Revue Organisation et Travail
Volume 10, Numéro 2, Pages 338-351
2021-07-18
Authors : Ghezali Fatima . Boudi Abdessamad .
The purpose of this paper is to measure the impact of the marketing mix elements on banking entrepreneurship in some commercial banks in Algeria, with information technology capabilities as a moderator variable on the relationship between the marketing mix and entrepreneurship in the selected commercial banks. The study dealt with four strategies for entrepreneurship in the banking sector: innovation and creativity, taking risks, taking initiative and seizing opportunities, and The degree of uniqueness. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed and distributed to a sample of senior and middle management employees in some commercial banks. Hypotheses were analyzed using SPSS software. The study concluded that there is a direct impact of the marketing mix on banking entrepreneurship, and that the capabilities of information technology in banks and their interaction with the marketing mix greatly contributed to strengthening the banking entrepreneurship of Algerian commercial banks. :الغرض من هذه الورقة هو قياس تأثيرعناصر المزيج التسويقي على الريادة المصرفية في بعض البنوك التجارية في الجزائر، مع وجود قدرات تكنولوجيا المعلومات كمتغير معدّل على العلاقة بين المزيج التسويقي و ريادة الأعمال في البنوك التجارية المختارة. تناولت الدراسة أربعة استراتيجيات للريادة في القطاع المصرفي: الابتكار و الابداع ، أخذ المخاطرة ، المبادأة و انتهاز الفرص و درجة التفرد. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم وتوزيع إستبان على عينة من موظفي الادارة العليا والوسطى في بعض البنوك التجارية. تم تحليل الفرضيات باستخدام برنامج .SPSS وقد خلصت الدراسة الى أن هناك تأثيراً مباشراً للمزيج التسويقي على الريادة المصرفية ، وأن قدرات تكنولوجيا المعلومات في البنوك وتفاعلها مع المزيج التسويقي ساهم بشكل كبير في تعزيز الريادة المصرفية للبنوك التجارية الجزائرية.
marketing mix ; banking entrepreneurship ; IT capabilities ; commercial banks
Routal Asma
.
pages 205-219.
وكال عمر
.
مصطفاوي الطيب
.
ص 149-169.
Benlakehal Mohamed Amine
.
pages 849-864.
Dahbi Assia
.
Bouhali Mohamed
.
pages 20-36.
Achour Iman
.
Ghedjati Abdelhamid
.
pages 807-827.