algerian Journal of Education and Mental Health is a biannual international specialized peer-reviewed; free of charge; open access  journal on the Algerian Scientific Journal Platform (ASJP), issued and edited since 2007 by the Laboratory of Education and Mental Health, the University of Algiers 2, Algeria. It publishes original scientific research and studies in the fields of education and mental health and psychological sciences with its different domaine: educational psychology; clinical psychology; school psychology; occupational psychology; social psychology; psychotherapy; neuropsychology and others. It is placed under the supervision of a scientific body made up of professors and academics specializing in the field from inside and outside Algeria, and with the follow-up of an international scientific arbitration panel and qualified experts, formed periodically to evaluate research and studies.The journal has a future vision through which it aspires to raise the level of quality of distinguished scientific performance and seeks through this to connect and consolidate bridges of knowledge between the various fields and branches of educational and psychological sciences and to blend diverse scientific experiences among researchers and specialists to access high-quality research. The journal publishes research in Arabic, English and French, provided that it is subject to the required publishing conditions and rules.

Annonce

دعوة للنشر

    Call for publication 

The editorial board of the Algerian Journal of Education and Mental Health, issued by the Laboratory of Education and Mental Health at the University of Algiers 2, is pleased to invite all researchers, including university professors and doctoral students from inside and outside the country, to submit their scientific articles for publication in the next issue of June 2024; Volume 18, Issue One. We also ask for your cooperation in advance to comply with all the conditions of publication in the journal to enable the editorial board to publish the issue on time.

 

  دعوة للنشر

يسر هيئة تحرير المجلة الجزائرية للتربية والصحة النفسية الصادرة عن مخبر التربية والصحة النفسية بجامعة الجزائر2 أن تدعو كافة الباحثين من أساتذة جامعيين وطلبة دكتوراه من داخل الوطن وخارجه لإرسال مقالاتهم العلمية من أجل نشرها في العدد القادم لشهر جوان 2024؛ المجلد 18 العدد الأول. كما نرجو تعاونكم مسبقا بالتقيد بشروط النشر بالمجلة حتى يتسنى لهيئة التحرير الالتزام بنشر العدد في الوقت المحدد.

27-04-2024


18

Volumes

36

Numéros

287

Articles


قدرة التوافق الزواجي على التكيف مع إدارة الأزمات (أزمة طفل متعدد الإعاقة كأنموذج) -دراسية وصفية تحليلية على بعض الأسر الجزائرية-

أحمد سني, 
2023-01-05

الملخص: يهدف البحث الحالي إلى التعرف على الأسرة المتكونة من(الأب، الأم، وأطفال) في كيفية إدارتها للأزمات التي تعصف باستقرار ونسق الأسرة وكمثال دراسة وجود طفل متعدد الإعاقة. وفي هذا الإطار تم إختيار عينة بطريقة قصدية تتميز بخصائص وميزات تخدم إتجاه البحث، حيث بلغت 48 فراد (24 زوجا و24 زوجة) يتراوح أعمارهم بين(من25 إلى55 سنة). طبق عليهم مقياس إدارة الأزمات من إعداد الباحث ومقياس التوافق الزواجي،فأسفرت نتائج الدراسة كالآتي: - وجود علاقة بين أبعاد التوافق الزواجي وإدارة الأزمة في وجود طفل متعدد الإعاقة. - يوجد تباين دال إحصائيا بين التوافق الزواجي وإدارة للأزمة في ظل وجود طفل متعدد الإعاقة عند ضبط متغيرات(مدة الزواج– المستوى التعليمي–متوسط الدخل للزوجين). Abstract: The current research aims to identify the family consisting of (father, mother, and children) in how it manages crises that afflict the stability and harmony of the family, as an example of studying the presence of children with developmental disabilities. In this context, a sample was chosen in an intentional way characterized by characteristics and features that serve the direction of the research, and it shares the same characteristics of the sample to be studied, which amounted to 48 individuals (24 husbands and 24 wives) ranging in age (from 25 to 55 years). The crisis management scale prepared by the researcher and the marital compatibility scale were applied to them. The results of the study were as follows: - There is a relationship between the dimensions of marital compatibility and crisis management in the presence of children with developmental disabilities. - There is a statistically significant difference between marital adjustment and crisis management when adjusting the variables (duration of marriage - educational

الكلمات المفتاحية: (التوافق الزواجي ; إدارة الأزمات ; طفل متعدد الإعاقة ) ; Keywords: marital compatibility ; crisis management ; multi-disability child