اللسانيات التطبيقية
Volume 6, Numéro 2, Pages 72-84
2022-06-11
الكاتب : سيليني بسمة .
تنطلق دراستنا في هذا البحث من أجل الوقوف على الكيفيّة التي تقوم عليها عملية تعليم مهارة إنتاج المكتوب لدى المتعلّم في السنة الخامسة ابتدائي، انطلاقا ممّا جاء في السّندات التّربوية المختلفة والمنهاج، مركّزين على تقييم مهارات الإنتاج الكتابي ومدى ترجمتها للكفاءة الختاميّة للتّواصل. ومن أجل ذلك سنقوم بتحليل محتوى منهاج ميدان إنتاج المكتوب الذي ينتمي للمهارات الإنتاجيّة، وفحص مدى ملاءمة المحتوى التّعليمي وفق تقتضيه المناهج التّعليميّة المنبنية وفق مدخل التّواصل اللّغوي، ولهذا نهدف من خلال هذا البحث إلى الخروج بنتائج مهمّة لفائدة الواقع التّعليمي .Our study begins in this research in order to determine how to teach the written production skill to the learner in the fifth year of primary school, based on what was stated in the various educational documents and the curriculum, focusing on evaluating written production skills and their translation into the final competence of communication. For this purpose, we will analyze the content of the curriculum regarding this field that belongs to productive skills, and examine the suitability of the educational content to what is required by the educational curricula built according to the linguistic communication approach, and for this we aim through this research to come up with important results for the benefit of the educational reality.
تعليميّة، إنتاج المكتوب، السّنة الخامسة إبتدائي، التّواصل. ; Educational, written production, fifth year of primary school, communication.
سيليني بسمة
.
خلاف شكور مسعودة
.
ص 365-379.
بوطيب سهيلة
.
بلميهوب هند
.
ص 56-67.
حمداوي خديجة
.
ص 212-225.
مزاري بودربالة
.
يونسي محمد
.
ص 68-79.