revue de bibliothéconomie

مجلة علم المكتبات

Description

The Journal of Library Science (JLS) is a peer reviewed scholarly periodical published annually, and is issued by the Department of Library and Documentation Science at the Faculty of Human Sciences of the University of Algiers 2 - Abu Al-Qasim Saadallah. JLS was published in 2001 and is committed to publishing research articles in Arabic, French and English. The domains covered by JLS are libraries, information, manuscripts, information technology, archives and all the research related to the information and the vessels of knowledge. The editorial board seeks to raise the quality of research published in the JLS to international standards, and thus is keen on participation of distinguished scholars at the international level. JLS constitutes a platform for professors and researchers inside and outside the country both for scientific contributions and exchange of experiences. This is in order to develop specialization on the footsteps of leading global experiences in the field of libraries and information. JLS publishes original research and therefore articles that have been previously published in journals or other scientific forums are not accepted. The Journal encourages innovative research that contributes to development of documentary and information systems in terms of administration and management, raising the level of performance and valuing resources. The research and studies published in the journal and the ideas it bears express the opinions of their owners and do not necessarily express the opinion of the journal.

Annonce

تعديلات

يرجى من المؤلفين الذين قبلت مقالاتهم بتحفظ القيام بالتعديلات المطلوبة و إدراجها في المقال مع إرسال كشف التعديلات.

21-05-2023


16

Volumes

21

Numéros

188

Articles


المصادر الرقمية واستعمالها في ظل جائحة كورونا. The Digital resources use under the coronavirus pandemic.

ويكان باية, 
2024-01-22

الملخص: المستخلص: تعتبر الوثيقة الرقمية مظهر من مظاهر الثورة الرقمية التي أثرت تدريجيا على الأنشطة الإنسانية منذ النصف الثاني من القرن العشرين. أدخلت الوثيقة الرقمية تغييرات على مصطلح الوثيقة من الجانب النظري من حيث الفصل بين المحتوى والوعاء، مما ساعد على تداول واستعمال مصادر رقمية على الخط المباشر بالنص الكامل وضمّها إلى مصادر المكتبات ونظم المعلومات. تناولت هذه الدراسة إشكالية استعمال المصادر الرقمية من طرف الطلبة الجامعيين أثناء السنة الأولى لظهور وتفاقم جائحة كورونا كوفيد 19 في 2020 بهدف إبراز الممارسات الفعلية التي نجمت عن هذا الاستعمال استنادا على الدراسة الميدانية التي استعمل فيها المنهج الوصفي التحليلي و الاستبيان كأداة لجمع البيانات. توصّلت نتائج الدراسة الميدانية إلى أن الرسائل الجامعية الرقمية هي المصادر الأكثر استعمالا من طرف الطلبة والإنترنيت هو المصدر الأساسي لها، كما واجه الطلبة صعوبات تقنية وعراقيل لغوية صعبت عليهم استخدام للمصادر الرقمية ويقترحون التكوين كحلّ أساسي لهذه الصعوبات. Abstract: The digital document is considered a phenomenon of the digital revolution gradual spread in all fields and human activities since the second half of the twentieth century. The digital document made changes the definition of document and introducing separation between the content and support which helped to use and circulate digital resources on internet and included them in libraries and information systems resources. In this article we will address the practises of university student in using digital resources in the first year of the corona virus pandemic in 2020 by analyzing the results of field study. The study concludes that digital theses are most used by students and the internet is the main source of them. Students face technical and linguistic difficulties, and suggest formation as a solution to these difficulties.

الكلمات المفتاحية: Corona virus pandemic ; Digital resources: 2020; Tahri Mohamed University; Digital document; Formation ; Corona virus pandemic ; Digital resources: 2020 ; Tahri Mohamed University ; Digital document ; Formation ; المصادر الرقمية ; جامعة طاهري محمد ; الوثيقة الرقمية ; التكوين ; الأزمة الصحية كوفيد 19