مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية
Volume 7, Numéro 1, Pages 1004-1030
2022-04-03

الممارسات التشخيصية لبعض المظاهر المعرفية (صعوبة الانتباه-صعوبة الإدراك البصري) لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية - دراسة ميدانية على عينة من المعلمين ببعض مدارس مدينة باتنة– Diagnostic Practices Of Some Cognitive Aspects (attention - Visual Perception) Among Pupils With Learning Difficulties Mathematics From The Point Of View Of Primary School Teachers - A Field Study On A Sample Of Teachers In Some Schools In Batna-

الكاتب : سلطاني أسماء . جلاب مصباح .

الملخص

هدفت الدراسة للتعرف على الممارسات التشخيصية لبعض المظاهر المعرفية (صعوبة الانتباه- صعوبة الإدراك البصري) لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية وذلك من خلال- التعرف على درجة التقدير التشخيصية من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية لصعوبات الانتباه والإدراك البصري لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات. الكشف عن فروق بين المعلمين في درجات التقدير التشخيصية لصعوبات الانتباه وصعوبات الإدراك البصري لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات في ضوء متغير الجنس(ذكور/إناث)..باستخدام المنهج الوصفي التحليلي على عينة بلغت (30) معلم ومعلمة وهذا بتطبيق مقياس التقدير التشخيصي لصعوبات الانتباه، وصعوبات الإدراك البصري للدكتور "فتحي مصطفى الزيات". وكانت النتائج: درجة التقدير التشخيصية من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية لصعوبات الانتباه و صعوبات الإدراك البصري لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات متوسطة، توجد فروق بين المعلمين في درجات التقدير التشخيصية لصعوبات الانتباه وصعوبات الإدراك البصري لدى التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات في ضوء متغير الجنس لصالح الإناث. الكلمات المفتاحية: الممارسات التشخيصية- المظاهر المعرفية- الانتباه- الإدراك البصري- التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات-المعلم. . The study aimed to identify the diagnostic practices of some cognitive aspects (difficulty of attention - difficulty of visual perception) of pupils with difficulties learning mathematics from the point of view of primary school teachers through - identifying the degree of diagnostic assessment from the point of view of primary school teachers of the difficulties of attention and visual perception of students People with learning difficulties mathematics. Disclosure of differences between teachers in the diagnostic assessment scores for attention difficulties and visual perception difficulties among pupils with difficulties learning mathematics in light of the gender variable (male / female) .. Using the descriptive analytical method on a sample of (30) A teacher and teacher, and this is by applying the diagnostic evaluation scale of attention difficulties and visual perception difficulties of Dr. Fathi Mostafa Al-Zayat. The results were: the degree of diagnostic evaluation from the point of view of primary school teachers of attention difficulties and visual perception difficulties among pupils with moderate mathematical difficulties, there are differences between teachers in the degrees of the diagnostic assessment of attention difficulties and visual perception difficulties among students with learning difficulties mathematics in the light of the gender variable in favor of Females. Keywords: diagnostic practices - cognitive manifestations - attention - visual perception - students with mathematics learning difficulties - the teacher.

الكلمات المفتاحية

الممارسات التشخيصية- المظاهر المعرفية- الانتباه- الإدراك البصري- التلاميذ ذوي صعوبات تعلم الرياضيات-المعلم ; diagnostic practices - cognitive manifestations - attention - visual perception - students with mathematics learning difficulties - the teacher.