مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 8, Numéro 3, Pages 267-288
2024-09-30

واقع تطبيق المعالجة البيداغوجية لدى أساتذة التعليم الابتدائي

الكاتب : بشكيط سومية . شتوي يوسف .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن واقع تطبيق المعالجة البيداغوجية لدى اساتذة التعليم الابتدائي ولمعالجة المشكلة تم الاعتماد على المنهج الوصفي فطُبقت الدراسة على عينة من (104) أستاذ وأستاذة في (06) مدارس ابتدائية اختيروا بطريقة عشوائية، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على مقياس كأداة جمع البيانات، ولتحليل النتائج تم استخدام الأساليب الإحصائية: المتوسط الحسابي المُرجح وتحليل التباين الأحادي(Anova) واختبار (t-test) وبناءً على الإجراءات المنهجية أظهرت النتائج ما يلي: -تُطبق المعالجة البيداغوجية لدى أساتذة التعليم الابتدائي بدرجة كبيرة. -لا توجد فروق ذات ذلالة إحصائية في تطبيق المعالجة البيداغوجية لدى أساتذة التعليم الابتدائي تُعزى لمتغيرات: المؤهل العلمي، الخبرة المهنية، وضعية العمل، الرتبة والتخصص. Abstract: The purpose of this study is to reveal the reality of the application of «Pedagogical Remediation among Primary school teachers.to address the problem, the. To the descriptive approach was adopted, and the study was applied to a sample of (104) male and female teachers in (06) primary schools in Jijel Province, who were selected randomly. To achieve the objectives of the study, a scale was used as a data collection tool. To analyze the results, statistical methods were used: weighted mean, one-way analysis of variance ANOVA, and t-test. Based on the methodological procedures, the results showed the following: - Pedagogical treatment is applied among primary school teachers to a large extent. - There are no statistically significant differences in the application of pedagogical treatment among primary school teachers due to the following variables: academic qualification, professional experience, job status, rank, and specialization.

الكلمات المفتاحية

البيداغوجيا ; المعالجة البيداغوجية ; المقاربة بالكفاءات