مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية


Description

The Social and Human Sciences Review is an international Refereed scientific bi-annual and free of charge, open-access journal published by Larbi Tebessi University, Tebessa, Algeria. It was founded in 2005 and is interested in the dissemination of original applied research, which has not been previously published and which is treated in a documented scientific method in the field of policy and law sciences, international relations, and public administration. The review publishes original research and scientific studies in the fields of social and human sciences in all its branches. It provides an academic platform for doctoral students, university teachers and all Researchers, whether in research circles, academic or government departments or economic institutions at the national and international levels. The review contributes to the dissemination of innovative works in various fields and this by providing authentic research that is presented accurately and objectively in a scientific manner that conforms to the specifications of the articles. The journal opens a space for those with scientific abilities to contribute to the new topics related to the field of specialization to be published every semester (June - December). All the newspapers around the world are very welcome in the international journal. The review accepts, for submission, articles written in Arabic, English and French. Your search can be sent anytime and anywhere in the world.

Annonce

دعوة للنشر:

دعوة للنشر

 

يليكن في علم الباحثين والأساتذة الذين سبق وأن أ رسلوا أعمالهم في الفترة الممتدة من 01 فيفري إلى 10 فيفري 2025،

وتم رفض أعمالهم بسبب نسبة الاقتباس

وكانت نسبة الاقتباس تتراوح بين 30% و 40%

أنه يمكنهم تعديل مقالاتهم وإعادة إرسالها يومي 15 و 16 مارس 2025.

13-03-2025


17

Volumes

34

Numéros

687

Articles


اتجاهات معلمي المدارس الابتدائية نحو الدمج الشامل للأطفال المعاقين سمعيا الخاضعين لزراعة القوقعة

حناشي مسعود,  الصالح مراكشي, 
2025-01-26

الملخص: الملخص: استهدفت الدراسة الحالية التعرف على اتجاهات معلمي المدارس الابتدائية في ولاية برج بوعريريج نحو الدمج الشامل للأطفال المعاقين سمعيا، وعلاقة هذه الاتجاهات بكل من متغير الجنس والمستوى التعليمي. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث مقياس الاتجاه نحو دمج المعاقين في المدارس العادية للدكتورة (زينب محمد شقير)، والذي يشتمل على (85) عبارة تقيس الاتجاه العام نحو الدمج على عينة بلغ عددها 20 معلما (12) ذكور و (08) اناث، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن اتجاهات المعلمين كانت ايجابية نحو الدمج الشامل للأطفال المعاقين سمعيا الخاضعين لزراعة القوقعة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات المعلمين تبعا لمتغير الجنس (ذكور، إناث)، ولا إلى متغير المستوى التعليمي (ثانوي، جامعي)..وانتهت الدراسة بتقديم بعض التوصيات التي تساهم في تعديل اتجاهات المعلمين ونجاح عملية الدمج. Abstract: Abstract: This study aims at identifying teachers’ attitudes towards the full inclusion of children with hearing impairment subject to cochlear implantation in the willaya of BordjBouArreridj, Algeria. It attempts to determine its correlation with the variables of sex and level. The study adopts a checklist developed by Zeineb M. Chekir, which consists of (85) items to examine the attitudes of (20) primary school teachers, (12 male, 08 female), The results show that teachers’ attitudes towards the full-inclusion process were positive; and there were no statistically significant differences between the attitudes of teachers according to neither the gender variable nor the level variable. The study provides some implications and recommendations that would contribute to the adjustment of teachers’ attitudes and the success of the integration processKey words:teachers’ attitudes, full-inclusion, hearing impairment, cochlear implantation, primary school

الكلمات المفتاحية: اتجاهات المعلمين ; الاعاقة السمعية ; زراعة القوقعة ; الدمج الشامل ; المدارس الابتدائية


الحماية الاتفاقية للبيئة البحرية من التلوث بالمحروقات وفقا للتشريع الجزائري

معمري محمد, 
2025-04-10

الملخص: انضمت الجزائر إلى العديد من الاتفاقيات الدولية المتضمنة حماية البيئة بمختلف مكوناتها، فبالنظر إلى الخطر الذي يهدد البيئة نتيجة الأنشطة الصناعية المتعلقة بقطاع المحروقات، لاسيما ما تعلق منها بنشاط النقل البحري للمحروقات فقد كان لها نصيب من القواعد القانونية الاتفاقية التي تهدف إلى حماية البيئة البحرية في هذا الإطار؛ حيث تهدف هذه الورقة البحثية على تسليط الضوء حول كيفية تطبيق المشرع الجزائري لمختلف الالتزامات الواردة في الاتفاقيات الدولية التي تم الانضمام لها ضمن نصوصه التشريعية الداخلية، بما يشكل وفاء بالالتزامات الدولية للجزائر المتعلقة بحماية البيئة البحرية من التلوث بمختلف أشكاله بصورة عامة، وحمايتها من التلوث الناجم عن الأنشطة المرتبطة بقطاع المحروقات بصورة خاصة في جانب النقل البحري للمحروقات. Algeria has acceded to a number of international conventions that protect the environment in its various components. In view of the threat posed to the environment by industrial activities relating to the hydrocarbons sector, particularly those relating to the maritime transport of hydrocarbons. This research paper is intended to highlight how Algeria's legislature applies the various obligations contained in the international conventions to which it is a party in its domestic legislation in order to comply with Algeria's international obligations to protect the marine environment from pollution in all its forms and to protect it from pollution resulting from activities related to the hydrocarbons sector, particularly in relation to the maritime transport of hydrocarbons.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: النقل البحري للمحروقات، التلوث، المحروقات، حماية البيئة. ; Key words: Maritime transportation of hydrocarbons, pollution, hydrocarbons, environmental protection.


الخلفيات الفلسفية والابستمولوجية للبحث اللساني عند فردينان دي سوسير

وقاص رشيد, 
2024-12-16

الملخص: غالبا ما تقدم المعارف المتخصصة منفصلة عن فضائها العام، بحكم منطق التّخصص العلمي، ظنّا أنّ وضع الدّرس في فضائه العام يستهلك جهدا ووقتا كبيرين ، ويعتبر خوضا في أمور خارجة عن الظاّهرة المدروسة، خاصّة في الدّراسات النّسقية المعاصرة ، حيث يقف التّخصص بمقولاته المؤطّرة للمعرفة ، فتبدوا المعارف المقتطعة من فضائها العام كأفكار ، تفتقد التّأسيس المعرفي ، ومن هنا كانت الحاجة الى إنارة الفضاء الذي جاء فيه الدرس اللّساني الغربي المعاصر على يد فردينان دي سوسير كتأصيل معرفي وحضاري، وعلمي، يمنحه أصالته، وتميزه ، في بيئة توافرت فيها جملة من المعطيات أسهمت في ميلاد هذا الحقل العلمي، والمنهج النّسقي، كمنهج بديل أيضا . بشكل يميزهما عن كلّ ادّعاء يحاول أن يجد لنفسه مبررات القبول من خلال عقد مقارنات بين جهود قديمة وأخرى حديثة ، وربّما مختلفتين في النظرة الكلّية والظروف التّاريخية والمناهج العلمية والنّظرة الفلسفية ،،، إلخ. الكلمات المفتاحية: : الخلفيات . الفلسفية . الابستمولوجية . اللّسانيات . فردينان دي سوسير . Specialized knowledge is often presented separately from its public sphere, under the logic of scientific specialization, thinking that placing the lesson in its public sphere consumes a lot of effort and time, and is considered to delve into questions outside the phenomenon. studied, especially in contemporary systematic studies The cognitive foundation, hence the need to illuminate the space in which contemporary Western linguistic education came into the hands of Ferdinand de Saussure. as an epistemological, civilized and scientific rooting, gives it its originality and distinction, in an environment where a number of data were available that contributed to the birth of this scientific field, and the systematic approach, also as an approach alternative. In a way that distinguishes them from any assertion that attempts to find justifications for acceptance by making comparisons between ancient and modern efforts, perhaps different in overview, historical circumstances, scientific methods, philosophical vision, etc.

الكلمات المفتاحية: الخلفيات . الفلسفية . الابستمولوجية . اللّسانيات . فردينان دي سوسير ; fondations .philosophic.Epistemology. Linguistics. De Saussure