الآداب
Volume 20, Numéro 1, Pages 283-302
2020-10-10
الكاتب : سيليني بسمة .
لقد أضحى في البحث اللّساني التّطبيقي المعاصر الاهتمام بتعليم العربيّة للنّاطقين بغيرها من أهم مباحث اللّسانيات التّطبيقية، خاصّة كون العالم أصبح يضطلع بكلّ ما له شأن بقضية العولمة وجعل العالم قرية صغيرة، على أنَّ مسألة تعليم العربية للناطقين بغيرها مسألة في غاية الاهتمام، لحاجة النّاطقين بغيرها لتعلّم هذه اللغة، والاطّلاع على تاريخ الحضارة العربية وثقافتها، ويمثل المبحث المعجماتي الوسيلة التعليمية المهمّة لتطوير البحث في تعليمية اللّغة العربية للنّاطقين بغيرها، خاصة كون الصّناعة المعجمية تفتقر إلى معاجم متخصصة لتعليمها للنّاطقين بغيرها، لذلك يعدّ معجم "العربيّة بين يديك" الصّادر عن المملكة العربية السّعودية تجربة في تعليم العربية للناطقين بغيرها أنموذجا تعليميا، من هنا نهدف من خلال هذه الدّراسة إلقاء الضوء على المفردات الثّقافية والدّالة على المواقف الاتّصالية، لتبيان انعكاس مفردات اللّغة على الثّقافة والمواقف التّواصلية لمتكلّميها، ولحاجة متعلّميها غير النّاطقين بها للتّواصل بها مع النّاطقين بها، نظرا للفائدة المرجوّة لمثل هذه التّصنيفات في إعداد معاجم فعّالة لتعليم العربية للناطقين بغيرها. In the applied applied linguistic research, it has become clear that interest in teaching Arabic to speakers of other languages is one of the most important topics of applied linguistics, especially since the world has undertaken everything related to the issue of globalization and made the world a small village, although the issue of teaching Arabic to speakers of other languages is an issue of great concern, The need for speakers of other languages to learn this language, and access to the history of Arab civilization and its culture. From the Kingdom of Saudi Arabia, an experiment in teaching Arabic to non-native speakers as an educational model. Hence, through this study, we aim to shed light on the cultural vocabulary and the indication of communicative situations. To demonstrate the reflection of language vocabulary on the communicative culture and attitudes of its speakers, and the need of its non-native learners to communicate with its speakers, given the usefulness of such classifications in preparing effective dictionaries for teaching Arabic to speakers of other languages.
المعجم التّعليمي– المفردات الثّقافية والاتّصالية – تعليم العربية للناطقين بغيرها. Educational Dictionary - Cultural and Communication Vocabulary - Teaching Arabic to Speakers of Other Languages.
شرابي سالم
.
ص 381-396.
غالي العالية
.
ص 165-177.
براهيمي جهاد
.
ص 519-535.
باحث في اللغة العربية والدراسات الإسلامية مؤمن العنان
.
ص 75-99.