دراسات في التنمية والمجتمع
Volume 6, Numéro 3, Pages 258-270
2021-10-15
الكاتب : بوعموشة نعيم . بشتة حنان .
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على اتجاهات الطالب الجامعي نحو التعليم عن بعد بالجامعة الجزائرية، من خلال دراسة ميدانية على عينة من الطلبة بجامعة محمد الصديق بن يحي جيجل. ولتحقيق هذا الهدف تمت الإجابة على التساؤلين التاليين: - ما هي درجة تقبل الطالب الجامعي للتعليم عن بعد بالجامعة الجزائرية؟ - ما هي المعوقات التي تواجه تطبيق التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية؟ وقد استخدم الباحثان في هذه الدراسة المنهج الوصفي، وأداة الاستبيان لجمع البيانات من المبحوثين الذين قدر عددهم بـ 220 طالب (ة) خلال السنة الجامعية 2020/2021. وقد توصلت الدراسة إلى أن اتجاهات الطالب الجامعي نحو التعليم عن بعد بالجامعة الجزائرية متوسطة، ويرجع ذلك لكون درجة تقبل الطالب الجامعي للتعليم عن بعد بالجامعة الجزائرية متوسطة، كما أن هناك العديد من المعوقات التي تواجه تطبيق التعليم عن بعد في الجامعة الجزائرية. This study aimed to identify the university student's attitudes towards distance education at the Algerian university, through a field study on a sample of students at the university of Mohamed Seddik Ben Yahia Jijel. To achieve this but, the following two questions were answered: - What is the degree of acceptance of a university student for distance education at the Algerian university? - What are the obstacles facing the application of distance education at the Algerian university? In this study, the two researchers used the descriptive approach and the questionnaire tool to collect data from the respondents, whose number was estimated at 220 students during the academic year 2020/2021. The study concluded that the university student's attitudes towards distance education at the Algerian university are medium, due to the fact that the degree of acceptance of the university student for distance education at the Algerian university is medium, and there are many obstacles facing the application of distance education at the Algerian university.
اتجاه ; التعليم عن بعد ; الطالب الجامعي ; الجامعة
زروق ياسمينة
.
ص 63-82.
ورغي سيد أحمد
.
بن معاشو مهاجي
.
ص 266-279.
زيبوش ناصر
.
غزالي محمد
.
ص 312-331.
سلامي خديجة
.
مسعودي طاهر
.
ص 572-589.
حيتامة العيد
.
سلمى محبمدات
.
ص 82-100.