دراسات إقتصادية
Volume 23, Numéro 2, Pages 75-91
2024-01-30
الكاتب : بوخاوة أسماء . هباش فارس .
تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف ممارسة التسويق بالعلاقة في المؤسسات الفندقية المصنفة بولاية سطيف، وذلك بالاعتماد على معلومات تم جمعها من خلال مقابلات مهيكلة مع مجموعة من مسيري هذه الفنادق المصنفة. ولتحقيق أهداف هذه الدراسة، تم تحليل محتوى ستة مقابلات، وقد أظهرت النتائج وجود ممارسة التسويق بالعلاقة عند بعض الفنادق المصنفة المدروسة وأهمها: الاتصال مع الزبائن، الاهتمام بمتطلباتهم وتلبيتها، بالإضافة للتعامل مع الخلافات ما يؤدي لكسب ثقتهم، وقد قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات إلى المسيرين. The aim of this study is to investigate the practice of relationship marketing in classified hotel establishments in Setif, based on information collected through structured interviews with a group of managers of these classified hotels. To achieve the objectives of this study, (6) interviews were analyzed using the qualitative analysis tool wordClouds. The results revealed the existence of relationship marketing practices in some of the studied classified hotels, including: communicating with customers, attending to their requirements and meeting them, as well as handling disputes to gain their trust,The study provided a set of recommendations to the managers.
التسويق بالعلاقة. ; أبعاد التسويق بالعلاقة . ; الفنادق المصنفة . ; سحابة الكلمات. ; Relationship Marketing ; classified Hotels ; WordClouds ; dimensions of Relationship marketing
كراغل عادل
.
كورتل فريد
.
ص 147-162.
شيدخ عماد الدين
.
بخاخشة موسى
.
ص 336-356.
كراغل عادل
.
ص 125-142.