FORUM DE L' ENSEIGNANT منتدى الأستاذ
Volume 20, Numéro 1, Pages 363-371
2024-12-23
الكاتب : مشتة مهدي .
نسعى في هذه الورقة إلى التعريف بالخريطة الذهنية ومعرفة أهمّيتها وكذا كيفيّة استخدامها، وبيان فاعليّتها من خلال مقاربة في بعض الدّروس المقترحة في نشاط قواعد اللّغة العربية التي تُدرّس في طور السّنة الثّالثة ثانوي ، وقد توصلنا في نهاية هذه الدراسة إلى أنّ الخرائط الذهنيّة بمختلف أشكالها أداة فعّالة يمكن استثمارها في تعليميّة قواعد النّحو العربي لدى متعلمّي السّنة الثّالثة ثانوي لأنّها تعمل على تذليل صعوبات التعلّم في هذا النشاط التعليمي، بتحسينها لقدرات : الفهم والتّخزين، والتّرتيب، والاسترجاع. ABSTRACT: In this paper, we aim to introduce the concept of the mind map, understand its importance, and how to use it. We also demonstrate its effectiveness through an approach to some proposed lessons in the Arabic grammar activity taught in the third year of secondary education. At the end of this study, we concluded that mind maps, in all their forms, are an effective tool that can be utilized in teaching Arabic grammar to third-year secondary students. They help overcome learning difficulties in this educational activity by improving capabilities in understanding, storage, organization, and retrieval.
الخريطة الذّهنيّة ؛ فاعليّة ؛ النّحو العربي ؛ تعليميّة ؛ السنة الثالثة ثانوي ؛ ; Mind Map , Effectiveness , Arabic Grammar , Educational , Third Year of Secondary School,
بلخيري أميرة سلمى
.
بن قسمي دنيا
.
ص 209-226.
بوطيب سهيلة
.
بلميهوب هند
.
ص 56-67.
بن الشارف شفيقة
.
طبني صفية
.
ص 88-101.