افاق للعلوم
Volume 6, Numéro 1, Pages 337-346
2021-01-02
الكاتب : شينار سامية . بولحبال آية . يحياوي حسينة .
هدفت هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على ظاهرة العنف المدرسي باعتباره مظهرا من مظاهر العنف، وصورة من صوره المتعددة، والذي يكون في نطاق جغرافي محدد ببيئة المدرسة، يمارسه أحد أطراف المنظومة التربوية وتؤدي إلى إلحاق الضرر بالمتعلم أو بالمعلم أو بالمدرسة ذاتها. والعنف المدرسي يكون ناتجا عن الكثير من العوامل، من بينها التفسير الخاطئ لمفهوم القوة والسلطة في البيئة المدرسية خاصة لدى المتمدرسين، والذي يكون عادة نتاج سوء استخدام السلطة لدى أعضاء الهيئة التدريسية، هذا التشوه الكامن في تفعيل السلطة في البيئة المدرسية أفرز تصورات خاطئة عنها تؤول إلى موازاة السلطة بالعنف، مم حول البيئة المدرسية إلى كتلة من الممارسات العنيفة خاصة من طرف المتمدرسين. وتأتي هذه الدراسة بالبحث والتحليل في عمق هذه الظاهرة من خلال تفكيك عناصرها وتحديد مسبباتها خاصة من زاوية تصورات القوة لدى المتمدرس ثم تحليل سيرورتها وكيف تقوده إلى ممارسة السلوك العنيف. Abstract: This study aims to identify the phenomenon of school violence as a manifestation of violence, and one of multiple forms, which is done in school, practiced by one of the parties of the educational system, and lead to harm to the pupil, teacher or school itself. School violence is the result of many factors, including the misinterpretation of the concept of power and authority of students, which is usually the result of the abuse of power among teachers, this distortion inherent in the activation of power in the school environment, which resulted in misconceptions about it lead to parallel power with violence. That turned the school environment into these violent behaviors especially by the students. This study examines and analyzes this phenomenon by understanding its elements and determining its causes, especially in terms of perceptions of strength of the teacher and how it leads to violent behavior.
العنف ; العنف المدرسي ; المتمدرس ; Violence ; School Violence ; Student
قنيفة نورة
.
ص 321-333.
نجوى عميرش
.
ص 503-529.