أطراس
Volume 6, Numéro 2, Pages 655-665
2025-07-15
الكاتب : بختي البشير .
يهدف البحث إلى قراءة مسرحية "عطيل" لويليام شكسبير وفهمها، في ضوء الخلاف الذي نشأ بين العقل الغربي والعقل العربي، بداية من صعود الحضارة العربية الإسلامية وحتى أفولها. إلى جانب ذلك، فهذه المسرحية ما زالت تثير اهتمام الدارسين وفضولهم في أنحاء العالم، بفضل بنائها الدرامي. رأيت من المفيد أن أعالج قضية الصراع الناجم بين العقل الغربي والعقل العربي في إطار حركة الأنوار وما أحدثته من تحولات عميقة على مستوى تشكيل العقل الأوروبي والتفكير النقدي ورؤيته للآخر. وذلك من خلال الإشكالية التالية: كيف واجه العقل الغربي العقل العربي ضمن السرد المسرحي؟ وقد خلص هذا البحث إلى مجموعة من النتائج من أهمها ما يلي: العقل الغربي عقل علمي منظم، يعرف كيف يتعامل مع المشكلات، وهو أبعد ما يكون عن العواطف. العقل العربي عقل غيبي ساذج لا يتفاعل مع الأحداث بمنطق عقلي .The research aims to read and understand William Shakespeare's play "Othello" in light of the conflict that arose between the Western and Arab intellects, starting from the rise of Arab Islamic civilization to its decline. Additionally, this play continues to captivate scholars and pique their curiosity worldwide, thanks to its dramatic structure. I found it useful to address the issue of the conflict between Western and Arab intellects within the context of the Enlightenment and the profound transformations it brought about in shaping European thought and critical thinking, as well as its perspective on the other. This leads to the following question: How did the Western intellect confront the Arab intellect within the theatrical narrative? This research concludes with several findings, the most important of which are: the Western intellect is an organized scientific mind that knows how to deal with problems and is far removed from emotions, while the Arab intellect is a naive, mystical mindset that does not engage with events through rational logic.
العقل الغربي، العقل العربي، الأنوار، عطيل، ياجو.
حمدي رشيد
.
صالح بوشعور محمد أمين
.
ص 176-190.