مجلة الرسالة للدراسات الإعلامية

The Journal of El-Ryssala for Media Studies

Description

The journal of El-Ryssala for media studies is a double-blind peer-reviewed, quarterly and free of charge, open-access journal published by the Faculty of Humanities and Social sciences, University of Larbi tebessi – Tebessa , Algeria. It is interested in the dissemination of original applied research, which has not been previously published and which is treated in a documented scientific method in the field of Information and communication sciences. The journal aims are to disseminate sciences within the framework of its specialization. It targets postgraduate students, professors and all researchers, whether in research or academic circles, government departments or social institutions at the national and international levels. The research is published in three languages: Arabic, English and French.

Annonce

دعوة للنشر

دعوة للنشر

تحضيرا لإصدار المجلد رقم 09 العدد 01 لشهرمارس 2025 (العدد التسلسلي 33)، يسعد هيئة تحرير المجلة أن تنهي إلى علم السادة الباحثين والمهتمين بالنشر في مجلة الرسالة للدراسات الاعلامية، أن فترة استقبال المقالات تبدأ من تاريخ 11 جانفي  2025 إلى غاية 20 جانفي 2025

- لا تقبل المقالات المرسلة خارج الآجال. 

- لا تقبل المقالات المرسلة التي لم تحترم قالب المجلة.

- لا تقبل المقالات التي ترسل بغير الايمايل المهني.

 

عن رئيس التحرير: أ.د/ بوزيان عبد الغني.

 

10-01-2025


8

Volumes

31

Numéros

429

Articles


الأطر الإعلامية للدعاية "الإسرائيلية" عبر تويتر دراسة تحليلية لمضامين صفحة "إسرائيل بالعربية" على تويتر من 10 إلى 21 ماي 2021

بسام أحمد الشريف, 
2025-01-10

الملخص: تهدف الدراسة الى رصد الأطر الإعلامية التي وظفتها صفحة إسرائيل بالعربية على تويتر، خلال الفترة من 10 الى 21 ماي 2021. اعتمدت الدراسة على كل من المنهج المسحي، وأداة تحليل المضمون لرصد الأطر الإعلامية التي وظفتها الدعاية الإسرائيلية في تغطيتها للعملية العسكرية على قطاع غزة، عن طريق القيام بمسح عينة من المنشورات على صفحة إسرائيل بالعربية على تويتر طيلة العملية العسكرية على قطاع غزة، باستخدام العينة العشوائية المنتظمة، والمقدرة بـ: 61 مفردة (تغريدة). توصلت الدراسة الى أن مضامين صفحة إسرائيل بالعربية على تويتر اعتمدت بشكل كبير على الإطار المحدد بقضية، وإطار المسؤولية، من خلال التركيز على قضية أساسية مفادها أن هجمات حركة حماس على إسرائيل الدافع الرئيس لشن العملية العسكرية على قطاع غزة. The study aimes to highlight the media framing employed on the "Israel in Arabic" page on Twitter, from May 10th to May 21st, 2021. The study uses a survey method and content analysis to track the media framing used by Israeli propaganda in covering the military operation in the Gaza Strip, with the aim of influencing the Arab recipients. A sample of posts from the "Israel in Arabic" page on Twitter was surveyed throughout the military operation, using a systematic random sample of 61 tweets. The study found that the content of the "Israel in Arabic" page on Twitter heavily relied on the episodic frame and the responsibility frame. Hence, it focused on a core issue, stating that Hamas attacks on Israel were the primary motivation for launching the military operation in the Gaza Strip.

الكلمات المفتاحية: الأطر الإعلامية، الدعاية الإسرائيلية، الرأي العام، شبكات التواصل الاجتماعي، فلسطين. ; Media Framing, Israeli Propaganda, Public Opinion Social Medea, Palestine.


قواعد التّصميم البصريّ في البوستير المسرحيّ من منظور السيميائيات الاجتماعية قراءة في ملصق مسرحية " نزهاو... فالحرب"

عباش لعياشي, 
2025-01-16

الملخص: ملخص يفرض البوستير المسرحيّ أهمّيته، عبر ثراء وقدرة موارده السيميائية على إنتاج المعنى، لأداء وظائف جذب انتباه الجمهور، وتعزيز التواصل والتفاعل الاجتماعي والثقافي مع المشاهد، وتستهدف الدّراسة فحص البوستير المسرحي "نزهاو...فالحرب"، وفق منظور السيميائية الاجتماعية، مع تبني مقاربة قواعد التصميم البصري للباحثين Gunther Kress و van Leeuwen، القائمة على تحليل الوظائف البصرية الثلاثة للصّورة في الملصقات وهي الوظيفة التمثيلية، والتفاعلية والتركيبية. تظهر نتائج الدّراسة قدرة البوستير المسرحي على تقديم ملخص مناسب لحبكة العمل المسرحي، من خلال الوظيفة التمثيلة التي مكنّت المشاهد من فهم الموارد السيميائية في سياقات سردية ومفاهيمية، و وبناء مسافة اجتماعية مناسبة بين الملصق والمشاهد لتعزيز التواصل الثقافي من خلال الوظيفة التفاعلية، وتعزيز القيم التعبيرية للملصق من خلال قيمة المعلومات والبروز والتأطير في الوظيفة التركيبية. Abstract: The study aims to examine the theatrical poster "picnic.. In the war" , according to the perspective of social semiotics, adopting the approach of visual design rules of researchers Kress Gunther and Van Leeuwen, based on the analysis of the three visual functions of the image in posters, namely representational, interactive and compositional. The results show the theatrical poster's ability to provide a summary of the theatrical plot and interpret its message through the representational function that enables the understanding of semiotic resources in narrative and conceptual contexts, build an appropriate social distance between the poster and the viewer to enhance cultural communication through the interactive function, enhance the expressive abilities of the poster through information value, prominence and framing through the interactive function.

الكلمات المفتاحية: البوستير المسرحي ; السيميائيات الاجتماعية ; الصورة ; قواعد التصميم البصري ; نزهاو... فالحرب.


القيم الثقافية الجزائرية من خلال الأفلام الوثائقية -دراسة تحليلية لعينة من وثائقيات قناتي الجزيرة والشرق- Algerian Cultural Values Through Documentaries - An Analytical Study of a Sample of Documentaries from Al Jazeera and Al Sharq Channels-

صحراوي جهاد,  شايب الدراع وليد, 
2025-01-10

الملخص: تبحث هذه الدراسة في إشكالية مهمة جدا حول موضوع القيم الثقافية الجزائرية من خلال الأفلام الوثائقية، خاصة في ظل ثقافة العولمة التي أصبحت تعمل على محو القيم الثقافية المحلية للمجتمعات، في مقابل إحلال ثقافة عالمية تخضع للمبادئ الكونية، لذلك أن نشاهد نوع من الأفلام الوثائقية يعمل على إبراز التنوع الثقافي والقيمي لبلد ما فهذا ليس بالأمر الهين، ومحتوياتها يجب أن تقيم علميا خاصة إذا كانت راقية جدا. تهدف هذ الدراسة من خلال تقنية تحليل المحتوى الكمي لعينة من الأفلام الوثائقية حول المنتجة حول الجزائر للكشف عن أهم القيم الثقافية التي يصورها الفيلم الوثائقي، بالإضافة الى البحث في مكونات هذه القيم الثقافية وما يتفرع عنها من عادات وتقاليد ولغة ومعتقدات، والكشف عن أهم الصور النمطية التي ينقلها عن هوية المجتمع الجزائري وقيمه الثقافية، وإبراز قيمته في الترويج للثقافات المحلية للبلدان. This study addresses a very important issue concerning Algerian cultural values as portrayed through documentaries, particularly in the context of globalization, which has increasingly worked to erase local cultural values of societies in favor of a global culture governed by universal principles. Therefore, seeing a type of documentary that seeks to highlight the cultural and value diversity of a country is not an easy task, and its content must be evaluated scientifically, especially if it is of very high quality. This study aims, through the technique of quantitative content analysis of a sample of documentaries produced about Algeria, to uncover the key cultural values depicted in these documentaries. In addition, it explores the components of these cultural values, including customs, traditions, language, and beliefs, while revealing the most prominent stereotypes that these documentaries convey about the identity of Algerian society and its cultural values. The study also seeks to highlight the importance of documentaries in promoting the local cultures of countries.

الكلمات المفتاحية: الجزائر ; الهوية ; القيم ; القيم الثقافية ; الفيلم الوثائقي ; Algeria ; Identity ; Values ; Cultural Values ; Documentary Film


Prospects for using e-marketing to promote tourism activities in Algeria -practice study-

طلحي حمزة,  علي قشي لطفي, 
2025-01-10

الملخص: Abstract: This study aimed to identify the role of social media marketing in rooting cultural values through folklore, as its problem centered around a major question represented in what is the role of social media marketing in rooting cultural values through folklore.We chose the topic for several reasons, including the desire and tendency to study this topic. In addition to the vitality and novelty of the topic of marketing through social networking sites and its role in the rooting and promotion of cultural values, and the lack of research and studies that dealt with this topic relatively. هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي في تأصيل القيم الثقافية من خلال التراث الشعبي، حيث تمحورت اشكاليتها حول تساؤل رئيس متمثل في ماهو دور التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي في تأصيل القيم الثقافية من خلال التراث الشعبي.و قد اخترنا الموضوع لعدة أسباب منها الرغبة و الميل لدراسة هذا الموضوع. بالإضافة إلى حيوية و جدة موضوع التسويق عبر مواقع التواصل الاجتماعي و دوره في تأصيل و تعزيز القيم الثقافية، و قلة الأبحاث و الدراسات التي تناولت هذا الموضوع نسبيا.

الكلمات المفتاحية: Keywords: e-marketing innovation, Facebook, Handicrafts and traditional industries, Internet, Social Media.


تغطية أحداث طوفان الأقصى في نشرات القنوات الإخبارية الغربية الموجهة للناطقين باللغة العربية

سويقات محمد عبد المنعم,  بن شراد محمد أمين, 
2025-01-19

الملخص: تسعى هذه الورقة البحثية إلى التعرف على طبيعة ونوعية المعالجة الإعلامية التي قدمتها قناة دي دبليو الألمانية في نسختها العربية حول أحداث طوفان الأقصى بفلسطين المحتلة، وتحليل وتفسير محتواها شكلا ومضمونا، من خلال القيام بدراسة وصفية تحليلية على عينة قصدية قوامها 12 نشرة إخبارية بُثّت خلال الفترة الممتدة بين 07 أكتوبر و07 نوفمبر 2023. وبعد تحليلنا وتفسيرنا للبيانات المتحصل عليها من شبكة تحليل المحتوى المعتمدة، توصّل الباحثان إلى عدة نتائج، أهمها أن القناة قدمت تغطية إعلامية مكثفة "كَمًا" بتخصيصها مُددا طويلة من زمن نشراتها لتغطية أحداث طوفان الأقصى خلال الفترة الزمنية التي تغطيها الدراسة، مع تقديم السردية الإسرائيلية على حساب السردية الفلسطينية والدفاع عنها، تماشيا مع السياسة الخارجية لبرلين نحو الأحداث. Abstract: This research paper seeks to identify the nature and quality of the media treatment provided by the German channel DW in its Arabic version regarding the events of Al-Aqsa Flood in occupied Palestine, to analyze and interpret its content in form and content, by conducting a descriptive and analytical study on a purposive sample of 12 news bulletins broadcast during the period between 07 October and 07 November 2023. After our analysis and interpretation of the data obtained, we reached several results, the most important of which is that the channel provided extensive media coverage “quantitatively” by allocating a long period of its bulletins to cover the events of Al-Aqsa Flood during the time period covered by this study, while presenting and defending the Israeli narrative, in line with Berlin’s foreign policy towards the events.

الكلمات المفتاحية: النشرات الإخبارية التلفزيونية ; السرديات الإخبارية ; طوفان الأقصى ; التغطية الإعلامية ; تحليل المحتوى الإخباري ; الإعلام الغربي


التسويق الإلكتروني للموروث الثقافي والحضاري للجزائر كرأسمال سياحي عبر الوسائط الاتصالية الجديدة¬–دراسة وصفية تحليلية للصفحة الرسمية لوزارة الثقافة والفنون الجزائرية عبر الفايسبوك–

محمدي خيرة, 
2025-01-10

الملخص: تتناول هذه الدراسة موضوع التسويق الإلكتروني للموروث الثقافي والحضاري للجزائر كرأس مال سياحي عبر الوسائط الاتصالية الجديدة، ودورها في تنمية السياحة الجزائرية، حيث تهدف هذه الدراسة إلى تشخيص الآليات التسويقية المستخدمة في الترويج للموروث الثقافي والتي تتيحها البيئة الرقمية في هذا المجال، وعلى وجه الخصوص مواقع الشبكات الإجتماعية، وأنشطة العلاقات الرقمية، المنصات الاجتماعية للمؤثرين، لما تمتاز به من تطبيقات كمشاركة الصور والفيديوهات التي تعرف بالتراث الثقافي والحضاري الذي تمتاز به الجزائر. هذا وقد أسفرت الدراسة إلى أن هذه الوسائط تعتبر دعامة أساسية للتسويق السياحي الإلكتروني، تعتمدها معظم الهيئات والمؤسسات السياحية في الجذب السياحي، ويعد المورروث الثقافي والحضاري الذي تمتاز به الجزائر إحدى مقومات السياحة الخارجية والداخلية كالمعالم السياحية والعادات والأعراف والطقوس الإجتماعية والثقافية وجب المحافظة عليها واستغلالها في تنمية السياحة الجزائرية. Abstract: This study addresses the issue of electronic marketing of Algeria’s cultural and civilizational heritage as tourism capital through new communication media, and its role in the development of Algerian tourism. This study aims to diagnose the marketing mechanisms used in promoting cultural heritage and which are made possible by the digital environment in this field, in particular networking sites. Social and digital relations activities, social platforms for influencers, due to their applications, such as sharing photos and videos, which identify the cultural and civilizational heritage that characterizes Algeria. The study concluded that these media are considered a basic pillar of electronic tourism marketing, adopted by most tourism bodies and institutions in tourist attractions. The cultural and civilizational heritage that characterizes Algeria is one of the components of external and internal tourism, such as tourist attractions, customs, customs, and social and cultural rituals, which must be preserved and exploited in development. Algerian tourism.

الكلمات المفتاحية: التسويق السياحي ؛الموروث؛ الوسائط الاتصالية الجديدة. ; Tourism marketing; heritage; new media


Algerian Women in Social Media: A Critical Look at Their Representation on the "Femme Algérienne" Facebook Page

طاير مفيدة, 
2024-12-17

Résumé: Abstract: This study aims to discover how Algerian women represent themselves in social media. by referring to critical analysis of speech theory, we propose three hypotheses: - there is a correlation between the language used and the values held by Algerian women; - correlation between the origin of the speech and the level of women's empowerment expressed; - the orientation of the audience is contingent upon the degree of authenticity or alienation in the representation. The outcomes are that language is not inherently tied to value, women use language without disconnecting from their values, the origin of the speech has a moderately positive connection to empowerment, and audience orientation is strongly correlated with authenticity and alienation of the content. The research was based on a representative sample of publications from the "Femme Algérienne" Facebook page.

Mots clés: Algerian Women ; Critical discourse analysis ; Representation ; Social media


Ethnography of Digital Communities: Practices and Methodological Approaches

صابر لامية, 
2024-12-12

الملخص: This paper provides a systematic and epistemological account of the evolution of ethnographic studies, which have historically focused on groups and social systems. Ethnography, as an in-depth qualitative method, has traditionally relied on participant observation to understand human behavior within specific cultural contexts. With the advent of digital technologies and the rise of online communities, digital ethnography has emerged as a powerful tool for studying social phenomena in virtual environments. This study employs participant observation and ethnographic analysis to examine the behaviors and interactions of virtual groups within digital spaces. By doing so, it seeks to contribute to the growing body of research on the digital ethnography of online communities. تقدم هذه الورقة العلمية تفسيرا منهجيا و إبسيتمولجيا للتطورات الحاصلة في الدراسات الإثنوغرافية والتي لازمت لعقود دراسات الجماعة والأنساق الاجتماعية المختلفة ، المرتبطة أساسا بوحدة التجمع البشري ومختلف ديناميته الوظيفية والبنيوية ، ولقد أسس الأنتربولوجيون للمنهج الإثنوغرافي كمنهج كيفي معمق يصنف ضمن الدراسات الوصفية الارتباطية المعمقة يعتمد أساسا على المشاركة كأداة بيانية تحقق التفسير للظاهرة محل الدراسة ، ومع إفرازات التطور التكنولوجي والميديا الرقمية انتقل الإنسان نحو الأنساق الافتراضية التي تحولت إلى بدائل لممارسة كل أشكال التواصل والتفاعل التي كانت في الواقع المادي ثم انتقلت تدريجيا نحو الواقع الافتراضي بتطور المستحدثات التكنولوجية و إفرازات شبكة الانترنت من تطبيقات وخدمات رقمية إضافية. ومع ذلك الاستدراج الرقمي للبشرية انسحبت البحوث العلمية أيضا لدراسة هذه الأنساق وكانت الإثنوغرافية الرقمية أو الناتنوغرافيا هي أحد المناهج المهمة والحالية البديلة لرصد الظاهرة الاجتماعية الافتراضية .

الكلمات المفتاحية: : Ethnographic studies ; , Digital Communities ; participant observation.


تطور مقاربات علوم الاعلام والاتصال في ظل الوسائط الجديدة: مقاربة المجال العام والاستخدامات والإشباعات أنموذجًا

خالفي نصيرة, 
2025-01-10

الملخص: ملخص: تشكل الوسائط الجديدة عاملًا محوريًا في تفعيل البحث العلمي في مجال علوم الاعلام والاتصال وذلك راجع للتطورات والمستحدثات التي فرضتها الأنماط الجديدة للاتصال على مستوى المداخل والمفاهيم النظرية وكذلك المقاربات النظرية التي يتوجب على الباحث مراعاتها في دراساته. حيث إن الوسائط الجديدة غيرت أنماط الاتصال من الاتصال الجماهيري إلى الاتصال التفاعلي الرمزي، يكون فيه المستخدم مرسل ومتلقي في آن واحد. كما ساهمت الوسائط الجديدة في نقل فضاء الاتصال من الفضاء الواقعي، المباشر والمعايش إلى فضاء افتراضي رمزي ومجرد. وعليه تهدف هذه الورقة البحثية إلى تتبع وفحص نماذج من تاريخ وتطور مقاربات دراسات جمهور وسائل الإعلام ومستخدمي الوسائط الجديدة. تتيح لنا الوصول إلى مسعى استنتاجي مهم نؤكد من خلاله بأن تطور هذه المقاربات في ظل الوسائط الجديدة أصبح واقعًا جديدًا مفروضًا من أجل الوصول إلى حقائق موضوعية تثري الحقل المعرفي الأكاديمي في مجال علوم الاعلام والاتصال وكمثال على ذلك، اخترنا مقاربة الاستخدامات والإشباعات، ومقاربة المجال العام. The new media of communication constitute a pivotal factor in activating scientific research in the field of information and communication Abstract: The new media of communication constitute a pivotal factor in activating scientific research in the field of information and communication sciences, due to the developments and innovations imposed by the new modes of communication at the level of entrances and theoretical concepts, as well as theoretical approaches that the researcher must take into account in his studies. Mass communication is symbolic interactive communication, in which the user is a sender and receiver in one. We sent the new flowers into space, industrial space, virtual space and coexistence into a symbolic and abstract virtual space. Examples of approaches to media audience studies and new media users come back. A brief review is allowed to emphasize the media and reference and to emphasize the topic of approaches in the general area, and the approach of Uses and gratifications.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: مقاربة المجال العام؛ مقاربة الاشباعات والاستخدامات؛ الوسائط الجديدة ; Key words: gratifications and uses approach; Public Sphere approach; New media.


مشاركة المضامين الرياضية عبر الوسائط الاتصالية الجديدة لدى الشباب الجزائري

مداسي عبد الرحيم,  عبادة نور الهدى, 
2024-12-12

الملخص: هدفت هذه الدراسة الميدانية الى الكشف عن اتجاهات الشباب الجزائري نحو المضامين الرياضية المنشورة عبر الوسائط الاتصالية الجديدة، وهذا من خلال متابعي صفحة maracana footعلى موقع الفيسبوك، وقد استخدم الباحث المنهج المسحي مستعينا بأداة الاستمارة الاستبيانية على عينة قصدية قوامها214 مفردة. وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج منها: أن 44.39% من أفراد العينة يتفاعلون بصفة دائمة مع منشورات صفحة Maracana Foot.يرى 45.79% من المبحوثين أنهم يتفاعلون مع المضامين الرياضية للصفحة عن طريق تفعيل زر الاعجاب.توصلت الدراسة الى أن 83.18% من المبحوثين يثقون تماما في المضامين الرياضية المنشورة على صفحة Maracana Foot.كشفت الدراسة على أن غالبية أفراد العينة يقيمون مستوى المنشورات والمضامين الرياضية لصفحة Maracana Foot على أنها جيدة . This field study aimed to uncover the attitudes of Algerian youth toward sports content published through new communication media, specifically by followers of the Maracana Foot page on Facebook. The researcher employed a survey methodology, utilizing a questionnaire with a purposive sample of 214 individuals. The study yielded several findings, including that 44.39% of the sample regularly interact with the posts on the Maracana Foot page. Additionally, 45.79% of respondents indicated that they engage with the sports content on the page by using the "like" button. The study found that 83.18% of respondents fully trust the sports content published on the Maracana Foot page. Furthermore, the majority of the sample rated the quality of the posts and sports content on the Maracana Foot page as good.

الكلمات المفتاحية: ال ; الوسائط الاتصالية الجديدة، ; موقع الفيسبوك، ; المضامين الرياضية ; المستخدم، ; صفحة maraca foot ; الجامعي


اتجاهات الأساتذة الباحثين الجزائريين نحو الصحافة العلمية الالكترونية - دراسة مسحية لعينة من أساتذة جامعة خميس مليانة .Attitudes of Algerian Academic researchers towards electronic scientific journalism A survey study of a sample of professors at Khemis Miliana University

كريدر Cherif,  رحماني Samir, 
2024-12-07

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة اتجاهات الأساتذة الباحثين الجزائريين نحو الصحافة العلمية الالكترونية كمصدر للمعلومات ،في ظل التطور الذي شهده هذا التوجه الصحفي ،بفضل التطور التكنولوجي الكبير في مجال التقنية ،وسنركز في هذه الورقة البحثية بالتحديد على اتجاه أساتذة جامعة خميس مليانة نحو الصحافة العلمية الالكترونية ،بالاعتماد على منهج المسح الوصفي والتحليلي لمعرفة خصوصية الصحافة العلمية وأهميتها في الدراسات الإنسانية والاجتماعية ،وخلصت نتائج دراستنا إلى اهتمام الأساتذة الباحثين بهذا الموضوع بشكل يعكس مكانتها في البحث العلمي كمفهوم جديد . Abstract: This study aims to identify the trends of Algerian Academic researchers towards electronic scientific journalism as a source of information, in light of the notable developments witnessed by this journalistic trend, largely due to the significant technological advancements in the field of technology. This research paper will focus specifically on the trend of professors at Khemis Miliana University towards electronic scientific journalism. The descriptive and analytical survey method was employed to ascertain the particulars of scientific journalism and its significance in human and social studies. The findings of our study indicate that Academic researchers evince a keen interest in this subject matter, reflecting its growing prominence in scientific research as a novel concept. Keywords: Attitudes, Academic Researchers, Electronic Scientific Journalism.

الكلمات المفتاحية: اتجاهات ; الأساتذة الباحثين ; الصحافة العلمية الالكترونية ; Attitudes ; Academic researchers ; Electronic Scientific Journalism


Feminism and Readings of the Digital Age The Feminist Dimension of the Cyborg

عبان سيف الدين, 
2025-01-10

Résumé: Feminism, in its various forms—radical, liberal, cultural feminism, or others—represents subcultures that have emerged on the peripheries of the dominant culture, which traditionally dictates male superiority. The advent of cyberspace and new technologies has facilitated the articulation of feminist culture through the emergence of the cyborg, a fluid entity in terms of identity and gender. This phenomenon blurred the boundaries between humans and machines, and subsequently, between male and female. The feminist perspective on the structure of cyberspace posits that women, as cyber beings, not only require inclusion in the construction of electronic cultures as equal participants with men but also demand that new technologies promote human welfare and equality. This perspective argues that information technologies should not perpetuate existing power relations, injustices, or inequalities. Feminist readings emphasize not merely the use of cyberspace to disseminate feminist ideologies and politics but also its reconfiguration to serve women, the assumed primary users.

Mots clés: Feminism ; cyberspace ; cyborg ; digital age



Les 10 articles les plus téléchargés