مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية


Description

The Social and Human Sciences Review is an international Refereed scientific bi-annual and free of charge, open-access journal published by Larbi Tebessi University, Tebessa, Algeria. It was founded in 2005 and is interested in the dissemination of original applied research, which has not been previously published and which is treated in a documented scientific method in the field of policy and law sciences, international relations, and public administration. The review publishes original research and scientific studies in the fields of social and human sciences in all its branches. It provides an academic platform for doctoral students, university teachers and all Researchers, whether in research circles, academic or government departments or economic institutions at the national and international levels. The review contributes to the dissemination of innovative works in various fields and this by providing authentic research that is presented accurately and objectively in a scientific manner that conforms to the specifications of the articles. The journal opens a space for those with scientific abilities to contribute to the new topics related to the field of specialization to be published every semester (June - December). All the newspapers around the world are very welcome in the international journal. The review accepts, for submission, articles written in Arabic, English and French. Your search can be sent anytime and anywhere in the world.

Annonce

دعوة للنشر:

دعوة للنشر

 

يليكن في علم الباحثين والأساتذة الذين سبق وأن أ رسلوا أعمالهم في الفترة الممتدة من 01 فيفري إلى 10 فيفري 2025،

وتم رفض أعمالهم بسبب نسبة الاقتباس

وكانت نسبة الاقتباس تتراوح بين 30% و 40%

أنه يمكنهم تعديل مقالاتهم وإعادة إرسالها يومي 15 و 16 مارس 2025.

13-03-2025


17

Volumes

34

Numéros

687

Articles


الكفايات المهنية اللازمة لإعداد معلمي التعليم المتخصص في الأقسام الخاصة

بوبريمة راتب,  قرساس حسين, 
2025-05-07

الملخص: تناولت دراستنا هذه جانب من جوانب طرق إعداد المعلمين وتأهلهم لأداء أدوارهم في المجال التربوي، حيث هدفت الدراسة إلى التعرف على الكفايات اللازمة لإعداد معلمي التعليم المتخصص في الأقسام الخاصة، والتي تهتم بتوجيه التعليم والتربية لذوي الاحتياجات الخاصة في الإطار المدرسي، حيث اعتمدنا المنهج الوصفي من خلال الاستبيان كأدات لجمع البيانات وتحليلها والخروج بالنتائج، والتي تنص على أن هناك اختلاف بين معلمي التعليم المتخصص في درجة أهمية الكفايات المهنية اللازمة لإعدادهم، وكانت الأولوية للكفايات الخاصة بمعرفة الطالب وطرق التدريس لفئات ذوي الاحتياجات الخاصة، سواء طرق التدريس العامة أو الخاصة بكل مادة، كما احتلت الكفايات الخاصة بالتعاون بين المعلمين ومختلف الفاعلين في العمل مع ذوي الاحتياجات الأولوية في الكفايات. This study dealt with an aspect of the methods of preparing teachers and qualifying them to perform their roles in the educational field. The study aimed to identify the competencies necessary to prepare teachers of specialized education in special classes, which are concerned with guiding education and education for people with special needs in the school framework, where we adopted the descriptive approach through The questionnaire as tools for data collection, analysis and results, which states that there is a difference between specialized education teachers in the degree of importance of the professional competencies necessary for their preparation, and priority was given to the competencies specific to student knowledge and teaching methods for groups with special needs. Whether general or specific teaching methods for each subject, the competencies for cooperation between teachers and the various actors working with people with needs have taken priority in competencies.

الكلمات المفتاحية: الكفايات المهنية ; معلمي التعليم المتخصص ; الأقسام الخاصة


تقدير الذات وعلاقته بالعزو السببي الرياضي خلال حصة التربية البدنية والرياضية

زمالي حسان, 
2025-05-07

الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى العلاقة بین تقدیر الذات والعزو السببي الرياضي لدى تلاميذ الطور المتوسط خلال حصة التربية البدنية والرياضية، وقد افترض الباحث أنه توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة معنوية بين تقدیر الذات والعزو السببي الرياضي لدى تلاميذ الطور المتوسط، وقد اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي بأسلوب المسح، وتمثل مجتمع البحث في تلاميذ متوسطات بلدية الحمامات بولاية تبسة، والبالغ عددهم (1147) تلميذا، في حین شملت عینة البحث (179) تلميذ من الجنسين ومن مختلف المستويات، تم اختيارهم بطريقة عشوائية بنسبة تمثل (15.61 %) من المجتمع الكلي، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات الخام توصل البحث إلى أن مستوى تقدیر الذات لدى التلاميذ مرتفع، كما توصل إلى وجود علاقة ارتباطية طردية معنوية بین تقدیر الذات وعزو الفوز وكذا عزو الأداء الجيد، ووجود علاقة ارتباطية عكسية معنوية بين تقدير الذات وعزو الهزيمة وكذا عزو الأداء السيء. This study aimed to investigate the relationship between self-esteem and sports causal attribution among middle school students during physical education classes. The study adopted a descriptive methodology using a survey approach. The research population consisted of students from middle schools in the municipality of Hammamet, Tébessa state, totaling 1147 students. The research sample, comprising 179 students, was randomly selected. After statistical analysis, the study found that students have a high level of self-esteem. Additionally, it identified a positive and significant correlation between self-esteem and attributions of success and good performance, as well as a negative and significant correlation between self-esteem and attributions of failure and poor performance.

الكلمات المفتاحية: تقدير الذات ; العزو السببي الرياضي ; حصة التربية البدنية والرياضية


نمذجة العلاقة بين إدارة الجودة الشاملة والثقافة التنظيمية وسلوكيات المواطنة التنظيمية دراسة حالة جامعة تيارت

نظري محمد ياسين,  بلخير فريد, 
2025-05-05

الملخص: هدفت هذه الدراسة إلى دراسة العلاقة بين إدارة الجودة الشاملة إدارة الجودة الشاملة والثقافة التنظيمية وسلوكيات المواطنة التنظيمية، حيث توقف اختيار على عينة من موظفي جامعة تيارت وللإجابة عن إشكالية الدراسة المتمثلة في تحديد طبيعة العلاقة بين كل من إدارة الجودة الشاملة والثقافة التنظيمية وسلوكيات المواطنة. تم تصميم استبيان وتوزيعه على موظفي الجامعة وقيام بالتحليل باستخدام برنامج SPSS و Amos لدراسة اثر بين كل من متغيرات الدراسة، وتم الاستعانة بنمذجة المعادلات الهيكلية المبنية على التغاير، حيث خلصت الدراسة في الأخير على وجود أثر بين إدارة الجودة الشاملة إدارة الجودة الشاملة والثقافة التنظيمية وسلوكيات المواطنة التنظيمية. This study aimed to study the relationship between total quality management, total quality management, organizational culture, and organizational citizenship behaviors. A questionnaire was designed and distributed to the university staff and analysis was carried out using SPSS and Amos software to study the effect between each of the study variables, and structural equations modeling based on covariance was used, as the study finally concluded that there is an effect between total quality management, total quality management, organizational culture and citizenship behaviors regulatory.

الكلمات المفتاحية: إدارة الجودة الشاملة ; الثقافة التنظيمية ; سلوكيات المواطنة التنظيمية ; الجامعة


اتجاهات معلمي المدارس الابتدائية نحو الدمج الشامل للأطفال المعاقين سمعيا الخاضعين لزراعة القوقعة

حناشي مسعود,  الصالح مراكشي, 
2025-01-26

الملخص: الملخص: استهدفت الدراسة الحالية التعرف على اتجاهات معلمي المدارس الابتدائية في ولاية برج بوعريريج نحو الدمج الشامل للأطفال المعاقين سمعيا، وعلاقة هذه الاتجاهات بكل من متغير الجنس والمستوى التعليمي. ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث مقياس الاتجاه نحو دمج المعاقين في المدارس العادية للدكتورة (زينب محمد شقير)، والذي يشتمل على (85) عبارة تقيس الاتجاه العام نحو الدمج على عينة بلغ عددها 20 معلما (12) ذكور و (08) اناث، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن اتجاهات المعلمين كانت ايجابية نحو الدمج الشامل للأطفال المعاقين سمعيا الخاضعين لزراعة القوقعة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات المعلمين تبعا لمتغير الجنس (ذكور، إناث)، ولا إلى متغير المستوى التعليمي (ثانوي، جامعي)..وانتهت الدراسة بتقديم بعض التوصيات التي تساهم في تعديل اتجاهات المعلمين ونجاح عملية الدمج. Abstract: Abstract: This study aims at identifying teachers’ attitudes towards the full inclusion of children with hearing impairment subject to cochlear implantation in the willaya of BordjBouArreridj, Algeria. It attempts to determine its correlation with the variables of sex and level. The study adopts a checklist developed by Zeineb M. Chekir, which consists of (85) items to examine the attitudes of (20) primary school teachers, (12 male, 08 female), The results show that teachers’ attitudes towards the full-inclusion process were positive; and there were no statistically significant differences between the attitudes of teachers according to neither the gender variable nor the level variable. The study provides some implications and recommendations that would contribute to the adjustment of teachers’ attitudes and the success of the integration processKey words:teachers’ attitudes, full-inclusion, hearing impairment, cochlear implantation, primary school

الكلمات المفتاحية: اتجاهات المعلمين ; الاعاقة السمعية ; زراعة القوقعة ; الدمج الشامل ; المدارس الابتدائية


الحماية الاتفاقية للبيئة البحرية من التلوث بالمحروقات وفقا للتشريع الجزائري

معمري محمد, 
2025-04-10

الملخص: انضمت الجزائر إلى العديد من الاتفاقيات الدولية المتضمنة حماية البيئة بمختلف مكوناتها، فبالنظر إلى الخطر الذي يهدد البيئة نتيجة الأنشطة الصناعية المتعلقة بقطاع المحروقات، لاسيما ما تعلق منها بنشاط النقل البحري للمحروقات فقد كان لها نصيب من القواعد القانونية الاتفاقية التي تهدف إلى حماية البيئة البحرية في هذا الإطار؛ حيث تهدف هذه الورقة البحثية على تسليط الضوء حول كيفية تطبيق المشرع الجزائري لمختلف الالتزامات الواردة في الاتفاقيات الدولية التي تم الانضمام لها ضمن نصوصه التشريعية الداخلية، بما يشكل وفاء بالالتزامات الدولية للجزائر المتعلقة بحماية البيئة البحرية من التلوث بمختلف أشكاله بصورة عامة، وحمايتها من التلوث الناجم عن الأنشطة المرتبطة بقطاع المحروقات بصورة خاصة في جانب النقل البحري للمحروقات. Algeria has acceded to a number of international conventions that protect the environment in its various components. In view of the threat posed to the environment by industrial activities relating to the hydrocarbons sector, particularly those relating to the maritime transport of hydrocarbons. This research paper is intended to highlight how Algeria's legislature applies the various obligations contained in the international conventions to which it is a party in its domestic legislation in order to comply with Algeria's international obligations to protect the marine environment from pollution in all its forms and to protect it from pollution resulting from activities related to the hydrocarbons sector, particularly in relation to the maritime transport of hydrocarbons.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: النقل البحري للمحروقات، التلوث، المحروقات، حماية البيئة. ; Key words: Maritime transportation of hydrocarbons, pollution, hydrocarbons, environmental protection.


الخلفيات الفلسفية والابستمولوجية للبحث اللساني عند فردينان دي سوسير

وقاص رشيد, 
2024-12-16

الملخص: غالبا ما تقدم المعارف المتخصصة منفصلة عن فضائها العام، بحكم منطق التّخصص العلمي، ظنّا أنّ وضع الدّرس في فضائه العام يستهلك جهدا ووقتا كبيرين ، ويعتبر خوضا في أمور خارجة عن الظاّهرة المدروسة، خاصّة في الدّراسات النّسقية المعاصرة ، حيث يقف التّخصص بمقولاته المؤطّرة للمعرفة ، فتبدوا المعارف المقتطعة من فضائها العام كأفكار ، تفتقد التّأسيس المعرفي ، ومن هنا كانت الحاجة الى إنارة الفضاء الذي جاء فيه الدرس اللّساني الغربي المعاصر على يد فردينان دي سوسير كتأصيل معرفي وحضاري، وعلمي، يمنحه أصالته، وتميزه ، في بيئة توافرت فيها جملة من المعطيات أسهمت في ميلاد هذا الحقل العلمي، والمنهج النّسقي، كمنهج بديل أيضا . بشكل يميزهما عن كلّ ادّعاء يحاول أن يجد لنفسه مبررات القبول من خلال عقد مقارنات بين جهود قديمة وأخرى حديثة ، وربّما مختلفتين في النظرة الكلّية والظروف التّاريخية والمناهج العلمية والنّظرة الفلسفية ،،، إلخ. الكلمات المفتاحية: : الخلفيات . الفلسفية . الابستمولوجية . اللّسانيات . فردينان دي سوسير . Specialized knowledge is often presented separately from its public sphere, under the logic of scientific specialization, thinking that placing the lesson in its public sphere consumes a lot of effort and time, and is considered to delve into questions outside the phenomenon. studied, especially in contemporary systematic studies The cognitive foundation, hence the need to illuminate the space in which contemporary Western linguistic education came into the hands of Ferdinand de Saussure. as an epistemological, civilized and scientific rooting, gives it its originality and distinction, in an environment where a number of data were available that contributed to the birth of this scientific field, and the systematic approach, also as an approach alternative. In a way that distinguishes them from any assertion that attempts to find justifications for acceptance by making comparisons between ancient and modern efforts, perhaps different in overview, historical circumstances, scientific methods, philosophical vision, etc.

الكلمات المفتاحية: الخلفيات . الفلسفية . الابستمولوجية . اللّسانيات . فردينان دي سوسير ; fondations .philosophic.Epistemology. Linguistics. De Saussure


تأملات في فلسفة سارتر Contemplations in Sartre’s philosophy

بوشيخ عبدالرحمان, 
2025-05-11

الملخص: تدور فلسفة جان بول سارتر حول مفهومين رئيسيين: الوجودية والحرية الشخصية. يعتبر سارتر أحد أبرز فلاسفة القرن العشرين، وقد تعمق في أسئلة الوجود الإنساني والمعنى الحقيقي للحرية. ووفقاً لرؤيته، يعيش الإنسان في عالم خالٍ من المعنى القبلي، الذي يجبر الأفراد على اختيار مصيرهم بحرية وتحمل مسؤولية أفعالهم، دون أي قيود خارجية أو معايير مسبقة. كما أكد سارتر على أهمية التفكير بعمق في القرارات التي يتخذها الشخص وكيفية تأثيرها على تشكيل هويته وتوجيه مسار حياته بحرية. Abstract: The philosophy of Jean Paul Sartre revolves around two basic concepts, namely the existentialism and the personal freedom. Sartre is one of the prominent 21st century philosophers. He delved deep in the issues of the human existence and the real meaning of freedom. According to his view, man lives in a world free of the posterior meaning, which obliges the individuals to freely choose their fates and take responsibility of their actions without external restrictions or preconditions. In addition, Sartre insisted on the importance of the deep thinking about the decisions taken by the individual and their effects on the identity formation and the life orientation.

الكلمات المفتاحية: جان بول سارتر ; الوجودية ; الحرية ; الإنسان ; الهوية