المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي
Volume 6, Numéro 2, Pages 35-53
2019-07-18
الكاتب : دليو فضيل .
الملخص يعتبر النقاش حول ما "توفره الصحافة" وما "يختاره الجمهور" تقليدا طويلا في أبحاث الاتصال. وهو يدور أساسا حول الدرجة المناسبة من القرب والبعد بين الصحافة وجمهورها. لكن، كيف نحدد القرب والبعد بين الصحافة والجمهور؟ وأي نوع من العلاقة توجد بينهما؟ أصبحت مثل هذه الأسئلة أكثر إلحاحًا لأن ممارسات وسائل الإعلام في عصر الإنترنت تلغي الفجوة بين منتجي الأخبار ومستهلكيها. إن هذا العمل يهدف إلى تقديم نظرة عامة حول علاقة الصحافة بالجمهور، ومناقشة بعض الطرق المختلفة التي تم بها تصور هذه العلاقة في الدراسات الأمبريقية، وتقديم بعض الأفكار حول دور أبحاث الصحافة في هذا المجال. Between proximity and distance: Including the audience in journalism (research) Abstract Debate about what journalism provides and what the audience selects have a long tradition in communications research. It’s about the appropriate degree of proximity and distance between journalism and its audience. But, how do we define proximity and distance between journalism and audience? And What kind of relationship is it overall? Such questions are becoming even more pressing as media practices in the age of the internet blur the gap between news producers and consumers. This work aims to provide an overview of the journalism/audience-relationship, to discuss the different ways this relationship has been conceptualised in empirical studies, and to give some reflections on the role of journalism research in this respect.
الكلمات المفاتيح: الصحافة؛ الجمهور. علاقة صحافة/ جمهور. Key words: Journalism; Audience; journalism/audience-relationship
بوكروح زهيرة
.
بلعيد منيرة
.
ص 25-45.
بوشيبة مصطفى
.
ص 121-132.