المعيار
Volume 14, Numéro 2, Pages 778-791
2023-12-30
الكاتب : ذيب وسيلة .
ملخص: إن عملية التدريس ذوي الهمم (التلاميذ الإعاقة السمعية )تحتاج إلى معلم من نوع خاص لأنه يقع عليه العبء الأكبر في مسؤولية نجاح المنهج في بلوغ أهدافه ، فالمعلم يأخذ على عاتقه مسؤولية اتباع طرق تدريس فعالة و استخدام مواد تعليمية مناسبة لإتاحة الفرصة أمام التلاميذ الإعاقة السمعية لاكتساب خبرات جديدة في ظل التدريس بالمقاربة بالكفاءات المستوحاة من منهج المدرسة العادية وذلك بتعليم نفس منهاج وزارة التربية و التعليم للمدرسة الابتدائية و عليه فمسؤولية المعلم تحقيق التدريس الفعال الذي يتطلب منه أن يكون متمكن من المهارات التي تساعده على التخطيط الجيد للدروس و تنفيذها و تقويمها . من هذا المنطلق تحاول الباحثة معرفة الواقع الحالي لمناهج تدريس تلاميذ الإعاقة السمعية في الجزائر ؟ Abstract: The process of teaching people of determination (students with hearing disabilities) requires a special type of teacher because he bears the greatest burden of responsibility for the success of the curriculum in achieving its goals. The teacher takes upon himself the responsibility of following effective teaching methods and using appropriate educational materials to provide the opportunity for students with hearing disabilities to acquire New experiences in light of teaching by approaching competencies inspired by the regular school curriculum by teaching the same curriculum of the Ministry of Education for primary school. Accordingly, it is the responsibility of the teacher to achieve effective teaching, which requires him to be proficient in the skills that help him plan well, implement and evaluate lessons. From this standpoint, the researcher tries to find out the current reality of the curricula for teaching students with hearing disabilities in Algeria?
الكلمات المفتاحية: الإعاقة السمعية- معلم الإعاقة السمعية مناهج الإعاقة السمعية
عبد المنعم فيصل
.
عبد الله بن عبد السلام
.
ص 359-379.
نوار شهرزاد
.
حشاني سعاد
.
ص 431-444.
بشاطة منير
.
ص 269-287.