مجلة التشريع الاعلامي
Volume 3, Numéro 1, Pages 60-88
2024-12-31
الكاتب : مزاري نصرالدين .
تهدف هذه الورقة البحثية إلى دراسة الدور المتزايد لخوارزميات التعلم الآلي في استهداف الإعلانات وتقييم الآثار المترتبة على ذلك على خصوصية الأفراد، حيث تكمن الإشكالية الرئيسية للورقة البحثية في التعارض بين رغبة الشركات في تحقيق أقصى استفادة من البيانات المتاحة لتحسين أداء حملاتها الإعلانية وحق الأفراد في الحفاظ على خصوصيتهم، وقد اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي انطلاقا من الحاجة إلى وصف ظاهرة الإعلانات المستهدفة، وتحليل العلاقة بين المتغيرات المختلفة، والوصول إلى استنتاجات علمية حول دور خوارزميات التعلم الآلي في استهداف الإعلانات، واستهدفت الدراسة 200 مفردة تمثل مستخدما نشطا على منصة فيسبوك. "This research paper aims to investigate the growing role of machine learning algorithms in targeted advertising and assess their implications for individual privacy. The paper's primary concern lies in the conflict between companies' desire to maximize the use of available data to improve the performance of their advertising campaigns and individuals' right to privacy. This study adopts a descriptive-analytical approach to describe the phenomenon of targeted advertising, analyze the relationship between various variables, and reach scientific conclusions about the role of machine learning algorithms in ad targeting. The study targeted 200 individuals representing active users on the Facebook platform.
الخوارزميات ; التعلم الآلي ; خصوصية الأفراد ; الفيسبوك ; البيئة الرقمية ; الإشهار ; algorithms ; machine learning ; individual privacy ; digital environment ; advertising
العايب كمال
.
زهرة مصطفى
.
ص 23-38.
جقيدل السعيد
.
شلباك سليمان
.
ص 35-67.
فراحي فضيلة
.
ص 241-257.