القارئ للدراسات الأدبية و النقدية و اللغوية
Volume 5, Numéro 4, Pages 147-158
2022-11-30
الكاتب : عسول فاطمة . حمادة حمزة .
تسعى هذه الدراسة إلى البحث عن كيفية تشكل المنهج التداولي، من حيث روافده الفلسفية ومرجعياته المعرفية التي عملت على إرساء قواعده اللغوية، وتأسيس أرضيته الإبستمولوجية، كما تهدف أيضا إلى الوقوف عند أهم المنطلقات التي أسهمت في تأسيسه ونشأته. سنحاول من خلال مداخلتنا الموسومة ب التداولية؛ من المرجعيات الفلسفية إلى التداولية المعرفية، الإجابة على الإشكالية الآتية: ماهي المرجعيات والخلفيات الفلسفية التي كانت متكأ هذا المنهج أثناء سيرورة تشكله؟ فيم تمثلت أهم المحطات المعرفية التي ساهمت في تأسيسه؟ كيف تم الانتقال من التداولية إلى التداولية المعرفية؟ معتمدين في ذلك المنهج الوصفي باستخدام التحليل والتركيب كآليات إجرائية تمكننا من وصف ومعالجة الظاهرة المدروسة This study seeks to search for how the pragmatic approach was formed, in terms of its philosophical tributaries and cognitive references that worked to establish its linguistic rules, and establish its epistemological ground, and also aims to stand at the most important premises that contributed to its establishment and emergence. We will try through our intervention tagged with deliberative; From philosophical references to cognitive pragmatics, the answer to the following problem: What are the philosophical references and backgrounds that supported this approach during the process of its formation? What were the most important knowledge stations that contributed to its establishment? How was the transition from deliberative to cognitive deliberative? Adopting in that descriptive approach, using analysis and synthesis as procedural mechanisms that enable us to describe and treat the studied phenomenon
التداولية ; المنهج ; المرجعيات الفلسفية ; اللغة ; المعرفية ; deliberative ; curriculum ; philosophical references ; the language ; Cognitive
متلف آسية
.
ص 187-194.
مقورة جلول
.
ص 186-214.
محمد السهول
.
ص 234-241.
تيقرشة فازية
.
ص 408-429.