التراث
Volume 10, Numéro 4, Pages 122-136
2020-09-30
الكاتب : بن يطو بن عمران .
يحاول هذا المقال تقديم كيفية استثمار أهم المباحث التداولية ( نظرية الأفعال الكلامية ، الاستلزام الحواري، الافتراض المسبق، الحجاج ... ) في تعليمية تحليل النصوص الأدبية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط أنموذجا ، و ذلك لتمكين التلميذ من القدرة على فهم الخطاب و تحليله وفق استراتيجية تؤهله إلى امتلاك كفاءات تواصلية عالية ، و اكتساب القدرة على تفكيك شفرات النصوص و الخطابات و التغلغل في محتواها بعمق ، من خلال التدرب على الاستنباط و التأويل الصحيح لمقتضاها انطلاقا من مبناها اللغوي استنادا على أهم المباحث التداولية . من هنا برز التساؤل الآتي : - كيف يمكن الاستفادة من المباحث التداولية في تعليمية تحليل النصوص الأدبية تطبيقيا ؟ - و ما أثر ذلك على المكتسبات اللغوية للتلميذ ؟ Investment of pragmatics concepts in the teaching of Arabic language - Analysis of Arabic texts for the fourth year of intermediate education as a model Summary : Try this article to present how to invest the most important pragmatics topics ( the theory of verbal acts, dialogue necessity, presupposition, pilgrims ...) in the educational analysis of literary texts for the fourth year of intermediate education model, so as to enable the student to understand the discourse and analysis according to strategy To qualify him to possess high communicative competencies, and gain the ability to decipher the texts and speeches and penetrate into the content in depth, through training on the development and interpretation of the appropriate based on the linguistic building based on the most important pragmatics deliberations. Hence the following question emerged : - How can benefit from the pragmatics detective in the educational analysis of literary texts applied? - What impact on the linguistic gains of the student?
التداولية ، ; التعليمية ، ; تحليل النصوص ، ; فهم الخطاب ، ; التأويل الصحيح . ; pragmatics, ; instructional, ; textual analysis, ; discourse understanding, ; correct interpretation
بوسالم أحلام
.
عابد يوسف
.
ص 117-132.
Yahia Zeghoudi
.
pages 74-88.