الريادة لاقتصاديات الأعمال
Volume 11, Numéro 1, Pages 43-60
2025-01-31
الكاتب : يونسي أمبارك . مرزق سعد .
تهدف الدراسة لتحديد عوامل التجديد والابتكار في المنتجات الغذائية وتأثيرها على القرار الشرائي لدى المستهلك، ولتحقيق هذا الهدف قمنا بدراسة ميدانية عن طريق توزيع استبيان على عينة من المستهلكين بلغ عددهم 335 مستجوب من مدينة الجلفة (الجزائر). ولتحليل إجابات المستجوبين واختبار فرضيات الدراسة قمنا باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS الذي مكننا من معرفة طبيعة العلاقة بين المتغير المستقل المتمثل في الابتكار بعناصره الفرعية المتمثلة في: الابتكار التام والابتكار التحسيني، والتقليد، والمتغير التابع المتمثل في القرار الشرائي للمستهلك، حيث توصلت الدراسة الميدانية لوجود علاقة طردية بين المتغيرين، وبينت الدراسة أن الابتكار في المنتجات الغذائية يؤثر بشكل كبير على القرار الشرائي للمستهلك لاسيما التحسينات والتعديلات التي تقوم بها المؤسسة على مكونات المنتجات الغذائية، كما بينت الدراسة عدم وجود فروق في إدراك متغيرات الدراسة تعزى للعوامل الشخصية باستثناء عامل الجنس، حيث كانت الأفضلية لفئة الإناث على الذكور، في حين أوصت الدراسة بضرورة التحسين والتجديد في المنتجات الغذائية مع الاهتمام بعوامل الجودة والتجديد والتحسين كعناصر أساسية للابتكار في المنتجات الغذائية. This study aims to identify the innovation and renewalfactors in food products and their impact on consumer purchasing decisions.To achieve this goal, a field study was conducted by distributing a survey to a sample of 335 consumers from the city of Djelfa, Algeria.In this study we usedinferential statistics usingthe SPSS statistical program to analyse the respondents' answers and test the study hypotheses, which allowed us to determine the nature of the relationship between the independent variable Innovation with its dimensions: Radical Innovation, Incremental Innovation, and Imitationand the Consumer's Purchasing Decisions as adependent variable.The field study found a positive relationship between the two variables, and the findings showed that innovation in food products has a significant impact on consumer purchasing decisions, especially the improvements and modifications that the company makes to the food products components.The findings also showed that there were no differencesin the perception of the study variables across personal factors except for the gender groups, where females had a preference over males. The study recommended the need for improvement and renewal in food products while paying attention to factors of quality, renewal, and improvement as essential elements of innovation in food products.
الإبتكار ; الإبتكار التحسيني ; التقليد ; القرار الشرائي ; المستهلك
يونسي مصطفى
.
ص 346-364.
طيب سليمان مليكة
.
قاسي فاطمة الزهراء
.
ص 631-649.
قويدر التومي إيمان
.
فشيت حميد
.
ص 328-347.
شاهد الياس
.
ص 07-25.
قدور بن نافلة
.
نبيلة دحمان زناتي
.
ص 8-30.