المجلة الجزائرية للعلوم الإجتماعية والإنسانية
Volume 11, Numéro 2, Pages 081-095
2023-12-28
الكاتب : بن حنيش نواري .
إن ما يشهده العالم اليوم من انفتاح على عالم الصورة واللغة البصرية أمام تواني الكلمة أو اللغة المسموعة فتح أفاقا أمام اللغة المشهدية والخطاب المرئي الذي برز بالخصوص في الفن المسرحي، حيث أثبتت التجارب المسرحية الحديثة أنه لا بديل عن الإيماءة ولغة الجسد للتخاطب والتواصل والتعبير عما يجول في النفس البشرية من أحاسيس ومشاعر، وهذا ما يتجلى لنا في مسرحية "افتراض ما حدث فعلا" التي اتخذت بشكل كبير من التعبير الجسدي والخطاب المرئي أسلوبا لمخاطبة المتلقي من خلال رمزية الصورة ودلالة الحركة. What the world is witnessing today in terms of openness to the world of the image and the visual language in the face of the word’s timidity has opened horizons to the visual discourse that has emerged in particular in theatrical art, where modern theatrical experiences have proven that there is no substitute for body language to communicate and express what is going on in the human soul, and this is what is evident to us in The play "Assuming What Really Happened", which is largely taken from visual discourse, is a way to address the recipient through the symbolism of the image and the significance of the movement.
اللغة، الجسد، الخطاب، الصورة، الرمز ; Language, body, discourse, image, symbol
بن عيسى ريمة
.
بن عائشة ليلى
.
ص 36-54.
هنشيري إيمان
.
ص 148-160.
علاوي حميد
.
ص 192-201.