العمدة في اللسانيات وتحليل الخطاب
Volume 9, Numéro 1, Pages 67-87
2025-01-20
Authors : Gameel Muhammad .
Abstract The study aimed at exploring and assessing the Algerian School's goals and duties according to the Algerian Act no. (08 - 04) in 2008 relating national education. The study administered the critical analytical approach. A review of literature was conducted. The study came to the finding although the Algerian Act relating national education emphasized that fostering the teachings of Islam is one of the goals of the Algerian School, it neglected stressing this goal as a responsibility the School ought to take. The study recommended that the Algerian legislator should pass an article that prescribe that the main message of the Algerian School is to build up learners according to the teachings of Islam. استهدفت الدراسة الحالية تقييم رسالة المدرسة الجزائرية، وأهدافها في ضوء القانون رقم (08 - 04) لسنة (2008) الذي يتضمن القانون التوجيهي للتربية الوطنية. واستندت الدراسة إلى المنهج الوصفي. واعتمدت في إطار ذلك على أسلوب التحليل النقدي. وتمثلت أداة الدراسة في مسح الأدبيات المتعلقة بموضوع الدراسة. وأسغرت الدراسة عن العديد من النتائج أبرزها أنه مع توكيد القانون على أن "تكوين جيل متشبع بمبادئ الإسلام وقيمه" إحدى الغايات التي تسعى المدرسة الجزائرية إلا أنه يلاحظ أنه أغفل تقرير ذلك في المهام المنوطة بهذه المدرسة. وأوصت الدراسة بضرورة النص على أن رسالة المدرسة الجزائرية هي بناء شخصية التلميذ المسلم وفقا لتعاليم الإسلام.
School' Objectives and Responsibilities, The Algerian Directive Law for National Education ; المؤسسة التعليمية الجزائرية، القانون التوجيهي للتربية الوطنية.
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.
Said Houari Amel
.
pages 257-268.