مجلة تفوق في علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Volume 5, Numéro 1, Pages 211-224
2020-05-28
الكاتب : شريفي محمد أمين . بن الدين كمال . سايح عبد الرحمان . بن سعيد محمود .
ملخص: تأتي المناهج من العناصر والأدوات الرئيسية التي تستخدمها النظم التربوية لمساعدة المتعلمين على تطوير طاقتهم لأقصى مدى ممكن ليكونوا مواطنين صالحين في المجتمع ومنتجين ومساهمين ومسؤولين ومهتمين بشؤون مجتمعهم وقضاياه وحاجاته وهمومه وأولوياته ومحافظون على نسجه ويصونون هويتهم ويبرزونها ويفترض أن تكون المناهج التربوية هي مجال الأساس والقوة بربطها بالوثيقة المرافقة التي تعتبر سند المعلم التي يستعين بها لقراءة المنهاج وفهمه، حتى يتمكن من تنفيذه بفعالية لاحتوائها على التوجيهات العملية لتطبيقه وتحقيق الكفاءات بحيث تبني المتعلمين بشكل تكاملي وشمولي يواكب أحدث التطورات والمستجدات العالمية كما يجب أن تقوم هذه المناهج على تحقيق التوازن بين حاجات المجتمع وحاجات الفرد وخصوصياته . Abstract: The curriculum comes from the main elements and tools used by educational systems to help learners develop their energies to the maximum extent possible to be good citizens in the society, producers, shareholders, officials, and interested in the affairs of their community, issues, needs, concerns and priorities, and maintain their fabric and preserve their identity and highlight them. It is assumed that educational curricula are the field of foundation and strength by linking them to the document Accompanying which is considered the support of the teacher that he uses to read and understand the curriculum, so that he can effectively implement it because it contains practical guidance for its application and achieve competencies so that builds learners in an integrated and comprehensive manner These curricula should be based on balancing the needs of the society with the needs and privacy of the individual
أساتذة التربية البدنية والرياضية ; المجالات الوجدانية الاجتماعية ; المنهاج ; الوثيقة المرافقة
مخناش أكرم
.
مرابط مسعود
.
ص 65-78.
شرون رضوان
.
فنوش نصير
.
بزيو عادل
.
ص 244-260.
خوصة جمال
.
قويدر بن براهيم العيد
.
ص 49-66.