مجلة علوم الإنسان والمجتمع
Volume 13, Numéro 3, Pages 60-84
2024-10-31
الكاتب : بوعبدالله حميدة . عماري خيرة .
تتمحور الدراسة حول أزمة الذات الأخلاقية في فلسفة بول ريكور، ومحاولته إستحضار السرد، كأحد البدائل و الآليات التي يمكنها علاج مرض الذات الحداثية المجروحة، وتسريح منابع المعنى الجافة، فيراهن على كون فعل السرد سيفتح أفقاً جديدا لمعنى الحياة الإنسانية، نظراً لأن المشكلات الأخلاقية الراهنة عجزت الفلسفة عن حلها، فلربما يكون السرد منقذها، لكن الأمر الأكثر إشكالاً هو أن السرد بالذات قذف بالأفول و الموت، فهل يمكن حسب ريكور تضافر السرد و الأخلاق لتجاوز مأزق الموت و الإنحلال؟ أما هدف الدراسة فيتلخص في البحث عن إجابة للسؤال من هو الإنسان؟ هذا السؤال الأنثربولوجي الذي شغل بال ريكور ، و قد توصلنا إلى كون كلاً من الأخلاق و السرد محور أساسي في تشكيل الهوية الذاتية، ولا يمكن فصلهما، لذلك تعتبر السردية لحظة إتيقية بإمتباز. This research study centers on the crisis of the moral self in the philosophy of Paul Ricoeur, and his attempt to conjure narrative, as one of the mechanisms that can treat the disease of the wounded modern self. He bets that the act of narration will open a new horizon for the meaning of human life, given that moral problems Philosophy has been unable to solve the current situation, so narrative may be its savior, but the most problematic matter is that narrative itself throws out decline and death. Is it possible, according to Ricoeur, for narrative and morality to come together to overcome the impasse of death and dissolution? The aim of the study is to search for an answer to the question: Who is a human being? This is the anthropological question that preoccupied Ricoeur’s mind, and we have come to the conclusion that both ethics and narrative are a fundamental axis in the formation of self-identity, and they cannot be separated. Therefore, narrative is considered the intermediate moment between subjective and concrete identity.
الأخلاق ; الذات ; السرد ; narrative ; self ; crises ; moral
نهاري فضيلة
.
ص 147-156.
زروخي الشريف
.
ص 11-34.