الوقاية والأرغنوميا
Volume 18, Numéro 3, Pages 270-281
2024-12-27
الكاتب : زهور بكاري . الزهرة الأسود .
يعدّ مجال التدخّل الأرغونومي في المؤسسات التعليمية ضرورة حتمية تقتضي توفير وتكيّيف بيئة مدرسية نموذجية تضمن تحقيق طموحات التلاميذ والأمن والسلامة لهم، لذا هدف هذا البحث إلى معرفة معايير تصميم المبنى المدرسي في ضوء الأرغونوميا التصميمية، وإبراز شروط التصميم الجيّد للمباني وما تتضمنه من حيث الموقع العام، والأقسام الإدارية والخدمية والترفيهية، وكذا التعليمية لتحقيق جودة مخرجات العملية التعليمية، كما تمّ تناول محورين أساسيين متمثلين في المحور الأول المتعلق بالأرغونوميا التصميمية من حيث تعريفها وأهدافها، أما بالنسبة للمحور الثاني فيتعلق بالمبنى المدرسي من حيث تعريفه وأهميته، وأيضا تمّ التطرق إلى معايير تصميم المبنى المدرسي الجيد في ضوء الأرغونوميا التصميمية من خلال تحليل التراث النظري وبعض الدراسات السابقة. وعليه، تمّ التوصّل إلى أنّ للتدخّل الأرغونومي دور إيجابي في تحسين أداء المؤسسات التعليمية، ويعدّ الحل الأمثل لتجاوز مختلف الظروف والحواجز التي تقف حائلا أمام سيرورة التعلّم، كما يوصى بضرورة تصميم المبنى المدرسي تصميما أرغونوميا يراعي ويلبّي احتياجات المتعلمين ووقايتهم من مخاطر التصميم السيء. The field of ergonomic intervention in educational institutions is an inevitable necessity that requires providing and adapting a model school environment that ensures the fulfilment of pupils’ aspirations and security and safety for them. Therefore, the aim of this research is to know the criteria for designing school buildings in light of design ergonomics, and to highlight the conditions for good design of buildings and what they include in terms of the general location. Administrative, service, and recreational departments, as well as educational departments, to achieve quality outcomes of the educational process. Two main axes were also addressed: the first axis related to design ergonomics in terms of its definition and objectives. As for the second axis, it related to the school building in terms of its definition and importance. The criteria for designing a good school building were also addressed in light of design ergonomics through an analysis of the theoretical heritage and some previous studies. Accordingly, it was concluded that ergonomic intervention has a positive role in improving the performance of educational institutions, and is considered the ideal solution to overcome the various circumstances and barriers that stand in the way of the learning process. It is also recommended that the school building should be designed in an ergonomic design that takes into account and meets the needs of learners and protects them from the dangers of poor design.
المبنى المدرسي؛ الأرغونوميا التصميمية؛ معايير التصميم؛ التدخّل الأرغنومي. ; School building; design ergonomic; design standards; ergonomic intervention.
حاجي محمد
.
الذيب بلقاسم
.
ص 60-72.
عسلي سمرة
.
ص 9-30.
عرقوب محمد
.
مباركي بوحفص
.
دوار فاطمة الزهرة
.
بلمجاهد خيرة
.
حمدادة ليلى
.
ص 131-151.
بن علجية نادية
.
سلام سارة
.
ص 424-440.