مجلة حقائق للدراسات النفسية والاجتماعية

The Journal of Facts For Psychological and Social Studies

Description

The Journal of Facts For Psychological and Social Studies is an international semi-annual journal, published by the University of Djelfa –Ziane Achour-, which aims to publish studies and original and innovative research (from Master's degrees, PhD and others), and which have not been published elsewhere. In the Psychology and Education field, it also aims to encourage professors, students and researchers to engage in scientific research and production, which supports the progress of the University and its role. In this Journal, we seek to publish all the good articles in the three languages (Arabic, English, French) that we receive from university professors, PhD students and researchers from recognized research institutes. These articles are considered positive in the following disciplines: Psychology, Education, all articles that directly serve the humanities and social sciences, and other related disciplines. Our Journal, whose publication process began in 2016. It has the experience of four editors who have sought to develop the journal and expand its network of experts distributors specialized in the journal in proportion to their composition. The work that has been entrusted to them is evaluated thoroughly. In Journal of Facts For Psychological and Social Studies, we believe in the abilities of researchers and value their efforts very effectively when we direct research to specialized reviewers in proportion to the nature of the article. The reports are decisive for accepting or rejecting the article and we use a third reviewer in case these were two different reports of the same article. Our Journal welcomes the efforts of all serious researchers and prepares them for fair arbitration and regular publication.


8

Volumes

25

Numéros

457

Articles


هل يمكن التنبؤ بأخلاق المراهقين؟: دراسة في القدرة التنبؤية للذكاء الأخلاقي في تحديد مستوى المرونة الأخلاقية لدى المراهق الكويتي

الفضلي هدى, 
2024-10-02

الملخص: لما كانت منظومة الأخلاق والقيم من الأهمية بمكان في ظل التقدم العلمي والتقني، والذي أصبح يمس كل مكون من مكونات الحياة الإنسانية ولم يستطع أن يحل مشكلات الإنسان المعاصر، وبالرغم من مساهماته في جميع مناحي الحياة؛ فإننا نرى شيوع الاضطرابات السلوكية التي توغلت إلى المنظومة القيمية الأخلاقية وتسببت في تعثر السلوك الأخلاقي لدى المراهقين العرب، فإن هذه الدراسة جاءت بهدف التعرف على مستوى امتلاك المراهقين الكويتيين بالمرحلة الجامعية لكل من الذكاء الأخلاقي، والمرونة الأخلاقية، والكشف عن طبيعة العلاقة بين الذكاء الأخلاقي، والمرونة الأخلاقية لدى هؤلاء المتعلمين، إضافة إلى التعرف على الإسهام النسبي للذكاء الأخلاقي في التنبؤ بالمرونة الأخلاقية لدى المراهقين الجامعيين الكويتيين، وذلك لدى عينة أساسية قوامها (130) من الطلاب والطالبات المراهقين الذين تتراوح أعمارهم ما بين (18 – 22) سنة ويدرسون بالمرحلة الجامعية ببعض الكليات النظرية والعملية بجامعة الكويت. وبتطبيق أداتي الدراسة والمتمثلان في مقياسي الذكاء الأخلاقي لدى المراهقين الجامعيين، والمرونة الأخلاقية لدى المراهقين الجامعيين وباستخدام أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة لنوعية الفروض ونوعية البيانات والمتمثلة في المتوسطات والانحرافات المعيارية، ومعامل ارتباط بيرسون، وتحليل الانحدار؛ أشارت النتائج إلى امتلاك أفراد عينة الدراسة مستوى متوسط في متغيري الدراسة، كما وجدت علاقة ارتباطية دالة موجبة بين الذكاء الأخلاقي والمرونة الأخلاقية؛ إضافة إلى إمكانية التنبؤ بالمرونة الأخلاقية من خلال الذكاء الأخلاقي لدى المراهقين الكويتيين بالمرحلة الجامعية. The Due to the prevalence of behavioral disorders that penetrated the moral value system and caused the faltering of moral behavior among Arab adolescents, this study came with the aim of identifying the level of possession of Kuwaiti adolescents at the university level of both moral intelligence and moral flexibility, and revealing the nature of the relationship between moral intelligence and moral flexibility among these learners, in addition to identifying the relative contribution of moral intelligence in predicting moral flexibility among Kuwaiti university teenagers, in a basic sample of (130) male and female teenage students aged between (18 - 18 years). By applying the two instruments of the study, namely the two scales of moral intelligence among university adolescents and moral flexibility among university adolescents, and using statistical treatment methods appropriate to the type of hypotheses and the type of data, namely averages, standard deviations, Pearson correlation coefficient, and regression analysis; the results indicated that the study sample members possess an average level in the two study variables, and there was a positive significant correlation between moral intelligence and moral flexibility; in addition to the possibility of predicting moral flexibility through moral intelligence among Kuwaiti adolescents at the university level.

الكلمات المفتاحية: الأخلاق ; المراهقة ; القدرة التنبؤية ; الذكاء الأخلاقي ; المرونة الأخلاقية


التخطيط الدراسي وعلاقته بالتفوق الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي

غريب حسين,  عريشة أماني, 
2024-12-23

الملخص: هدفت دراستنا إلى معرفة علاقة التخطيط الدراسي بالتفوق الدراسي، وذلك من خلال الكشف عن الفروق الموجودة بين المتفوقين وغير المتفوقين في كل من درجات (الأهداف التنظيم الذاتي، إدارة الوقت والمراجعة) وتحديد إن كان هناك فروق بين الإناث والذكور في درجات التخطيط الدراسي، لذا قمنا ببناء مقياس التخطيط الدراسي لدى تلاميذ الثالثة ثانوي، وقد اخترنا عينة تكونت من 159 تلميذ وتلميذة بطريقة عشوائية بسيطة حيث اعتمدنا المنهج الوصفي المقارن كونه يدرس المتغيرات في وقتها الراهن، كما حددنا معيار على أساسه نقيس درجة التفوق من عدمه والذي حدد بـ 12 فما فوق من المعدلات المحصل عليها خلال الفصل والذي يكرم فيه التلميذ بلوحة شرف. أما بالنسبة للمعالجة الإحصائية للفرضيات فقد استخدمنا ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss) باستخدام تقنيات إحصائية هي النسبة المئوية المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، اختبار الفروق T.Test. وتوصلنا إلى: - وجود علاقة بين التخطيط الدراسي والتفوق الدراسي. - وجود فروق دالة إحصائيا في درجات كل من (الأهداف، التنظيم الذاتي، إدارة الوقت والمراجعة) بين المتفوقين وغير المتفوقين لصالح المتفوقين - لا توجد فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في درجات التخطيط الدراسي. Our study aimed to discover the relation between academic planning And academic excellence, through displaying the differences between students with higher grades and students with lower grades ( in terms Of goals, time management and revising ), And trying to locate the Differences between males and females in the academic planning, in Addition to constructing a standard of academic planning in the Students of 3rd year in high school, we picked in this study A sample of 159 students, The sample was Selected randomly, we used a Comparative descriptive Approach. The Measurement of scholar planning was used to set the difference between students with higher Grades and the ones lower than that in the first trimester of 2015\2016. As for the statistical treatment of hypotheses, we used (spss) using a Statistical techniques which is the percentage of the arithmetic mean, Standard deviation, test T.Test differences. The study concludes: - There is a relationship between academic planning and academic excellence. - There are significant differences in the degree of each of the (goals, self-organization, time management and auditing) between the students of higher grades and the students with lower grades. - No statistically significant differences between males and females in the grades of academic Planning.

الكلمات المفتاحية: الكلمات الدالة: التخطيط الدراسي؛ التفوق الدراسي؛ التلاميذ؛ التعليم الثانوي. ; Keywords : academic planning; academic excellence; students; secondary; education.