حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 16, Numéro 1, Pages 59-79
2022-06-07
الكاتب : بوبكر هشام . بوعموشة نعيم .
ملخص : هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على حدود مساهمة الخطاب الديني في مؤسسات التنشئة الاجتماعية في نشر الوعي الديني، من خلال دراسة عينة من الشباب المتمدرسين بالطور الثانوي المقيمين ببعض أحياء مدينة جيجل. ولتحقيق هذا الهدف تمت الإجابة عن السؤال البحثي الذي يرمي إلى معرفة مدى مساهمة الخطاب المسجدي والإعلامي والخطاب المدرسي في نشر الوعي الديني لدى الشباب الجزائري؟. وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي، وأداة الاستمارة لجمع البيانات من المبحوثين الذين قدر عددهم بـ 90 مفردة من الشباب. حيث توصلت الدراسة إلى أن كل من الخطاب المسجدي، والخطاب الإعلامي الديني، والخطاب الديني المدرسي يساهموا جميعهم في نشر الوعي الديني لدى الشباب الجزائري. Abstract: The current study is basically aimed to examine the extent to wchich religious discourse contributes to the spread of religious awarness in social development institutions. To reach the intended objectives as far as to answer the research question ; namely, Do the mosque, religious media, and school religious discourse contribute to the spread of religious awarness among Algerian youth ?, it has been opted for the descriptive method by means of adopting the questionnaire as an effective tool to collect sufficient data. Accordingly, 90 young secondary school learners who are currently living in Jijel have been chosen to be the sample of this study. In essence, the findings obtained from the questionnaire have exceedingly asserted on the crucial role the mosque speech, religious media discourse, and school religious discourse have played in spreading and raising religious awarness among Algerian youth.
كلمات مفتاحية: الخطاب، الخطاب الديني، الوعي الديني، التنشئة الاجتماعية، الشباب الجزائري. Keywords: speech, Religious Discourse, Religious Awarness, social development Institutions, Algerian youth.
نعيم بوعموشة
.
ص 240-258.
مقروس عقيلة
.
عبديش صونية
.
ص 55-79.
مقروس عقيلة
.
عبديش صونية
.
ص 965-998.
فتيحة طويل
.
مليكة جابر
.
ص 114-133.
بدوي ليلى
.
ص 295-307.